| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سکینه السادات پاد در گفت‌و‌گو با طلیعه:


زوجین یاری‌دهنده هم در طاعت خدا باشند/نقش دین در کیفیت زندگی

نقش مستقیم و تأثیرگذار دین را در کیفیت زندگی نمی‌توان نادیده گرفت و پایبندی به دستورات دینی پشتوانه مهمی برای ارزشهای اخلاقی و انسانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سکینه السادات پاد، معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و وکیل پایه یک دادگستری به مناسبت سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به تاثیر دین در کیفیت زندگی متاهلان گفت: مشکلات و معضلات زیادی در زندگی های امروزی دامن بسیاری از خانواده ها را در کشور اسلامی ایران، با وجود حوزه های علمیه به عنوان یکی از قطب های علمی در کشور گرفته و این بلایی است که غرب سالها به آن دچار شده  است.

عدم پایبندی به دین و کمرنگ بودن نقش دین در زندگی زوجین منجر به وجود مسائل و مشکلات می شود و آمار معنادار افزایش طلاق و کاهش آمار ازدواج ما نشانه کمرنگ شدن دین در اصل زندگی ایرانی های مسلمان است

وی ادامه داد: نقش مستقیم و تأثیرگذار دین در کیفیت زندگی را نمی توان نادیده گرفت و پایبندی به دستورات دینی پشتوانه مهمی برای ارزش های اخلاقی و انسانی است و هر چقدر وفاداری به دستورات دینی کمتر شود از فطرت انسانی خود دورتر خواهیم شد.

وی با اشاره به ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: پیامبر(ص) روز بعد از ازدواج از حضرت زهرا(س) می پرسند: «دخترم همسرت را چگونه یافتی و ایشان جواب می دهند بهترین همسر و همین سوال را از حضرت علی(ع) می پرسند و ایشان پاسخ می دهند بهترین کمک من در اطاعت خدا.» پاسخ این دو شخصیت بزرگوار حاوی نکته های بسیار مهمی است. بهترین همسر یعنی سلامت روحی و روانی در زوج و آرامشی که در نتیجه ازدواج حاصل می شود.

پاد تصریح کرد: عدم پایبندی به دین و کمرنگ بودن نقش دین در زندگی زوجین منجر به وجود مسائل و مشکلات می شود و آمار معنادار افزایش طلاق و کاهش آمار ازدواج ما نشانه کمرنگ شدن دین در اصل زندگی ایرانی های مسلمان است.

وی افزود: مراکز دینی ما موظف هستند دین را تئوریزه کنند اما چنین چیزی اکنون کمتر وجود دارد و در این راستا مراکزی مانند حوزه های علمیه باید پاسخگو باشند. چرا حوزه های علمیه نتوانستند فلسفه احکام اسلامی بیان کنند. مثلا در پرداخت نفقه مرد به زن که جزو یکی از قوانین جمهوری اسلامی است و مرد آن را به عنوان مسلمان متعهد می پذیرد تبعات مختلفی از لحاظ روحی و روانی برای همسر ایجاد می شود. اسلام با این قانون مرد را متوجه پذیرش مسئولیت جدید می کند اما امروز فقدان مسئولیت به خوبی احساس می شود و بسیاری از طلاق ها و مطالبه نفقه ها به همین دلیل است. مردی که به این حق پایبند است قبل از هر چیز به دین خود پایبند است.

پاد ادامه داد: در جامعه اسلامی ما دین کارکرد واقعی خود را در چنین مقوله هایی نتوانسته به اثبات برساند زیرا ما با دین، گزینشی برخورد کرده ایم. اگر مرد و زن تکالیفی را که دین ملزم به رعایت آنها کرده را انجام دهند مشکلات بعدی پیش نمی آید.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: در احادیث آمده که یک رکعت نماز انسان متاهل برابر با ۷۰ رکعت انسان مجرد است. جوانان امروز هیچ تفاوتی میان فرد متأهل و فرد مجرد نمی بینند، زیرا همان اعمالی که قبل از ازدواج انجام داده بودند را بعد از ازدواج هم تکرار می کنند و این حدیث برای آنها جای سوال ایجاد می کند. صرف ازدواج کردن باعث این تفاوت نمی شود بلکه ازدواج باید تمرکز در نماز را بوجود بیاورد و فارغ از نامحرم شود. اگر آرامش در زندگی مشترک حاصل شود و بتوانیم از این طریق رابطه بهتری با خداوند پیدا کنیم در آن صورت یک رکعت نماز متاهل برابری با ۷۰ رکعت نماز فرد مجرد می کند.

