| امروز چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مصطفی عباسی مقدم مطرح کرد:


سوغات حج برای سبک زندگی

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: موسم حج فرصتی برای گسترش ارتباطات میان مسلمانان و الگویی از یک اجتماع گفتمان محور است، لذا فارغ از آنکه همه مکاتب، ملل و دستگاه های تبلیغاتی سعی می کنند تا جامعه اسلامی را از درون و از اعتقادات اصیل تهی کنند، مسلمانان باید به صفوف خود استحکام ببخشند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، مصطفی عباسی مقدم، مشاور پژوهشی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در ارتباط با حج ابراهیمی آن است که اندیشه های دینی، ارزش ها و معیارهای اعتقادی، اخلاقی و جهانی در  آن متبلور باشد، گفت: در آیات متعدد قرآن در ارتباط با کیفیت برگزاری و نیز اهداف حج مطالبی بیان شده است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم آن است که وقتی تلاقی امت ها و جوامع مختلف در حج اتفاق می افتد، همه افراد با رنگ ها، نژادها و ملیت های مختلف، ویژگی های سیاسی و اعتقادی و اخلاقی کنار هم جمع و با هم وارد تعامل می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: طبیعی است که اگر قرار بود تعاملی میان مسلمانان برقرار نباشد اصل حجِ همزمان آن هم در یک مکان از سوی خداوند تشریع نمی شد، حج به طور کلی محل اجتماع مردم در مکان مشخصی به نام مکه و در مورد حج تمتع زمان مشخص است و این بدان معناست که مسلمانان ماموریتی دارند که بر اساس منافع اجتماع اسلامی در ایام حج تعریف شده است و باید این ماموریت را در این ایام دنبال کنند.

عباسی مقدم با بیان اینکه یکی از راه های تحقق این ماموریت، عبادت جمعی و راه دوم آن تعاملاتی است که در سایه این حج اتفاق می افتد، ابراز کرد: ملیت های مختلف در ایام حج با یکدیگر ملاقات و تعامل می کنند. بر اساس معیارهای اسلامی باید با یکدیگر مهربان بوده و نسبت به سرنوشت یکدیگر حساس باشند، همچنین، بر اساس برخی آیات قرآن زمانی که قربانی می کنند باید به مسلمانان نیازمند و مستمند و حتی به نیازمندان غیرمسلمان و سرنوشت آنها توجه کنند.

مشاور پژوهشی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مناسک حج باید در امنیت کامل برگزار شود، افزود: مکه سرزمین امن خداست و افرادی که به این سرزمین می روند باید در امان باشند و هچ اهانت و خشونتی علیه شان نشود، بر این اساس، گفت وگوها و تعاملات باید صمیمانه و برای رسیدن به توافق و همبستگی بیشتر میان مسلمانان شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: این وحدت باید بر اساس محورهایی مثل قرآن، وجود مقدس پیامبر(ص) و محبت اهل بیت(ع) باشد، در نتیجه این تعامل از طرفی گفت وگو و ارتباطاتی است که بین اقشار و اصناف مختلف به وجود آمده و می تواند جلوه جدیدی به جامعه اسلامی بدهد و از طرف دیگر این تبادل گفتمان و اندیشه ها می تواند منجر به افزایش کیفیت و ارتقای تفکر شود که از دستاوردهای حج ابراهیمی به حساب می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: مسلمانان از سوی دیگر باید در سایه وحدت گفتمانی در مقابل دشمنان صف واحدی تشکیل دهند و نسبت به کفر و شرک اعلام موضع داشته باشند، قطعا رسیدن به این اهداف مستلزم آن است که هر اقدامی در این راستا رنگ و بوی اسلامی پیدا کند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی در دنیای کنونی، بیان کرد: موسم حج فرصتی برای گسترش ارتباطات میان مسلمانان و الگویی از یک اجتماع گفتمان محور است، لذا فارغ از آنکه همه مکاتب و ملل و دستگاه های تبلیغاتی سعی می کنند تا جامعه اسلامی را از درون و از اعتقادات اصیل تهی کنند، مسلمانان باید به صفوف خود استحکام بخشیده و از این هجمه های فرهنگی، سیاسی که سعی در تضعیف مسلمین دارند، دور شوند.

عباسی مقدم اضافه کرد: احیاناً اگر شبهات و بدبینی هایی در بین مسلمین وجود داشته باشد، حجاج می توانند از فرصت حج استفاده کرده و در سایه گفت وگوی منطقی و مهربانانه اختلافات را زدوده و به هم نزدیک شوند. به هر صورت استحکام لازمه جوامع اسلامی است، امت واحده در سایه تبادلات فکری و تعامل شکل می گیرد، قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ».

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان اظهار کرد: زمانی که گفت وگو انجام شود و تبادل افکار صورت پذیرد افکار عمومی شکل می گیرد، با شکل گرفتن افکار عمومی دولتمردان و سیاست مداران هم تشویق شده و گاهی مجبور می شوند که در سیاست های خودشان تجدیدنظر کنند و در اثر فشار افکار عمومی، برخی سیاست های واگرایانه خود را تبدیل به سیاست های وحدت گرایانه که موجب تقویت صفوف مسلمانان می شوند، کنند.

عباسی مقدم تصریح کرد: ابرقدرت های دنیا قدرت مسلمین را نمی خواهند و به همین دلیل است که از طریق دست نشانده خود یعنی عرستان به حجاج فشار آورده و حتی دیکته می کنند که نگذارید مراسم برائت از مشرکین انجام شود، حتی جلوی گفت وگو ها را می گیرند در حالی که حتی از منظر مکاتب غربی گفت وگو امری است مطلوب که باید آزادی تام داشته باشد و از منظر قرآنی و اسلامی نیز مسلمانان وقتی یکدیگر را می بینند باید با سلام و احترام با یکدیگر سخن بگویند.

مشاور پژوهشی معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مطابق آیه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»، گفت وگو از منظر اسلام مطلوب است، خاطرنشان کرد: این مهم به ویژه در مورد گفت وگو میان مسلمانانی که حج را به عنوان سفر معنوی خود انتخاب کرده اند، صدق می کند، بنابر این، امروز باید از طریق روش های نو و مبتنی بر مودت، باب گفت وگو را با سایر مسلمانان در کشورهای دیگر باز و سعی کنیم که این ارتباطات ادامه داشته باشد به ویژه امروز که فناوری های نوین به قدری توسعه یافته اند که افراد با کمترین امکانات و تکنولوژی می توانند با یکدیگر در تعامل باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73095
تاريخ ثبت خبر : 6 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:37
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)