| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

اکبر باقری:


عرفان اسلامی، انسان را به وظایف شرعی واقف می‌کند

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی گفت: عرفان اسلامی به انسان کمک می کند تا به وظیفه شرعی خود واقف بوده و در آن جهت حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، برنامه «شعبده شوم»  با موضوع بررسی عرفان تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور دکتر اکبر باقری مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی و حجت الاسلام دکتر حامد آل یمین دکترای تصوف و عرفان های اسلامی و استاد دانشگاه از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر اکبر باقری با اشاره به تعریف عرفان، گفت: در حالت کلی عرفان فارق از دین و مذهب به عنوان شناختی رازگونه و نهانی از حقیقت مطرح می شود.

وی با بیان این که عرفان یک روش برای شناخت است، افزود: عرفان یک روش معرفتی خاص است که برای یافتن و پیوستن به حقیقت تعریف می شود.

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی با اشاره به جایگاه عرفان در اسلام، عنوان کرد: عرفان در اسلام شناخت حقیقت گرایانه ای است که منجر به تغییر رفتار و عمل انسان ها می شود، به طوری که این شناخت بسیار فراتر از واقع گرایی حسی است.

وی با اشاره به تعریف اسلام از عرفان، تصریح کرد: عرفان اسلامی به انسان کمک می کند تا به وظیفه شرعی خود واقف بوده و در آن جهت حرکت کند.

دکتر اکبر باقری اضافه کرد: در عرفان اسلامی مرشد، مراد و پیر تماما در مسیر فرمایشات پیامبر اسلام (ص) حرکت کرده و افراد را هدایت می کند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو حجت الاسلام  دکتر حامد آل یمین با اشاره به این که جایگاه عرفان در اسلام، گفت: واژه های عرفان، عارف و عرفه از جمله کلمه هایی هستند که در متون اسلامی به کرات عنوان شده اند.

وی با اشاره به واژه تصوف در متون اسلامی، عنوان کرد: واژه تصوف در متون اسلامی به ندرت دیده می شود، به طوری که برخی از این واژه ها همواره به دلیل مذمت تصوف در روایات مختلف به کار رفته اند.

این دکترای تصوف و عرفان های اسلامی با اشاره به این که تصوف جایگاه ویژه خود را در میان مردم از دست داده است، اظهار داشت: امروزه مردم صوفی ها را به عنوان اشخاصی می شناسند که از جامعه جدا شده اند.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب عرفان در جامعه، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی عارف و صوفی تفاوت های بسیاری را در جامعه به خود گرفتند، بر همین اساس مردم با شناخت عرفان حقیقی علاقه خوبی را به این پدیده نشان دادند.

حجت الاسلام دکتر حامد آل یمین در ادامه اضافه کرد: عارف های اسلامی همیشه در بین مردم زندگی می کنند و تفاوت خاصی از نظر شکل، ظاهر و لباس با سایر افراد ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74880
تاريخ ثبت خبر : 3 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)