| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

تفلسف در زمانه عسرت؛


صد و هفتاد و هفتمین شماره خردنامه همشهری منتشر شد

شماره خرداد ماه خردنامه همشهری با تیتر «تفلسف در زمانه عسرت» و با تصویری از قاسم پورحسن منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شماره خرداد ماه خردنامه همشهری با تیتر «تفلسف در زمانه عسرت» و با تصویری از قاسم پورحسن منتشر شد.

جالب‌ترین عنوان روی جلد این شماره از خردنامه «مناظره ای درباره نسبت فلسفه و آسفالت خیابان» است. بیژن عبدالکریمی و قاسم پورحسن در یک گفت‌وگوی خواندنی در مورد نسبت تراث فلسفی و وضعیت تمدنی به بحث نشسته اند. سایر بخش‌های مصاحبه ماه این شماره به بزرگداشت دکتر پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص یافته است.

خردنامه در بخش های مختلفی از جمله گزارش خبری، باشگاه نویسندگان، مصاحبه ماه و معرفی کتاب و با پرونده هایی با عناوین «سیاست خوانی در فلسفه صدرا»، «پیدا و پنهان ۲۰۳۰»، «شنبه پس از انتخابات» و «عیار دانشگاه» به چاپ رسیده است.

خردنامه در پرونده « پیدا و پنهان ۲۰۳۰ »، به بررسی محتوا و اهداف پشت پرده این سند پرداخته است. «بررسی نظام فکری پشتیبان و اهداف سند یونسکو»، «آسیب‌های هویتی و فرهنگی ۲۰۳۰ در گفت‌وگو با مهدی گلشنی»، «داده‌نمای سند ۲۰۳۰ از نظرگاه نخبگان»، «مقایسه تطبیقی سند ملی آموزش‌وپرورش و ۲۰۳۰»، «شهروند جهانی و استعمار به سبک فرانو در گفت‌وگو با فریبا علاسوند» از جمله مطالب این پرونده مفصل هستند.

بخش باشگاه نویسندگان این شماره از خردنامه تحت تاثیر مصاحبه ماه شماره قبل دربردارنده مطالبی در مورد دکتر رضا داوری است. بیژن عبدالکریمی با نگارش یادداشتی با عنوان «چرا داوری؟» و محمد رجبی دوانی با مطلبی با عنوان «با دکتر داوری» از استاتید خود سخن گفته اند. عبدالحسین خسروپناه دیگر یادداشت این بخش را در ذیل موضوع نسبت داوری و علوم انسانی تحریر کرده است.

آخرین مطلب باشگاه نویسندگان نقدی است بر اظهارات رئیس موسسه حکمت و فلسفه در مورد فردید که در شماره قبل خردنامه منتشر شده بود. «آیا سروش با هیدگر به داوری نزدیک شده است» عنوان این یادداشت انتقادی است.

«شنبه پس از انتخابات» عنوان پرونده دیگری است که وضعیت مردم‌سالاری در ساحت سیاست ورزی ایران را مورد مداقه قرار داده است. محمد هاشمی رفسنجانی، منوچهر محمدی، مجید بذرافکن، علی مرشدی زاده و ابراهیم برزگر از جمله افرادی هستند که در مورد موضوع این پرونده به گفت‌وگو با خردنامه نشسته اند. در قسمتی از طلیعه این پرونده آمده است: «احزاب یکی از مهم‌ترین سازوکارهای مشارکت مردم در حکومت‌های دموکراتیک هستند اما با تاملی در چند دهه‌ی پس از پیروزی انقلاب و حتی دهه‌های قبل، روشن می‌شود که در جمهوری اسلامی، احزاب آنچنان که باید شکل نگرفته‌اند و احزابی هم که گاه به وجود آمده‌اند، بنا به دلایلی تقریبا هیچ‌گاه نتوانسته‌اند موفق عمل کنند که نمونه‌ی اخیر آن در انتخابات اردیبهشت ماه نیز مشاهده شد.»

یکی دیگر از بخش های قابل توجه این شماره از مجله گفت‌وگوی محمد محسن راحمی با دکتر شریف‌لک‌زایی با عنوان «فلسفه سیاسی متعالی» است. امکان یا امتناع فلسفه سیاسی ملاصدرا یکی از بحث‌های داغ حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی در سالیان اخیر بوده است. خردنامه به بهانه انتشار کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین» به سراغ نویسنده این اثر رفته است و در گفت‌وگویی مفصل زوایای مختلف امکان یا امتناع فلسفه سیاسی فیلسوف شیرازی را مورد بررسی قرار داده است.

صد و هفتاد و پنجمین شماره خردنامه در ۱۶۴ صفحه به سردبیری جعفر حسن‌خانی منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 48827
تاريخ ثبت خبر : 12 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)