| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده

اگر لازم باشد انسان برای رسیدن به کمال از یک نردبان چند پله ای صعود کند به طور حتم اولین پله این نردبان تشکیل خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، از بدو پیدایش انسان بر روی کره زمین، همواره زنان و مردان با تشکیل کانونی به نام خانواده، عمر خود را در کنار یکدیگر گذرانیده و فرزندانی در دامان پر مهر خویش پرورانده و از این جهان رخت بربسته اند. کوشش مصلحان جامعه مخصوص پیامبران خدا این بوده است که نظام خانواده، نظام مستحکم و پایدار باشد و هیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی گرداند.

دنیای امروز که دنیایی مضطرب و پریشان است علی رغم پیشرفت های حیرت انگیز علم و صنعت در مساله خانواده با مشکلات بزرگی رو به رو است. برای اینکه بتوانیم مشکلات زندگی خانوادگی را از جامعه خود ریشه کن کنیم و گامی در راه تداوم بخشیدن به کوشش مصلحان و رهبران اجتماعی برداریم، ابتدا باید بدانیم که خانواده چیست و این واحد کوچک اجتماع از دیدگاه قرآن مجید چگونه است؟

انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز به تعاون و معاضدت دارد. در محیط خانواده برنامه تعاون و معاضدت به نحو مطلوبی اجرایی می شود

از نظر قرآن انسان ها طوری آفریده شده اند که جفت خواهی به سرشت و آفرینش آنها برمی گردد. تشکیل خانواده معلول این است که هر کدام از دو عنصر زن و مرد تا یکدیگر را نجویند و نخواهند و با یکدیگر نیامیزند و به تعاون و معاضدت یکدیگر تن ندهند، ناقصند. این دو عنصر مکمل یکدیگرند.

در وجود انسان زمینه ای از مودت و رحمت وجود دارد که تجلی گاه آن فقط محیط خانواده است؛ زمینه های دیگری از مودت و رحمت نیز وجود دارد که تجلی گاه آن جامعه است. این زمینه ها باید به طور کامل بروز و ظهور کنند.

انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز به تعاون و معاضدت دارد. در محیط خانواده برنامه تعاون و معاضدت به نحو مطلوبی اجرایی می شود. اگر کسی بیمار شود، دیگری به او کمک می کند. در بسیاری از خانواده ها به خصوص در محیط اسلامی ما چنین وضعی وجود دارد. پدران و مادران و فرزندان نسبت به یکدیگر فداکاری می کنند. چنین خانواده هایی مظهر وحدتند نه کثرت. در واقع پدر و مادر همچون هسته مرکزی اتم هستند و فرزندان مانند الکترون ها بر گرد آنها می چرخند و یکدیگر را حفظ می کنند.

ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده

اگر لازم باشد انسان برای رسیدن به کمال از یک نردبان چند پله ای صعود کند به طور حتم اولین پله این نردبان تشکیل خانواده است. در محیط خانواده ای که بر اساس معیارهای اسلامی تشکیل شده باشد، آرامش و آسایش جسم و جان انسان تامین می گردد و در صفا و صمیمیت و همفکری و همدردی و هماهنگی آن زنگارهای پریشانی و خستگی های عصبی و جسمی زدوده می شود و دو انسان می توانند با تعاون و تعاضد و یکی شدن نیروندتر و مستحکم تر شوند.

سعادت زن و مرد در این است که از سنت های آفرینش خارج نشوند و تحت تاثیر جذبه های سطحی و زودگذر قرار نگیرد و در پی آن گونه جاذبه ای باشند که تمام وجود آنها را با یکدیگر پیوند دهد و آنها را در اعماق جان و دل متحد سازد.

حاکمیت و ولایت در خانواده

ملت و امت یک جامعه بزرگ و خانواده یک جامعه کوچک است. همان طوری که جامعه نیاز به حکومت و ولایت دارد و بدون آن زندگی اجتماعی به هرج و مرج و آشفتگی کشانیده می شود، خانواده نیز بی نیاز از حاکمیت و ولایت نیست.

برای حاکمیت و ولایت در جامعه می توان دو بعد مشخص کرد:

  1. شخص یا اشخاصی که بر مسند ولایت و حکومت تکیه زده و واجد شرایط زمامداری هستند، واجب الاطاعه بوده و بر افراد مکلف لازم است که امر و نهی آنها را نیز زیر پا نگذارند و دستورات آنها را اطاعت نمایند.
  2. زمامداری که واجد شرایط ولایت و حاکمیت اسلامی است، حق دارد بر طبق مصالح جامعه در اموال عمومی تصرف کند و در اختلافات مردم به داوری بنشیند و پیمان های اقتصادی و دفاعی و فرهنگی منعقد کند و فرمان جنگ و صلح بدهد و در هر موردی که یک مسئول مشخص، برای تصمیم گیری وجود ندارد، حق دخالت و نظارت پیدا می کند.

ابعاد حاکمیت و ولایت در خانواده

در خانواده نیز برای حاکمیت و ولایت همین دو بعد وجود دارد: بعد اول وجوب اطاعت است. در مبحث «حقوق والدین» فرزندان در هر سن و سالی باشند موظفند از دستورات پدر و مادر اطاعت کنند و حق تخلف از دستورات آنها را ندارند مگر اینکه اطاعت دستور آنها مستلزم نافرمانی پروردگار باشد. بعد دوم حاکمیت و ولایت خانوادگی حق تصمیم گیری و تصرف است. این حق برای شوهر و پدر و مادر و جد پدری است.

برگرفته از کتاب خانواده در قرآن، نوشته احمد بهشتی، موضوع تعلیم و تربیت، نشر بوستان کتاب، ۱۳۷۷

انتهای پیام/

کد خبر : 73113
تاريخ ثبت خبر : 7 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:58
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)