| امروز شنبه, ۲۸ بهمن , ۱۳۹۶ |
سرخط خبرها:

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر :


قرآن و رفتار پیامبر(ص) خلق بدیع و پدیده هنری است

آیت الله علیدوست عنوان کرد : اسلام آمیخته به هنر است و از آغاز با نزول قرآن که یک پدیده هنری و رفتار پیامبر که یک خلق بدیع است، انسان ها را به هنر دعوت کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» با موضوع (ویژه دومین همایش ملی فقه هنر) با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه و مسئول انجمن علمی فقه حوزه و دبیر علمی همایش و حجت الاسلام مهدی همازاده، معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر و مسئول دبیرخانه همایش ملی فقه هنر روانه آنتن شد.

آیت الله علیدوست با بیان اینکه اسلام با هنر آغاز می شود، عنوان کرد: اسلام انسان ها را به هنر دعوت می کند. قرآن یک پدید هنری محسوب می شود و رفتار پیامبر یک خلق بدیع و مطبوع است .

وی افزود: در فضای طبیعی اعمال شامل واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام هستند معمولا تصور بر این است که کف هنر اباحه است یعنی نه به انجامش دعوت شدیم نه به ترکش.اما تصور ما این است که این رفتار با پدیده های هنری رفتار خوبی نیست و حق هنر را ادا نمی کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه ادامه داد: اگر بپذیریم پدیده های هنری زیبا هستند و آنچه که نا زیبا باشد هنر نیست ، به عنوان مثال شعر زیبا ، خط زیبا و حتی رفتار زیبا در هنر قرار می گیرد و ما روایت داریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد ، بنابراین دوست داشتن خدا که شامل هنر می شود حداقل آن استحباب است  یعنی انجام آن ثواب دارد.

آیت الله علیدوست خاطر نشان کرد: ممکن است هنر به مرز وجوب نیز برسد .در جایی که بخواهیم یک مرام و مذهبی را از طریق هنر نهادینه کنیم و اشاعه دهیم و یا زمانی که از طریق هنر قصد دفاع مشروعی داشته باشیم هنر واجب می شود. بنابراین هنر از لحاظ شریعت اسلام از استحباب آغاز می شود و تا مرز وجوب نیز پیش می رود و فساد به هنر اسلامی راه ندارد.

وی با ابراز تاسف از آمیخته شدن هنر با فساد، اظهار کرد:  همه انسان ها اعم از متدین و غیره به هنر گرایش دارند و گاهی هنر با پدیده های منفی آمیخته می شود در این حالت  نمی توان نام هنر بر آن نهاد و نام آن هنرنما ست که با نام هنر تبلیغ می شود .

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر تاکید کرد: پرداختن علمی و فنی با هنجارهای شناخته شده فقه و با توجه به اقتضائات مکان و زمان ضرورت پرداختن به هنر را آشکار می کند.

آیت الله علیدوست به برگزاری همایش فقه هنر اشاره کرد و گفت:  متدینان دوست دارند بدانند که دین و آیینشان درباره هنر چه می گوید.از این رو با همراهی خوب مقام معظم رهبری و با همکاری دفتر تبلیغات و مدرسه اسلام برگزاری چنین همایشی کلید خورد و همایش ۲۷ دی ماه ۹۶ دومین همایشی است که برگزار می شود.

در ادامه حجت الاسلام همازاده عنوان کرد: رویکرد کلی همایش فقه هنر که در دستور کار شورای علمی همایش قرار دارد عدم تکرار در ارائه آن چیزی است که در میراث گرانقدر فقهی خودمان داشته ایم.

وی افزود: البته یکی از بخش های همایش اول بازپژوهی بود اما در همایش دوم محورها جدید است و مرز این دانش را پیش می برد و شامل سه کلان محور است. محور اول فلسفه فقه هنر است که نگاه درجه دوم به مباحث روانشناختی و موضوع شناختی دارد.

معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر ادامه داد : محور دوم فقه رفتار و آثار هنری است که وارد فروعات و مسائلی مانند جنسیت و هنر، آزادی رفتار هنری و حدود آن ، فقه هنر و کودکان و مباحث مربوط به حفظ و مالکیت آثار هنری باید مورد بررسی محققانه قرار گیرد.

حجت الاسلام همازاده ارتباط حکومت و هنر را به عنوان محور سوم برشمرد و گفت: این کلان محور شامل نقش حمایتی حکومت، ممیزی و نظارت ، تقنینی ، سیاستگذاری و بحث های مربوط به فتوای معیار برای قانون گذاری است.

وی  خاطرنشان کرد: تاکنون هر آنچه که اتفاق افتاده بر اساس سلایق اجرایی بوده است و تفکر دقیق ضابطه مند فقهی برای تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها وجود نداشته و این همایش این موارد را تحت بررسی خود قرار داده است.

معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر در خصوص آثار منتشره از همایش نخست گفت:  پژوهش های همایش اول در قالب مقالات و در کتاب هایی به چاپ رسیده است که هوشمندترین منبع در حوزه فقه هنر محسوب می شود.

همازاده سطح استقبال نهادهای علمی و پژوهشی کشور از محصولات و آثار محتوایی همایش اوّل را بسیار خوب ارزیابی کرد و نیل به تأثیرات و نتایج عملی در عرصه هنر را نیازمند ادامه مسیر همین تأمّلات نظری تا رسیدن به رویکرد و آراء جدید در حوزه فقه هنر دانست.

انتهای پیام/

کد خبر : 60117
تاريخ ثبت خبر : ۲۷ دی ۱۳۹۶
ساعت بارگزاری خبر : ۱۱:۲۰
برچسب‌ها, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)