| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد:


ظرفیت‌های حج برای اصلاح سبک‌ زندگی

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه حج ظرفیت خودسازی، تعامل، اندیشیدن، ساده زیستی و صبر را در سبک زندگی بالفعل می کند، گفت: اگر از این سرمایه بالقوه استفاده کنیم، نه تنها اسلام هراسی ها خنثی و بی اثر شده بلکه عشق به اسلام هم جهانی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگویی با بیان اینکه تمامی احکام و آدابی که خداوند برای ما قرار داده برای تامین منافع خودمان است، گفت: هیچ کدام از این منافع به خدا نمی رسد، چون خدا اصلا نیازی به آنها نداشته و فقری ندارد، خداوند صمد و غنی مطلق است.

وی ادامه داد: درست به همین دلیل است که در هر حکم و ادبی از آداب الهی، همواره باید محورهایی که خداوند در آنها تامین منافع انسان را قرار داده، رصد کرد، اما مطلب دوم اینکه آداب و احکامی را که برای ما گفته اند، هیچ کدام تک منفعتی نیست، بلکه خداوند منافع فراوانی را در مورد آنها در نظر گرفته است، برای مثال نماز، خمس، روزه، زکات، حج و … هر کدام نشانه های مختلفی را در زندگی ما هدف گذاری کرده اند که از این میان حج جامع ترین است و تقریبا یک «مولتی ویتامین» از منافعی است که خداوند برای انسان قرار داده و خودش هم در سوره حج  می فرماید: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ».

رضایی تصریح کرد: با این نگاه و تاکیدی که نسبت به فریضه الهی حج شده است، می توان آثار آن را در سبک زندگی فردی، اقتصادی، جمعی، خانوادگی و حتی بین المللی مشاهده کرد؛ جالب است که اگر انسان سرخط های رسیدن به این معنا را در آیات و روایات ببیند که مثلا حج در ایجاد و اصلاح سبک زندگی فردی چه نقشی بازی می کند و همین نقش در زندگی اجتماعی چه تبلوری دارد، آن وقت برکات آن را مشاهده خواهد کرد.

استاد حوزه با بیان اینکه حج می تواند برای رسیدن به یک زندگی صحیح توحیدی انسان را کمک کند ، تاکید کرد: اگر اعمال حج را درست انجام دهیم بسیار به ما کمک می کند و نتیجه اش همانی می شود که رسول الله(ص) فرمود: «حجاج بیت الله الحرام پس از حج مثل روز نخستینی هستند که از مادر متولد شدند».

آثار حج بر مدار توحید تجمیع شده است

این محقق علوم دینی با بیان اینکه آثار فردی و جمعی حج بر مدار توحید و لا اله الا الله تجمیع شده است، ابراز کرد: بالاترین اعتبار انسان در ارزش یابی الهی، آن است که در اندیشه و عمل خدامدار باشد، جز خدا ندیدن و جز خدا نخواستن و در عمل مصداق «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» بودن.

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: مهمترین اثر حج در زندگی فردی آن است که انسان را به این باور می رساند، انسان از خانه حرکت می کند یعی از زندگی می بُرَد، از وطن و زن و بچه می بُرَد و در واقع وداع می کند و در یک حرکت روشن و واضح در تعامل با حق تعالی، یک هجرت زمینی در یک زمان مشخص می کند، حرکتی که از روز عید قربان آغاز شده و تا روز دوازدهم ذی الحجه ادامه پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در ایام حج، این واحد -واحدها هستند که یک امت را تشکیل می دهند، انسان از همه عُلقه ها و آنچه که او را زمینی کرده، می بُرد، حتی لباس هایش در ایام حج تغییر می کند، لباس احرام بر تن می کند و لبیک می گوید تا به عرفات می رود و آنجا خاک نشین می شود، یک حاجی با این سبک ساده زندگی کرامت می یابد، از عرفات به مشعر می رود و به شور و شعور می رسد، در روز عید قربان جنگ با شیطان را تمرین کرده و قربانی می کند.

ظرفیت سازی‌های حج برای سبک زندگی

وی ابراز کرد: بنابر این، حج ظرفیت خودسازی، تعامل، اندیشیدن، ساده زیستی، صبر و بسیاری دیگر از آموزه های اخلاقی را به طور عملی در انسان ایجاد و بارور می کند و اگر حاجیان بیت الله الحرام، این ویژگی ها را حفظ کنند قطعاً زندگی متفاوتی بعد از ایام حج خواهند داشت که این سبک زندگی متفاوت می تواند دیگران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

رضایی در مورد تاثیر کنگره عظیم حج بر کمرنگ شدن اسلام هراسی ها، اظهار کرد: اگر حج در بستر واقعی خودش قرار گیرد و دولتمردانی که در جهان اسلام حاکم هستند از این سرمایه بالقوه استفاده کنند، نه تنها اسلام هراسی ها خنثی و بی اثر می شود بلکه عشق به اسلام و رسیدن به معارف اسلام و امان یافتن و امنیت گرفتن در سایه تعالیم اسلام در جهان منتشر می شود چراکه پیام واضح و روشن انبیای الهی را در کنگره حج می توان شاهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت مردانِ جهان اسلام بخواهند و بتوانند از این سرمایه بالقوه استفاده کنند می توانند عشق و معرفت الهی را به واسطه حج به جهانیان صادر کنند. اینکه افراد اول به خداوند توکل کنند و به عشق او در زندگی گام بردارند و زیر بار هیچ حرف زور و هیچ اربابی نروند می تواند روحیه ظلم ستیزی و نفی ارباب سالاری را در جهان پخش کند و اینچنین روح کرامت در زندگی بشری احیاء می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 74435
تاريخ ثبت خبر : 24 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:50
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)