| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حمیدرضا مظاهری سیف مطرح کرد:


سوءاستفاده مدعیان عرفان از دین و قرآن

رئیس موسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه بسیاری از جریان های عرفانی در واقع یک دکان برای رهبران شان هستند، گفت: تجربه نشان داده این افراد ابتدا ادعای عرفان دارند ولی به تدریج این ادعا تبدیل به ادعای پیامبری و حتی خدایی می شود!

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، یکی از مسائل مبتلابه جامعه ایران و به طور کلی جامعه جهانی ورود انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که به رهبری افرادی با پیشینه های مختلف سعی دارند مردم را به قول معروف به راه راست هدایت کنند، آنها با روش های مختلفی دست به فعالیت می زنند و عده ای را جذب می کنند.

از این رو در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به عرفان های نوظهور شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور می کنیم؛ در ادامه سومین بخش این مباحث به حضورتان تقدیم می شود:

مظاهری سیف با بیان اینکه کسانی که ادعای کشف و شهود معنوی و عرفانی را بیان می کنند، در ادعای خود صادق نیستند، اظهار کرد: اساساً این گفته ها و ادعاها که از سوی این افراد مطرح می شود قابل اعتماد نیست، چراکه جریان هایی که این دعای شهود را داشتند بعد از بررسی مشخص شد که اصلاً واقعی نبودند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از این جریانات شباهت ظاهری نسبت به دین داشته باشند، برای مثال امکان دارد از الفاظ، عبارات و آیات قرآن هم استفاده کنند و ظواهر امر هم این باشد که در جلسه ای جمع شده و با هم قرآن می خوانند، تفسیر می کنند و بعد هر کس دنبال کار خودش می رود، ولی وقتی مطالبی را که آنجا رد و بدل می شود، بررسی کنید، می بینید که هیچ انطباقی با قرآن ندارد.

این پژوهشگر تصریح کرد: گاهی این جریان ها در ابتدای کار با قرآن شروع می کنند ولی بعد از مدتی که کارشان پیش می رود و پیروانی جذب می کنند و مریدان اطرافشان جمع می شوند، قرآن را هم کنار می گذارند و حتی ادعا می کنند که دین جدیدی آورده اند و اگر تا این برهه با ملاحظه پیش آمده اند، دلیلش آن بوده که جامعه آمادگی دریافت و تحمل پیام آنها را نداشته در نتیجه با زبان قرآن حرف زدند و حالا می خواهند حقایق را فاش تر و علنی تر بیان کنند.

وی در این راستا گفت: برای مثال در مورد بهائیت همین موضوع را شاهد هستیم، بهائیت هم بسیار شبیه عرفان های نوظهور است که در قالب یک دین کاذب با ادعای صلح جلو آمد. آنها می گویند می خواهیم وحدت ادیان و جامعه انسانی  را به وجود بیاوریم، تساوی میان زن و مرد ایجاد کنیم، در حالی که کسانی که دارند این نظام به اصطلاح دینی را اداره می کنند بچه های بی گناه را می کشند و مردم بی گناه را آواره می کنند.

مظاهری سیف اظهار کرد: اتفاقا بهائیت اول از عرفان شروع کرد و در میان شیعیان هم به وجود آمد، در ابتدا هم افراد مذهبی جمع شدند، کسی ادعا کرده بود که من واسطه میان امام زمان و مردم  هستم، و بعد این واسطه بودن، تبدیل به این شد که من خودِ امام زمان هستم، بعد ادعای پیامبری و بعد به ادعای خدا بودن رسید!!

وی ادامه داد: البته اکنون موضوع من بهاییت نیست ولی وقتی سرگذشت آنها را می بینیم، متوجه می شویم که در ابتدا عرفان کاذب بود و بعد آرام آرام تبدیل به دین جدید و خرافاتی شد. آنها کتاب مقدس دیگری درست کردند و اعتقاداتی دارند، این دین ادعاهای دروغین می تواند در خدمت سیاست های دروغین مستکبران جهان قرار گیرد، چه اینکه در مورد بهاییت این اتفاق افتاد.

رئیس موسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه در مورد عرفان های کاذب نیز همین رویه را شاهد هستیم، گفت: برای مثال جریانی به وجود آمده با عنوان «عرفان حلقه» که اول ادعایش عرفانی بود، بعد هرچه که جلوتر آمد تغییر کرده و اکنون در خدمت نظام استکبار جهانی است و علیه ملت ایران از آن استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: سوءاستفاده عرفان های کاذب و آسیب های اجتماعی اخلاقی و روحی و روانی که به مردم می زند، تنها یک بخش از قضیه است، مقوله عرفان های کاذب به عنوان جریان اجتماعی شکل می گیرد و ادعایش پاسخ به نیازهای معنوی مردم است؛ ولی در واقع مسایل دیگری را پیش می گیرد که در مباحث آینده به آنها می پردازیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 74837
تاريخ ثبت خبر : 3 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:54
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)