| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آداب روزه‌داری، احوال روزه‌داران؛


اثر انس با قرآن در تعمیق و تقویت معرفت اسلامی

انسان ناامید که چیزی طلب نمی کند. پس دعا یعنی امید که ملازم با امید به اجابت است. این امید به اجابت، دل ها را مشعل می کند و منور نگاه می دارد. به برکت دعا، جامعه بانشاط و اهل حرکت می شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، در کتاب «آداب روزه داری، احوال روزه داران(از بیانات حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب)» آمده است:

ماه رمضان را مغتنم بشمارید. این روزها را با روزه داری و این شب ها را با ذکر و دعا به سر ببرید. فصل دعا هم، همین ماه مبارک است. اگرچه همیشه انسان باید با رشته دعا به خدا متصل باشد، اما آیه «وَ اِذا سَاَلَکَ عِبادی عَنِّی فَاِنِّی قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَهَ الدّاعِ اِذا دَعانِ»1 در سوره بقره، در خلال همین آیات مبارکه مربوط به روزه و ماه رمضان است. در وسط آیات روزه و ماه رمضان، این آیه «وَ اِذا سَاَلَکَ عِبادی عَنِّی فَاِنِّی قَریبٌ» آمده که همه انسان ها و همه بندگان را به دعا و توجه سوق می دهد و دعوت می کند.

رابطه دعا رابطه قلبی شما با خدا است. دعا یعنی خواستن و خدا را خواندن. خواستن یعنی امیدواری تا امید نداشته باشید از خدا چیزی را درخواست نمی کنید. انسان ناامید که چیزی طلب نمی کند. پس دعا یعنی امید که ملازم با امید به اجابت است. این امید به اجابت، دل ها را مُشعل می کند و منور نگاه می دارد. به برکت دعا، جامعه بانشاط و اهل حرکت می شود.

اثر انس با قرآن در تعمیق و تقویت معرفت اسلامی

این ماه همچنین بهار قرآن است. انس با قرآن، معرفت اسلامی را در ذهن ما قوتی و عمیق تر می کند. بدبختی جوامع اسلامی به خاطر دوری از حقایق و معارف آن است. آن کسانی از مسلمانان که معانی قرآن را نمی فهمند و با آن انس ندارند، وضع شان معلوم است. حتی کسانی هم که زبان قرآن زبان آنها است و آن را می فهمند به خاطر عدم تدبر در آیات قرآن با حقایق قرآنی آشنا نمی شوند و انس نمی گیرند. می بینید که آیه «وَلَن یجْعَلَ الله لِلْکافرینَ علی‌المُومنینَ سَبیلاً»2 یعنی خداوند مومنین را زیردست و زبون کفار قرار نداده است در کشورهای عربی و به وسیله مردم عرب زبان در دنیا خوانده می شود، اما به آن عمل نمی گردد. در آیات قرآن، توجه و تنبه و تدبر نیست، لذا کشورهای اسلامی عقب مانده اند.

انس با قرآن یعنی قرآن را خواندن و باز خواندن و باز خواندن و در مفاهیم قرآنی تدبر کردن و آنها را فهمیدن. فارسی زبان ها می توانند از ترجمه قرآن استفاده کنند و کلمات قرآنی را به طور تقریب بفهمند و مضامین آیات قرآن را دریابند و در آنها فکر و تامل کنند.

اگر در آیات قرآن تامل بکنیم، اراده و استقامت ما قوی تر و بیشتر از این خواهد شد. همین آیات قرآنی است که توانست در روزگاری، انسان هایی را تربیت کند که با دنیای کفر و ظلمات بستیزند. همین معارف است که ملت بزرگ ما را وادار کرد و مجهز نمود که با دنیای مدرن مظلم جاهلیت –جاهلیت مدرن و جاهلیت قرن بیستم- مقابله کند. امیدواریم که ملت ما روز به روز به قرآن و حقایق قرآنی نزدیک تر بشوند. (در خطبه های نماز جمعه تهران، ۱۰/۱/۱۳۶۹)

پی نوشت ها:

۱- سوره بقره، آیه ۱۸۶؛

۲- سوره نساء، آیه ۱۴۱٫

انتهای پیام/

کد خبر : 68148
تاريخ ثبت خبر : 30 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:47
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)