| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی مؤسسه امام خمینی(ره)؛


انتشار شماره ۱۴دوفصلنامه «معرفت اقتصاد اسلامی»

شماره چهاردهم دوفصلنامه «معرفت اقتصاد اسلامی» حاوی هفت مقاله در زمینه اقتصاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، این شماره از دوفصلنامه «معرفت اقتصاد اسلامی» حاوی هفت مقاله، از جمله «منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی در مقایسه با اقتصاد کلاسیک» به قلم سیدمحمدکاظم رجایی، «مقایسه تطبیقی اهداف دولت در اقتصاد متعارف و اسلامی» نوشته سعید فراهانی فرد و وحید بیگدلی و «محدودیت‌های فلسفی بهره‏گیری از نظریه‏ بازی‏‌ها در تحلیل‏‌های تعاملی اقتصاد اسلامی» نوشته محمدهادی زاهدی‏ وفا، محمدمهدی عسکری، محمد نعمتی و مهدی موحدی بک نظر است.

براساس این گزارش، «منشأ تفکیک نیازهای حقیقی و کاذب در اقتصاد اسلامی» نوشته نصرالله خلیلی تیرتاشی «نقد و بررسی عدالت طبیعی ساگدن از نگاه اقتصاد اسلامی» به قلم سیدهادی عربی و محمدجواد رضائی، «معرفی مدل بهینه پوشش ریسک در مدل های عملیاتی اوراق استصناع به روش AHP و TOPSIS »  نوشته محمدنقی نظرپور،  روح‌الله عبادی  و سیدهادی میرحسینی و «شاخص ها و نماگرهای تأمین معاش در پیشرفت انسانی اسلامی» به قلم محمد جمال خلیلیان اشکذری و محمد بیدار، دیگر مقالات این شماره از دوفصلنامه «معرفت اقتصاد اسلامی» هستند.
 

در چکیده مقاله «منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی در مقایسه با اقتصاد کلاسیک» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی، دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آمده است: انسان اقتصادی در اقتصاد کلاسیک، انسانی خودخواه، مادی گرا و لذت طلب بوده و در پی بیشینه‌سازی نفع مادی شخصی است. وی در تولید به دنبال بیشینه‌سازی سود مادی شخصی و در مصرف جویای بیشینه‌سازی مطلوبیت؛ یعنی لذت مادی محض، می‌باشد.
نفع مادی شخصی ملاک رجحان و انتخاب انسان اقتصادی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در مورد منطق فعالیت اقتصادی می‌پردازیم. فرضیه تحقیق این است که علامه طباطبایی پی‌گیری نفع شخصی، لذت و الم فطری را منطق تصمیم‌گیری انسان اقتصادی می‌داند. بنا به یافته‌های تحقیق، علامه معتقدند منافع و لذت‌های فطری، عمل و متعلقات عمل انسان را در نظر وی زینت مى‏‌دهد.
با وجود این، ما با سه نوع لذت مادی، فکری مطابق با فطرت، و فکری مخالف با فطرت و موافق هواهای نفسانی مواجه‌ایم. نوع اول و دوم هماهنگ با فطرت، مقدِمی و سازگار با هدایت تشریعی است؛ اما نوع سوم منشأ اختلاف و استخدام انسان‌ها توسط یکدیگر است. انبیا و اولیاء الهی به همراه کتب آسمانی آمده‌اند تا انسان را به سمت لذت با دوام سوق دهند؛ لذتی که مطابق با فطرت است. هدایت تکوینی همراه با هدایت تشریعی در جهت‌دهی انسان به کمال حقیقی و سعادت یا لذت بادوام هماهنگ است.
یادآور می‌شود، دوفصلنامه «معرفت اقتصاد اسلامی» به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیرمسئولی محمدجواد توکلی و سردبیری حسن‌آقا نظری منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 44763
تاريخ ثبت خبر : 28 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:12
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)