| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامی در رونمایی از فصلنامه اندیشه مردم‌سالاری اسلامی:


عینیت‌بخشی به نظریه مردم‌سالاری دینی بیش از هر چیز نیازمند مدل‌سازی است

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در مراسم رونمایی از فصلنامه علمی - پژوهشی اندیشه مردم سالاری اسلامی گفت: عینیت بخشی به نظریه مردم سالاری دینی در قامت یک نظام و سیستم پویا، چیزی نیست که با حرف و شعار انجام شود بلکه بیش از هر چیزی نیازمند مدل سازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم رونمایی از فصلنامه علمی – پژوهشی اندیشه مردم سالاری اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، سیدمحمدرضا مرندی مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه اندیشه مردم سالاری اسلامی، فرزاد جهان بین عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، پرویز امینی جامعه شناس سیاسی و اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در ابتدای این نشست با تبریک انتشار اولین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی اندیشه مردم سالاریِ اسلامی به جامعه علمی به ویژه اساتید و محققان علوم سیاسی، گفت: همه می دانیم که جای چنین نشریه ای خالی بود. مردم سالاری دینی مبنایی ترین و در عین حال اصیل ترین نظریه سیاسی در جمهوری اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدی مجال ظهور و بروز پیدا کرده است. اینکه عرض کردم تا حدی مجال ظهور و بروز پیدا کرده است، دلیل روشنی دارد و آن برمی‌گردد به خلأهای تئوریک و همچنین گام‌های برداشته نشده در ساحت عمل.

وی افزود: شما می دانید که امر سیاسی در جامعه ما، بسیاری از ابعاد حیات مدنی را در بر می گیرد که البته دولت یکی از مهم‌ترینِ این ابعاد به شمار می رود. خود دولت هم دایره بسیار وسیعی دارد و از صدها حلقه به هم متصل شده تشکیل می شود که چتر مردم سالاری دینی باید بالای سر همه این حلقات باز باشد. به اعتقاد من، نظریه مردم سالاری دینی یک نظریه بسط نیافته است و بخشی از دوگانگی‌های امروز جامعه ما یا عامل خیلی از خنثی سازی ها، به همین امر برمی گردد.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر، جمهوری اسلامی هنوز موفق نشده بخش مهمی از ابعاد حیات مدنی را از ذیل نظریه های سیاسی سکولار خارج و ضمن یک مرزبندی روشن بین خود و سیستم‌های سیاسی سکولار، ابعاد گوناگون حیات مدنی را تحت نظریه مردم سالاری دینی معنادار کند. بنابراین امروز گسترش پژوهش در موضوع مردم سالاری دینی و پاسخگویی به صدها پرسش و مسأله ای که در زمینه های گوناگون پیش روی نظریه مردم سالاری دینی هست، اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت:  برای مثال هم اکنون پرسش‌های فراوانی حول مشارکت و نظارت عمومی، منطق تحزب و رقابت، چرخش قدرت، رسانه و افکار عمومی، حدود آزادی، نخبگان و غیره وجود دارد که هنوز در متن نظریه مردم سالاری دینی پاسخ های قوی برای آن تولید نشده است. حتی موضوع مهمی مانند امر به معروف و نهی از منکر که مسلماً از حیات بخش ترین عناصر در جامعه اسلامی محسوب می شود یا موضوع عدالت سیاسی که ستون فقرات نظریه مردم سالاری دینی است، به شدت از فقدان مدل سازی رنج می برد و به رغم تأکید خاصی که روی ایندو وجود دارد، امروز عقلانیت و روشی برای پیاده سازی جامع و کارساز آن شکل نگرفته است.

غلامی با بیان اینکه ما، در برداشتن گام های عملی برای تحقق همان حد از نظریه مردم سالاری دینی که نسبت به آن بین متفکران اسلامی اتفاق نظر وجود دارد، توفیق نداشته ایم، گفت: من از آن به حداقلی کردن نظریه مردم سالاری دینی در عمل تعبیر می کنم. واقعاً اگر مردم سالاری دینی در کشور ما فرصت ظهور و بروز حداکثری پیدا  می کرد و لوازم آن نیز مهیا می شد، امروز شرایط متفاوتی از کارآمدی را در کشور تجربه می کردیم اما همین امر هم وابسته به فعالیت های فکری و پژوهشی است؛ یعنی عینیت بخشی به نظریه مردم سالاری دینی در قامت یک نظام و سیستم پویا، چیزی نیست که با حرف و شعار انجام شود بلکه بیش از هر چیزی نیازمند مدل سازی است.

غلامی در پایان سخنانش گفت: به سهم خود از همه محققان و صاحب نظران این عرصه دعوت می کنم تا با نظریه پردازی و همچنین تحقیقات کاربردی در این زمینه، حق عظیم جمهوری اسلامی را ادا کنند. با شناختی که از جناب دکتر مرندی، سردبیر فصلنامه اندیشه مردم سالاری دینی دارم، اطمینان دارم که به زودی این مجله به مجله ای وزین، جذاب و مرجع در این عرصه تبدیل خواهد شد.   

   

یادآور می شود، در پایان این مراسم طی مراسمی با حضور حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، دکتر مرندی و دکتر امینی، دکتر جهان بین و دکتر اشرفی این فصلنامه رونمایی شد.

شماره اول فصلنامه «اندیشه مردم سالاری اسلامی» به صاحب امتیازی مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و به مدیرمسئولی و سردبیری سیدمحمدرضا مرندی و با قیمت ۱۰هزار تومان منتشر شده است

انتهای پیام/

کد خبر : 73989
تاريخ ثبت خبر : 15 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 18:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)