به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تحلیل واقعنمایی باورها و معیار ارزش معرفتی آنها، رسالت دانش معرفتشناسی است؛ اما از آنجا که هر باوری، برآیند یک فرآیند و رفتار معرفتی است است، عرصه برای دانش اخلاق فراهم میشود تا این رفتار را ارزشگذاری کند.
از سوی دیگر داد و ستدها و مشابهتهای فراوانی بین این دو دانش، به ویژه در ادبیات و مفاهیم مشاهده می شود. در نتیجه این مسئله رخ مینماید که سرشت معرفت تا چه اندازه از مؤلفها و ارزشهای اخلاقی متأثر است. رویکردهای گوناگونی درباره تحلیل اخلاقی معرفت پدید آمده که کاوش درباره رابطه این ادبیات اخلاقی با اخلاق رایج و نیز میزان ابتنای معرفت بر اخلاقیات را در پیش چشم پژوهشگر علوم معرفتی قرار میدهد.
اخلاق علم، اخلاق باور، معرفتشناسی فضیلتمحور و تأثیر فضائل و رذایل اخلاقی بر معرفت، رویکردهایی است که درباره اخلاقی بودن فرآیند معرفت سخن می گویند. این پژوهش در پی محک زدن توفیق این رویکردها در اخلاقی کردن سرت معرفت و همچنین ترسیم افق پژوهشهای پیش رو است.
کتاب «سرشت اخلاقی معرفت» در پی سنجش آن دسته از رویکردهای معرفتی است که از نظریات و ادبیات اخلاقی بهره میگیرند. تشابه دو دانش معرفتشناسی و اخلاق در ادبیات علمی و برخی اصطلاحات و همچنین مشابهتهای موضوعی، محتوایی، تبارشناختی و روششناحتی، زمینهساز بروز نظریاتی شده که به هر دو حوزه معرفتی تعلق خاطر دارند و با بهرهگیری از کلیدواژهها و روشهای اخلاقی، در پی حل معضلات و مسائل معرفتشناختی هستند.
البته کاربرد معرفت شناسی در دیگر علوم ـ ازجمله اخلاق ـ رایج است؛ اما کاربرد اخلاق در معرفتشناسی، مسئلهای جدیدتر و جذابتر است. در کنار این تشابه محتوایی و ساختاری دو دانش، بیمبالاتی انسانها در گزینش و داوری عقاید و باورهای خود و گاه جدی نگرفتن قرائن و شواهد مخالف، نشان میدهد قبح یا نیکویی در باورها، بهاندازه رفتارها نیست.
از اینرو برخی از معرفتشناسان، از جایگاه و کارکرد اخلاق در زندگی انسانها برای التزام بیشتر آنها به مباحث معرفتی استفاده کردهاند؛ هرچند برخی با تحذیر از عواقب این کار، ساحت معرفتشناسی را تعیین سازوکار برای کشف واقع دانستهاند و اخلاق را که بنیانی انگیزشی و عاطفی دارد، فاقد صلاحیت برای داوری و نظریهپردازی در این عرصه مهم پنداشتهاند.
مهمترین رویکردها در بهرهگیری از اخلاقیات و ادبیات اخلاقی در ساحت معرفتشناسی عبارتند از:
۱٫ اخلاق علم؛ بر اثر بروز برخی چالشهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیند علم، اندیشمندان درصدد تدوین منشوری برای اخلاقیاتی در باب علم، از مراحل مشاهده پدیدهها تا انتشار نتایج علمی برآمدهاند. این اخلاقیات اغلب ناظر به مقام گردآوری و داوری است و محقق باید در این فرآیند علمآموزی به این امور ملتزم باشد.
۲٫ اخلاق باور؛ در این رویکرد، از اخلاقیاتی سخن گفته میشود که در مسیر اکتساب باور، بر عامل معرفتی حاکم است و اینکه او باید به بایستههای معرفتی احترام بگذارد. در نتیجه تخلف از این بایستهها تخلفی اخلاقی هم هست و باورهای بدون پشتوانه، غیراخلاقی هستند و نباید بهلحاظ اخلاقی به چنین باورهایی ملتزم شد.
۳٫ معرفتشناسی فضیلتمحور؛ براساس این رویکرد، معرفت محصول کارکرد فضایل فکری و معرفتی است و در هر موقعیت معرفتی باید فضیلت مرتبط با آن را به کار گرفت و نتیجه چنین سازوکاری، نیل عامل معرفتی به صدق است. از سوی دیگر، براساس نگاه غالب در این رویکرد معرفتشناسانه، فضایل فکری دارای سرشتی اخلاقی هستند و درنتیجه چنین نگاهی، معرفت درحقیقت محصول کارکرد فضایل اخلاقی خواهد بود.
۴٫ تأثیرانگاری فضایل و رذایل اخلاقی بر معرفت؛ در این رویکرد با حکم به تداخل ساحات گوناگون انسان و متأثر بودن عقلانیت نظری از عقلانیت عملی و اثرگذاری اخلاق بر حوزههای شناختی، کسب معرفت در گرو داشتن فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی است و این امور علاوه بر کارکرد خاص خود در زمینه رفتاری و عملی، با سازوکارهای معرفتی انسان نیز مرتبط اند و معرفت، متأثر از مؤلفههای اخلاقی است.
کتاب حاضر، حاوی گزارشی از این آرا و اندیشهها و بیان مهمترین قوتها و ضعفهای آنهاست. در فصل آخر نیز تلاش شده با نگاهی نو به مسئله، از دریچههای معناشناختی، معرفتشناختی، هستیشناختی، روانشناختی، جامعهشناختی و دینشناختی به آن نگریسته شود.
سرشت اخلاقی معرفت (سنجش نگرشها، چشم انداز نگارشها) تألیف غلامحسین جوادپور به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ۳۳۴ صفحه به بهای ۱۹۰۰۰ تومان منتشر و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است.
انتهای پیام/