| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


علم امام(ع) در کتاب کافی و شروح آن (با تکیه بر شروح علامه مجلسی، ملاصالح مازندرانی و ملاصدرا)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «علم امام(ع) در کتاب کافی و شروح آن (با تکیه بر شروح علامه مجلسی، ملاصالح مازندرانی و ملاصدرا)» توسط داود داداش‌زاده نگاشته و قاسم جوادی، استاد راهنما و عسکر دیرباز، استاد مشاور این رساله در دانشگاه قم بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «علم امام(ع) در کتاب کافی و شروح آن (با تکیه بر شروح علامه مجلسی، ملاصالح مازندرانی و ملاصدرا)» توسط داود داداش‌زاده نگاشته شده است.

قاسم جوادی، استاد راهنما و عسکر دیرباز، استاد مشاور این رساله در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

موضوع این پایان‌نامه، علم امام در کتاب کافی و شروح آن (با تکیه بر شروح علامه مجلسی، ملاصالح مازندزانی و ملاصدرا) است.
امام(ع) در اندیشه ناب شیعی از جایگاه والایی برخوردار است و بر اساس برخی روایات مهم‌ترین رکن از ارکان پنج‌گانه اسلام است. از آن‌جا که علم امام(ع)، از مهم‌ترین ویژگی‌های امام(ع) به‌شمار می‌رود؛ بنابراین واکاوی آن، به آشنایی بهتر با حقیقت وجودی امام(ع)، کمک شایانی می‌کند.

اصل مسئله عالم‌بودن امام(ع)، تقریبا مورد اتفاق همه فرقه‌های اسلامی است ولی ویژگی‌های آن، مورد اختلاف قرار گرفته است و در این راستا پرسش‌های گوناگونی از طرف دوستان و دشمنان مطرح می‌شود.

یکی از علل مهم این اختلاف، روایات به ظاهر متقابلی است که در کتب روایی نقل شده است. کتاب کافی که از مهم‌ترین کتاب‌های حدیثی شیعه است، نیز از آن مستثنا نبوده و مشتمل بر روایات متنوعی در باب علم امام(ع) است.

هدف این نوشتار بدست‌آوردن دیدگاه روایات در مورد قلمرو علم امام(ع)، منابع و کیفیت آن در کتاب کافی است؛ بدین منظور تمام روایات کافی، مورد مطالعه، و دامنه علم امام(ع) در دو حوزه (امور غیبی و امور متعارف) مورد بررسی قرار گرفته است و با در نظر گرفتن روایات مخالف؛ جمع‌بندی مناسبی از روایات ارائه شده و بعد از پاسخ به برخی شبهات که بیشتر از تقابل روایات حاصل می‌شود، سرانجام تصویری از گستره وسیع علم امام(ع)، از دیدگاه روایات ارائه شده است و هم‌چنین این پژوهش منابع علم امام(ع) را از روایات استخراج کرده و کیفیت علم امام(ع) یعنی فعلی یا ارادی بودن آن را نیز از دیدگاه احادیث کافی، مورد بررسی قرارداده و نظریه ارادی‌بودن علم امام(ع) را به عنوان دیدگاه مورد قبول روایات معرفی می‌کند.

علاقه مندان می توانند متن کامل این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 71376
تاريخ ثبت خبر : 17 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:52
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)