مهریه، امروزه فلسفه واقعی خود را از دست داده است. مهریه یعنی هدیه ای که در ابتدای زندگی توسط مرد به زن داده می شود اما اکنون از حالت منطقی و عقلانی خارج شده است

وی ادامه داد: دین ما بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال هنوز دین، قشری است در حالی که بیشترین کارکرد را در ثبات زندگی ها می تواند داشته باشد و قابلیت ارائه به عنوان الگوی برتر زندگی بشریت را دارد. راه حل های بکر و دست نخورده از درون دین می توان استخراج کرد که برای زندگی همه بشریت کاربرد دارد اما این کار مستلزم داشتن درک واقعی تری از زندگی ها توسط افراد حوزوی دارد.

معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر با تاکید بر بهبود وضعیت اقتصاد در کشور گفت: مشکلات مالی یکی از علل فروپاشی زندگی هاست. اسلام و قرآن اقتصاد را از خانواده آغاز کرده است و قرآن از موضوعاتی مانند مهریه و نفقه سخن می گوید. اقتصاد خرد باید تبدیل به قانون شود نه اینکه فقط به صورت کلی مطرح گردد و به کلیشه ای با عنوان «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است» تبدیل شود.

وی ادامه داد: مهریه، امروزه فلسفه واقعی خود را از دست داده است. مهریه یعنی هدیه ای که در ابتدای زندگی توسط مرد به زن داده می شود اما اکنون از حالت منطقی و عقلانی خارج شده است و به رقم های بزرگی رسیده که امکان رسیدن به آن وجود ندارد.

پاد اضافه کرد: وقتی پایبندی به احکام اسلامی وجود ندارد و مرد تعهد خود به مهریه را انجام ندهد، زن هم دین گریز می شود. هر کدام از فاکتورهایی که دین برای حیات طیبه در نظر می گیرد به شکل گیری خانواده سالم می انجامد. اگر به هر کدام از مولفه های اسلامی بی توجهی شود، شاخص های دینی زندگی ما به طرز عجیبی در حال افول قرار می گیرد. ما نتوانسته ایم دین را در متن زندگی وارد کنیم.

وی با اشاره به ویژگی خاص زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) گفت: اگر بگوئیم زندگی این دو بزرگوار دست نیافتنی است و نمی توان از آن الگو گرفت فلسفه وجودی آنها که برای کمک به بشریت آمده اند، نقض غرض خدا نسبت به خلق معصومین معنی می شود. معصومین مانند دیگر انسانها زندگی کرده و فرزندان خود را تربیت می کردند و به یکدیگر کمک کرده و با دیگران مراوده داشتند. اینها موضوعاتی هستند که به خوبی شکافته نشده است. ما حضرت زهرا(س) را در زندگی کوتاه و دو روایت از شهادت خلاصه کرده ایم.

پاد ادامه داد: در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) تقسیم کار وجود داشت که این نشان دهنده وجود نظم در زندگی مشترک این دو بزرگوار است. در اسلام هم کفو بودن، بسیار مهم است و این دو معصوم هم کفو هم بودند. از دستورات قرآن این است که «مردان پاک برای زنان پاک هستند.» حضرت زهرا(س) خواستگاران متعددی داشتند اما آنها فاکتورهای لازم برای زندگی سالم را نداشتند.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فهم مشترکی از زندگی داشتند. تقسیم کار بین این دو معصوم وجود داشت، در حالی که بسیاری از آقایان کمک در کارهای منزل را نمی پذیرند. حضرت زهرا(س) شخصی را برای انجام کارهای منزل انتخاب می کنند تا ایشان نقش پررنگ تری در تربیت فرزندان داشته باشند. همه این مسائل قابلیت الگودهی برای جامعه ما دارد.

وی اضافه کرد: اگر زن و شوهر وظایف و تکالیفی که ناشی از پیوند مقدس ازدواج و به عنوان مسلمان متخلق به اخلاق اسلامی و ادب رعایت کنند، بسیاری از مشکلات بوجود نمی آید. مشکلات روحی و روانی ناشی از عدم پایبندی به وظایف و تکالیفی است که قبل از قانون، در شرع آمده است.

پاد در پایان سخنانش گفت: اگر زوجین به حقوق یکدیگر احترام نگذارند نمی توانند به حق الله هم احترام بگذارند. زمانی که ما در جامعه کوچک خانواده بیاموزیم که به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم در اجتماع هم روابط سالم، اخلاقی، منظم و قانون مدار خواهیم داشت.


انتهای پیام/

کد خبر : 74223
تاريخ ثبت خبر : 22 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:29
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)