| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد مرکز تخصصی مهدویت:


غدیر نسخه جاودان اسلام تا قیامت است

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه غدیر، نسخه جاودان اسلام تا قیامت است گفت: غدیر نسخه‌ای مقطعی برای بعد پیامبر(ص) نبود بلکه نسخه‌ای دائمی و راهکاری برای وحدت اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، سوم شهریورماه در نشست علمی «غدیر و مهدویت» با اشاره به سوره مبارکه کوثر و شأن نزول آن گفت: دشمنان پیامبر(ص) به ایشان لقب ابتر یعنی مقطوع‌النسل دادند و خوشحالی آنان از این بود که پیامبر تنها یک دختر دارد و بعد از پیامبر(ص) می‌توانند برای خلافت زمینه‌سازی کنند.

وی بیان کرد: مشرکین و دشمنان پیامبر(ص) در طول دوره بعثت و نبوت ایشان دشنام و فحش‌های زیادی به پیامبر دادند ولی تنها دشنامی که پاسخ مستقیم و شدید خدا را دریافت کرد، همین ابتر بود وگرنه قرآن، در مورد تهمت‌های جنون، سفیه، شاعر، کاهن و … موضع سختی اتخاذ نکرده است.

موسوی با بیان اینکه در اذهان دشمنان اسلام این مسئله نهادینه شده بود که وقتی پیامبر(ص) وفات کنند کار اسلام و حکومت یکسره است تصریح کرد: این اندیشه از سال‌های آغازین اسلام در میان آنان رسوخ داشت؛ زیرا در غزوه احد و بر اثر کوتاهی برخی از مسلمین لشکر اسلام دور زده شد و پیامبر در شرائط سختی قرار گرفتند و دشمنان شایعه کردند که پیامبر کشته شد و همین شایعه سبب فرار بسیاری از افراد جز عده‌ای اندک شد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به آیه شریفه «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ»(آل عمران/ ۱۴۴) بیان کرد: این آیه شریفه در توبیخ مسلمین نازل شد که اگر برای پیامبر(ص) اتفاقی رخ دهد و ایشان وفات کند آیا شما باید به عقب و دوره جاهلیت برگردید؟ این نشان می‌دهد که این اندیشه در مکه و مدینه توسط مشرکان و منافقان(در مدینه) ترویج می‌شده است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: این عظمت غدیر است که تصور باطل دشمن را بر باد داد؛ پیام غدیر این بود که اگر شخص پیامبر(ص) هم در میان مسلمین نباشد، پیام رسالت او یعنی امامت و ولایت باقی است به همین دلیل در آخرین سال از عمر شریفشان و در آن شرائط بسیار دشوار و سوزان بازگشت از حجهالوداع که برخی از تاریخ‌نویسان گفته‌اند گوشت روی سنگ کباب می‌شد، مردم را در سرزمین غدیر جمع کردند و خطبه‌ای ناگهانی برای مردم ایراد فرمودند.

وی با اشاره به آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ   الْکَافِرِینَ» اظهار کرد: در صدر این آیه، یا ایهاالرسول بیان شده نه «نبی» یعنی غدیر با رسالت پیامبر گرده خورده است و از واژه «بلغ» استفاده شده و نه «ابلغ» که نشانه تاکید بیشتر است و فرمود اگر این کار را انجام ندهی رسالتت بر باد رفته است.

موسوی ادامه داد: پیامبر در خطبه‌ای که ایراد فرمودند به توحید و نبوت و معاد اشاره فرمودند ولی محور کلی بحثشان در مورد امامت است؛ فرمودند من به زودی از میان شما خواهم رفت که این منتها آرزوی مشرکین و منافقین بود ولی در ادامه فرمودند خدا مولای من و من ولی شما هستم و هر کسی که من ولی او هستم بعد از من علی ولی او خواهد بود؛ پیامبر علی(ع) را صدا زد و دستانش را بلند کرد به گونه ای که زیر بغل آن دو بزرگوار نمایان شد؛ پیامبر تیر خلاص را با ابلاغ خود بر پیشانی کفار زد و امیدشان را نومید کرد همان طور که وقتی دشمنان انقلاب اسلامی به بعد از امام دل خوش داشتند خبرگان رهبری با انتخاب مقام معظم رهبری تیر خلاص بر پیشانی دشمنان زد.

وی با تاکید بر اینکه جریان رهبری دوام و بقاء اسلام را تضمین می‌کند تصریح کرد: با این ابلاغ قرآن فرمود که امروز دین کامل و نعمت تمام شد زیرا اسلام قبل از غدیر، تضمینی برای استقرار نداشت اما اسلام با امامت باقی است.

موسوی با بیان اینکه پیامبر(ص) در غدیر، تکلیف امت اسلامی را تا روز قیامت تعیین فرمود عنوان کرد: پیامبر در این خطبه، نه تنها امام علی(ع) بلکه ۱۲ امام را تعیین فرمودند و مکرر اوصاف امام مهدی تا ۲۵ بار در این خطبه تکرار شده است؛ از این رو هر وقت خطبه غدیر را بخوانیم به روز است؛ غدیر نسخه مقطعی برای بعد از پیامبر(ص) نیست بلکه نسخه جاویدان تا قیامت است؛ خطبه غدیر درسنامه و سندی است که جامعه را تا قیامت به راه راست هدایت کند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه افزود: آیه شریفه«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(نور/۵۵) محکم‌ترین آیه در باب مهدویت است؛ امام زمان(عج) که تشریف بیاورند غدیر را در تمام عالم جاری می‌کنند؛ اتمام نعمت در غدیر رخ داد و به تعبیر آیه شریفه «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ»(تکاثر/۸)؛ ابوحنیفه تصور می‌کرد این نعمت، آب و نان است ولی امام صادق(ع) فرمود که نعمت، ولایت است و تخلف از این نعمت، سرانجامش جهنم است.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْکِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ»(زمر/۶۹) تصریح کرد: نور ولایت امام زمان(عج) با ظهور ایشان، همه عالم را می‌گیرد و بئر معطله با آب گوارا و شیرین پر می‌شود؛ بنابراین رو غدیر راه کار وحدت جامعه است.

موسوی با اشاره به حدیث معروف امام باقر(ع) مبنی بر اینکه «بنی الاسلام علی خمس» گفت: در میان این بنیان‌های پنجگانه اسلام یعنی صوم، صلات، حج، زکات و ولایت، هیچ‌کدام به اندازه ولایت اهمیت ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 74971
تاريخ ثبت خبر : 4 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)