| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


صلح از منظر صدرالمتألهین شیرازی

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مقاله ای با عنوان «صلح از منظر صدرالمتألهین شیرازی» نگاشته اند که در شماره یکم فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شریف‌لک زایی، دانشیار  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نجمه کیخا، استادیار دانشگاه شهید بهشتی، مقاله ای با عنوان «صلح از منظر صدرالمتألهین شیرازی» نگاشته اند که در شماره یکم فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شده است.

در ادامه چکیده این مقاله از نظر می گذرد:

مقاله حاضر با هدف تمرکز بر دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی، بر آن است تا چارچوبی از مسئله صلح را در فلسفه سیاسی صدرالمتألهین مورد بررسی قرار دهد.

پرسش اصلی بحث آن است که: با توجه به آثار و از منظر صدرالمتألهین، چه تصویری از صلح ترسیم می‌شود و صلح چه جایگاهی در فلسفه ایشان دارد؟ در پاسخ به پرسش یادشده، این مدعا مورد توجه قرار گرفته که به نظر، در فلسفه سیاسی ملاصدرا تمامی عرصه‌های فردی و اجتماعی زندگی انسان درگیر مسئله صلح می‌شود و باید برای همه ارکان سه‌گانه زندگی، یعنی فرهنگ، سیاست و اقتصاد، صلح تدارک شود؛ در غیر این صورت نمی‌توان از صلح سخن گفت.

در واقع چالش در هر کدام از سه بخش مورد اشاره می‌تواند به برقراری و تحقق صلح خلل وارد سازد. از نظر فلسفه سیاسی متعالی، هر چیزی که معرفت، امنیت و معیشت و به عبارتی، عدالت جامعه را مختل سازد، از صلح دور شده است. از این منظر می‌توان گفت جنگ و صلح هر دو بر جامعه عارض میشود. اگر عدالت باشد، صلح برقرار است و معرفت، امنیت و معیشت در جامعه به‌سامان است و اگر عدالت نباشد، جنگ و ستیز اتفاق می افتد.

از این‌ روست که در فلسفه اسلامی بر عدالت به عنوان رکن هستی تأکید بسیاری شده است و در کنار علم و معرفت، از مهمترین ویژگی‌های یک حاکم مسلمان و حکومت اسلامی به ‌شمار میرود. جهاد نیز از این منظر برای مقابله با سدکنندگان راه معرفت خدا و سدکنندگان راه معیشت و حیات مردم وضع شده است و کارکردی صلح‌طلبانه دارد.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76907
تاريخ ثبت خبر : 4 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:42
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)