| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به همت انتشارات کلبه شروق؛


«سیدجمال‌الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین» به چاپ پنجم رسید

چاپ پنجم کتاب «سید جمال ‏الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین» نوشته مرحوم محمد محیط طباطبایی به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی کلبه شروق و نشر سماط منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، چاپ پنجم کتاب «سید جمال ‏الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین» نوشته مرحوم محمد محیط طباطبایی به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی کلبه شروق و نشر سماط منتشر شد.

این کتاب مجموعه ‏ای از سی مقاله تحقیقی استاد سید محمد محیط طباطبایی است که به مناسبت ‏های مختلف راجع به سید جمال ‏الدین اسدآبادی در طی چهل سال نوشته شده است و در مطبوعات کشور اعم از روزنامه و مجله به تدریج انتشار یافته است.

هر یک از این مقاله‏ ها در حقیقت پاسخی به پرسش یا جوابی به ایرادی و یا رفع اشتباهی و یا کشف حقیقتی تازه در مورد سید جمال ‏الدین، راهگشای نهضت عقلی و سیاسی مسلمانان جهان در اثنای سده سیزدهم شمرده می ‏شود.

محتوای کتاب

کتاب «سید جمال ‏الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین» از چهار مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. استاد خسروشاهی در دو مقدمه اول به معرفی استاد محیط طباطبایی و چگونگی تدوین نشر این کتاب می ‏پردازد و سپس استاد محیط طباطبایی در دو نوشتار، به علت نگارش مقالات این کتاب و پرداختن به سید جمال‏ الدین اسدآبادی می ‏پردازد.

«سید جمال ‏الدین اسدآبادی بنیانگذار نهضت ‏های اسلامی در شرق»، «نقش سید جمال‏ الدین اسدآبادی در پیدایش و رشد مطبوعات شرق»، «اتحاد اسلامی و سید جمال ‏الدین اسدآبادی»، «بررسی چند سند درباره سید جمال ‏الدین اسدآبادی» و «سید جمال ‏الدین اسدآبادی؛ مصلح عالم اسلامی» عناوین فصول پنج‏گانه این کتاب ارزشمند هستند که هر فصل از مقالات و یادداشت‏ های متنوع و متعددی تشکیل شده است.

نقش سید جمال در بیداری ایران و مشرق زمین، کوشش ‏های سید جمال برای بیداری رهبران مذهبی، نقش سید جمال در سقوط استبداد، سهم سید جمال در نهضت مشروطه، تأثیر سید جمال در آزادی و استقلال هند از جمله مقالات فصل اول هستند. سید جمال و مطبوعات، تربیت روزنامه ‏نگار، سید جمال بنیانگذار روزنامه ‏نگاری سیاسی، نقش سید جمال در مطبوعات ایران، سید جمال و اتحاد اسلامی، سید جمال و وحدت اسلامی، اسنادی درباره سید جمال، سید جمال و شیخ طرابلسی، سید جمال و میرزا آقاخان و شیخ احمد روحی و حقایقی درباره سید جمال از دیگر یادداشت‏ های مهم دیگر فصول هستند.

آشنایی استاد محمد محیط طباطبایی

گفتنی است استاد محمد محیط طباطبایی، مورخ، محقق، ادیب و نویسنده کم ‏نظیر عصر (۱۳۷۰-۱۲۸۱ ش) است که تحقیقات و تألیفات ارزشمندی در زمینه‏ های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ادبی و تاریخی و… دارند. استاد سال‌ها در وزارت معارف یا وزارت فرهنگ امروز و برخی مؤسسات دیگر خدمت کرد. مدتی مدیریت مجله‌ «آموزش و پرورش» را داشت. زمانی مجله‌ «محیط» را منتشر می ‌کرد. وی طی سالهای ۱۳۲۸-۱۳۳۰ش رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو بود و تا سال ۱۳۳۴ش همین مهم را در کشورهای عراق، سوریه و لبنان بر عهده داشت. وی طی سالهای ۱۳۳۸-۱۳۵۷ سرپرست برنامه های موسوم به مرزهای دانش بود که از رادیو ایران پخش می شد. در سال ۱۳۵۷ نخستین جایزه آثار ملی از سوی انجمن آثار ملی به او اعطا شد و در سال ۱۳۶۹ به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. حافظه‌ نیرومند او مخزنی بود آکنده از معلومات و اطلاعات بسیار وسیع و گرانبها در تاریخ، ادب و فرهنگ ایران و اقوام مجاور. اطلاعات او در مورد تاریخ قاجار و نیز رویدادهای زمان معاصر، شرح حال رجال سیاسی و ادبی، سوابق اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آنان بسیار چشمگیر بود.

مشخصات

کتاب «سید جمال ‏الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین» در ۳۶۰ صفحه، قطع وزیری و قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است. گردآوری و تدوین آثار سید جمال الدین اسدآبادی، گردآوری اسناد وزارت خارجه ایران و ترجمه اسناد وزارت خارجه انگلستان درباره سید جمال الدین اسدآبادی، گردآوری و تنظیم «سه رساله درباره زندگی و مبارزات سید جمال ‏الدین اسدآبادی» و مقدمه کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی» و کتاب «دفاع از سید جمال ‏الدین حسینی» از جمله آثار استاد خسروشاهی درباره این شخصیت برجسته است. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

کد خبر : 72683
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)