| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی پاکدل:


صوفیه، قطب و اقطاب را هم شأن امامت تصور کرده است!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تبیین برخی تفکرات انحرافی فرقه صوفیه گفت: این فرقه قطب و اقطاب را هم شأن امامت تصور کرده و براین اساس به تخریب تفکر امامت می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی پاکدل، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی‌های فرقه تصوف به خصوص در دوره کنونی گفت: تصوف تا قرن هشتم جایگاه چندانی در شیعه نداشت و خاستگاه آن در اهل سنت بوده است و فرقه‌های مدعی، جایگاه قطب برای خود قائل بوده و هستند.

وی با اشاره به برخی آسیب‌های تصوف در شیعه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در این فرقه وجود دارد این است که اعتقاد به امامت را کاملا تخریب کرده و در باور باورمندان به تفکر خود، به سطح قطب و اقطاب کشانده‌اند.

پاکدل ادامه داد: این گروه معتقدند که شریعت برای سالکان الی الله وسیله رسیدن به کمال است و وقتی سالک به کمال و شهود رسید، تکالیف شرعی از او برداشته می‌شود، چون شریعت را ظاهر و پوسته دین می‌دانند.

وی با بیان اینکه در تفکر این فرقه، باطن دین، طریقت است اظهار کرد: یکی از پیامد‌های طبیعی این مسئله ترویج اباحه‌گری و تساهل و تسامح بی جهت است که ریشه بسیاری از انحرافات در این فرقه هم محسوب می‌شود.

پاکدل با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری این گروه یعنی پوشیدن پشمینه تصریح کرد: این انحراف بیشتر مرتبط با قرون اولیه بوده و در دوره معاصر کمتر شاهد این مسئله هستیم همان‌طور که این کار در روایتی از پیامبر (ص) هم پیش‌بینی شده است و ایشان در سفارشاتشان به ابوذر غفاری فرمودند: «در آخر الزمان، جماعتی خواهند بود که در تابستان و زمستان، پشم پوشند و گمان کنند که ایشان را به سبب این پشم پوشیدن، فضل و زیادی بر دیگران است. ملائکه آسمان و زمین، این گروه را لعنت میکنند.».

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: کشف و شهود‌های شیطانی از دیگر انحرافات و بدعت‌های این فرقه است؛ بر اساس باور ما شهود برگرفته از قرآن و سنت، حجیت دارد؛ لذا مکاشفات منقول از صوفیان، بی اعتبار است، زیرا اساسا بزرگان این گروه نه به لحاظ علمی و نه وضعیت معنوی در جایگاهی نیستند که بخواهند چنین مکشوفاتی از قرآن و سنت داشته باشند.

وی افزود: این فرقه مهدویت را که ما در وجود مبارک حضرت مهدی (عج) با آن ویژگی‌ها و نسبی که می‌دانیم و قائل هستیم به سطح مهدویت نوعیه کشانده‌اند و این خطر بسیار بزرگی است.

پاکدل تصریح کرد: خطر دیگری که این گروه دارند این است که از روایات بر می‌آید که در زمان غیبت کبری، شیعیان باید به فق‌ها و روات احادیث اهل بیت (ع) مراجعه کنند «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فارجعوا الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجتی…»؛ لذا امورات شیعه در دوره غیبت به مجتهدان و فق‌ها سپرده شده است ولی قطب هم خودش را هم شان امام معصوم (ع) در تکوین و تشریع و بالاتر از ولایت فقیه می‌دانند که این مسئله هم خطر کمی نیست.

دبیر اجرایی همایش تصوف؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها عنوان کرد: یکی از باور‌های انحرافی این گروه و فرقه آن است که سلوک را به شریعت و طریقیت تقسیم کرده‌اند و شریعت را پوسته و ظاهر می‌دانند و می‌گویند برای یافتن حقیقت باید طی طریق کنید و طریق و ولایت نیز در دست ما یعنی قطب‌هاست.

پاکدل اظهار کرد: در این تفکر، ابتدا مباحث فقهی و شریعت و دینداری مطرح می‌شود ولی بعد آن را با توجیه پوسته و ظاهرگرایی شریعت، کنار می‌زنند و سلوک و طریقیت را برجسته می‌سازند.

این محقق حوزه عنوان کرد: سلوک در هر مسیر و راهی نیازمند سالک و رهبر و پیشواست و در این تفکر، رهبر و سالک همان بزرگ صوفیه است و خبری از امام و رهبر و ولی فقیه و فقیه نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف بیان کرد: مهدویت و امامت بالنده‌ترین و برترین تدبیر الهی برای بعد از خاتمیت نبوت پیامبر (ص) است و تنزل آن مسئله کمی نیست که متاسفانه در برخی تفکرات شاهد آن هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری همایش تصوف؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها تصریح کرد: این همایش با دریافت مقالات صاحبنظران در پی تبیین صحیحی از مقوله تصوف و تطورات تاریخی آن است، زیرا بعضا برخی تفکرات صوفیه در رفتار‌های اجتماعی جمعی مردم و حتی در برخی کتب درسی نیز دیده می‌شود.

این همایش فراخوان خود را از سال قبل آغاز کرد و مهر ماه امسال نیز با حضور صاحب نظران این عرصه برگزار خواهد شد و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ مقاله به این همایش ارسال شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 72758
تاريخ ثبت خبر : 2 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)