| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛


شماره ۲۶ فصلنامه حکمت اسراء منتشر شد

شماره بیست و ششم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء» به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در اولین مقاله از این شماره با نام «واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی»،  نویسندگان سعی کرده اند به جهت روشن شدن نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی، به تبیین مفاهیم «دین» و «دینی» بپردازند.

در مقدمه این مقاله آمده است: پژوهش حاضر، پاسخی است به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» تفاوت دارند؟ ازآنجاکه روشن شدن نظریۀ علم دینی آیت‌الله جوادی آملی منوط به داشتن تصویری درست از مفاهیم پایه است و توجه نداشتن به این مفاهیم، سبب طرح بعضی از اشکالات شده است. سعی نویسنده تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است. هدف دیگر، پاسخ به نقدها در سایۀ آن مبانی است.

 نویسنده با مراجعه به کتابها و مقالات ایشان، با شیوهای تحلیلی ـ استدلالی، بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی حضرت استاد عرضه کرده است. باتوجه‌به تفاوت «دین» و «دینی»، به اشکالات پاسخ می‌دهیم و مفهوم «علم دینی» را از نگاه صاحب نظریه روشنتر میکنیم.

مهمترین نتایج عبارت‌اند از: ۱) حقیقت دین، معرفتی است از سنخ علم حضوری که پیامبر اکرم (ص) و معصومین (ع) به آن دسترسی دارند؛ ۲) معرفت دینی، مجموعهای از دانشهاست که غیرمعصومین ازراه علمحصولی به‌دست میآورند؛ ۳) معرفت دینی منحصر به فهم «نقل» نیست و معرفتهای «عقلی»، حتی عقل تجربی، با تکیه بر جهان‌بینی الهی، معرفتی «دینی» است؛ ۴) علم دینی، یعنی کشف «قول» یا «فعل» خداوند که به‌واسطۀ عقل یا نقل یا هردوست.

فهرست مقالات این شماره به شرح ذیل است که مخاطبان و علاقه مندان می توانند از آنها بهره مند شوند:

۱. «واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی» ؛ محمدعلی اکبری/ مرتضی واعظ جوادی

۲. «رهیافت سلبی صفات خدا از دیدگاه ابن‌سینا و توماس آکویینی» ؛ حسن عباسی حسین‌آبادی

۳. «بررسی و نقد مسئله شر ازنظر الهیات پویشی با تأکید بر اندیشه هارتسهورن» ؛ یدالله رستمی/ منصور نصیری

۴. «تبیین شناخت‌شناسانه علیّت در حکمت متعالیه»؛ محمدرضا بهتاش/ علی کرباسی‌زاده/ یوسف شاقول

۵. «مقایسه زیبایی‌شناختی مراتب هستی در فلسفه فلوطین و سهروردی»؛ یحیی بوذری‌نژاد/ محمد علی سلطان مرادی

۶. «وجوه اشتراک و افتراق فکری هوسـرل و دکـارت»؛ محمدتقی شاکری

علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن کامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به آدرسwww.isramags.ir  ، مراجعه و فایل کامل متن مقالات را دریافت کنند.

فصلنامه حکمت اسراء از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه حکمت و فلسفه، تحقیق وتالیف شده اند، استقبال کرده و مقالاتی که بر اساس مبانی حکمی حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی نگاشته شده اند در اولویت بررسی و چاپ قرار می‌دهد.

نویسندگان و محققان می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات وارسال مقاله خود از طریق وب سایت مجله اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 48027
تاريخ ثبت خبر : 23 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)