به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایاننامه کارشناسی ارشد «سنخبندی دیدگاههای مختلف در باب جامعهشناسی اسلامی در ایران پس از انقلاب» توسط صدیقه رمضانی تمیجانی نگاشته شده است.
محمدرضا طالبان، استاد راهنما و مصطفی مهرآیین، استاد مشاور این پایاننامه در پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بودند.
چکیده:
تجدیدنظر و ایجاد تحول در علوم انسانی موجود که صبغهای غربی دارد، از جمله موضوعاتی است که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با فراز و فرودهایی روبه رو بوده است.
در این میان، نکته قابل توجه آن است که علی رغم وجود دغدغه همیشگی، نه تنها تا به حال بررسی های کارشناسانه کافی در نحوه و چگونگی تولید علوم انسانی منبعث و مطابق با اسلام صورت نگرفته، بلکه تلاش در جهت جمع آوری، تدوین و ارزیابی کارهای انجام شده نیز ضعیف بوده است.
تحقیق حاضر بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع و نیازهای کنونی موجود و با هدف ایجاد نگاهی عمیقتر؛ به بررسی و عرضه طبقه بندی شده دیدگاههای مختلف صاحب نظران در باب جامعه شناسی اسلامی از چهار حیث «موضوع»، «روش»، «غایت» و «مبادی فلسفی» پرداخته است.
در این تحقیق، از روش اسنادی به عنوان روش گردآوری و از تکنیک تحلیل متن برای تحلیل دادهها استفاده شد.
جمعیت مورد مطالعه نیز آن دسته از اساتید جامعه شناسی دانشگاه های ایران بودند که در حوزه جامعهشناسی اسلامی سخن گفته و موضعگیری مشخصی داشتهاند.
نتایج حاکی از آن است که در میان ۱۰ صاحبنظر مورد بررسی که با ایده علوم انسانی اسلامی موافق بودهاند، ۹ نفراز حیث «مبادی فلسفی»، بر لزوم تحول در علوم اجتماعی موجود تأکید دارند؛ ۷ نفر بر تحول علم از حیث «روش» تأکید نمودهاند.
5 نفر از اساتید بر ضرورت تحول در موضوع تأکید نمودهاند؛ و تحول در غایت نیز مورد توجه ۴ تن از صاحبنظران قرار داشته است.
شایان ذکر است که در کنار این مباحث، به نظرات مخالفین این ایده نیز پرداخته شده؛ اما به دلیل مخالفت بنیادی ایشان با ایده علوم انسانی اسلامی از سنخبندی آنها در کنار دیگر مباحث موافقین اجتناب شده است.
انتهای پیام/