| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


شماره جدید فصلنامه نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان منتشر شد

شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب و با انتشار مقالاتی از استادان فلسفه، معرفی و نقد آثار حوزه فلسفه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از موسسه خانه کتاب، پانزدهمین و شانزدهمین شماره از «فصلنامه نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان» ویژه پاییز و زمستان به سردبیری مالک شجاعی‌جشوقانی با بیش از بیست عنوان نوشتار علمی و پژوهشی منتشر شد.

مالک شجاعی جشوقانی، سردبیر این فصلنامه در سرمقاله این فصلنامه با عنوان « تاملی در باب شرایط مواجهه با فلسفه و تجدد» نوشته است:«اگر بخواهیم با اصطلاحات رایج در سنت اسلامی سخن بگوییم مواجهه با فلسفه و اندیشه اروپایی مستلزم نوعی اجتهاد فکری- اندیشه‌ای است.  این فرایند اجتهاد محتاج پیش نیازهایی چون تسلط به روح فرهنگ و اندیشه مبدا از سویی و توجه به ظرفیت و ظرائف فرهنگ مقصد از سوی دیگر است.

فروغی چنان که خود تصریح کرده است کتاب سیر حکمت در اروپا را برای فهم فلسفه دکارت نوشته است، یعنی از رهگذر مطالعه تاریخ فلسفه کوشیده تا مرادات و مقاصد دکارت را برای جهان فرهنگی-زبانی ایرانیان مانوس و مفهوم کند.

به نظر می‌رسد که ترجمه فرهنگی مقولات فلسفه و تجدد اروپایی و تامل در باب شرایط آن، شاید این مسیر را با پرسش‌هایی جدی مواجه کند؛ پرسش‌هایی که تامل در باب آن می‌تواند برای فضای فکری-فرهنگی ایران معاصر حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد…».

خوانندگان پس از مطالعه سخن سردبیر، در بخش «نقد شفاهی»، گفت وگوی مالک شجاعی جشوقانی با حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی درباره «وضعیت‌شناسی مطالعات کلامی در ایران معاصر» را از نظر می‌گذرانند.

در بخش نقدپژوهی، نوشتاری با عنوان «جریان‌شناسی فلسفه اسلامی معاصر، درآمدی کتاب‌شناختی» ترجمه اکرم صفر نورالله آمده است.

در ادامه و در بخش «نقد تالیف» مقاله‌های «پرسش از امکانات و محدودیت‌های فلسفه علوم  اجتماعی تطبیقی» نوشته محمدعلی مرادی، «تاملی درباره وضعیت مطالعات فلسفه علوم در ایران» نوشته علیرضا منصوری، «تحلیلی کتاب‌شناختی بر وضعیت مطالعات دین و فناوری» نوشته حسین مطیع، «نگاهی به مضامین فلسفی کتاب ما و لیبرالیسم» نوشته رضا محمدنژاد، «جلوه‌های نقد فلسفی در ادبیات روسیه» نوشته رضوانه حکیمیان و… پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

«نقد آثار ترجمه‌ای» دیگر بخش‌های این فصلنامه است. مصطفی ملکیان در این  بخش نوشتاری با عنوان «تاملاتی انتقادی درباب فلسفه اندیشه دینی در اسلام و مسیحیت» دارد. مقاله «آیا علوم طبیعی در تمدن اسلامی برگرفته از اسلام بود؟» نوشته امیرمحمد گمینی و فاطمه کیقبادی، فضایل ذهن به روایت زگزبسکی» نوشته علی صادقی، «معنای زندگی در تعامل خلق و کشف» نوشته محسن آزموده و…از دیگر مقاله منتشر شده در این بخش است.

بهنام اکبری و سپیده رضی مقاله‌های «بنیادهای فلسفه و کلام مسیحی» و «راهنمای روش‌شناسی فلسفی آکسفورد» را در بخش «شایسته ترجمه» به علاقه‌مندان معرفی کرده‌اند.

نشست نقد و بررسی کتاب «گفتوگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی» با حضور سید حمید طالب‌زاده، استاد دانشگاه تهران، شمس‌الملوک مصطفوی، دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و محمدتقی طباطبایی، استادیار فلسفه دانشگاه تهران در بخش «نشست‌های تخصصی کتاب» آمده است.

«منظومه نقدپژوهی، با معرفی کتاب نقد در تراز جهانی» نوشته سیدحسین حسینی و «جوانه‌های خشکیده و میوه‎های کال» اثر محمدمهدی اردبیلی از جمله مطالب منتشر شده در شماره جدید فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» است.

فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه عرفان» از سوی موسسه خانه کتاب و با سردبیری مالک شجاعی‌جشوقانی منتشر شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند این فصلنامه را به بهای ۱۰ هزار تومان از کتابفروشی‌ها خریداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 65658
تاريخ ثبت خبر : 21 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)