| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


زن؛ کانون استقرار انسانیت/ آیه تطهیر؛ موضوع گفتمان‌های جهانی

طاهره سادات طباطبایی امین در یادداشتی از نگاه قرآن و جامعه شناسی به مزایای تکوینی و جایگاه زن اشاره کرده است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، طاهره‌سادات طباطبایی امین، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در یادداشتی، از نگاه قرآن و جامعه‌شناسی به مزایای تکوینی و جایگاه زن اشاره کرده است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

در تاریخ جامعه‌شناسی همواره عده‌ای خود را کم پنداشته و برخی خود را بزرگ انگاشته‌اند و با کنار گذاشتن اینگونه پیش‌فرض‌ها و با یاری گرفتن از چشمه وحی می‌توان به جرعه‌ای از بینش درست دست یافت و بدین منظور جویای رویکرد دین درباره زن شده، نتایجی در چارچوب تکوین به دست آوردیم که اهمیت خلقت زن و ماهیت وی را تعریف کند.

 انسان خیلی زود از وجود یک زن تأثیر می‌پذیرد و حتی قبل از تولد و در نخستین گامی که به رحم مادر می‌نهد این تأثیر آغاز می‌شود . خانه‌ای که پروردگار متعال نام زیبای قرار «مَکِینٍ» بر آن نهاده است که در آیات ۲۰ تا ۲۳ سوره المرسلات « أَلَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ، فَجَعَلْنَاهُ فِی قَرَارٍ مَکِینٍ، إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ، فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ» اشاره کرده است و در علم لغت عرب، یعنی واژه‌شناسی بدون پیش فرض‌های دینی «مَهِینٍ» که از ریشه هون است به معنای کم‌ارزش؛ و همچنین «قَرَارٍ» به معنای ثبات و استقرار؛ و «مَکِینٍ» به مفهوم با امکانت و با منزلت است.

در کاربرد قرآنی نیز این واژه‌ها به همین مفاهیم آمده‌اند مانند واژه قرارگاهی در توصیف آخرت «جهان ثابت و باقی» آمده و تنها معنای ثبات در آن لحاظ شده بی‌آنکه توجهی به بهشت یا جهنم آن شود و گاهی در وصف تپه با صفایی آمده که پناهگاه حضرت مریم(س) و فرزندش عیسی مسیح(ع) شد و واژه «مَکِینٍ» یک بار صفت حضرت یوسف(ع) پیامبر معصوم خداست؛ آنگاه که بالاترین مقام مملکت یعنی عزیز مصر به امانت و مکانت او پی می‌برد.

بار دیگر ویژگی حضرت جبرائیل مقرب‌ترین فرشته آسمان از سوی دیگر مفسران از جمله علامه طباطبائی(ره) بر این معنا تأکید کرده که منظور از «قَرَارٍ مَکِینٍ» در آیه ۲۱ سوره المرسلات؛ رحم مادر است که به خاطر آمادگی پرورش و قدرت حفظ جنین بدین تعبیر نامیده شده است.

 اکنون با نگاهی نو به آیه ۲۱ سوره المرسلات درمی‌یابیم که خداوند یکی از مزایای تکوینی زن را کانون استقرار انسانیت در بدو ایجاد می‌داند و این کانون را دارای حریم و منزلت می‌خواند و بالاخره قادر متعال برای این شاهکار خودستایی می‌کند در آیه ۲۳ سوره المرسلات گفته «فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ» یعنی ما چه قدرتمند خوبی هستیم.

پیدایش عالم هستی به وجود پنج تَن آل عبا

تنها وجود مجاز به خودستایی در جای دیگر خطابه‌ای بر جمع فرشتگان ایراد نموده است، می‌فرماید «ای آسمان‌نشینان بدانید که آسمان استوار، زمین برقرار، مهتاب فروزان و آفتاب سوزان، آب جاری و کشتی روان؛ همه و همه را به عشق پنج وجود مبارک آفریدم که هم اکنون زیر کسای یمانی گرد آمده‌اند» و سپس در پاسخ جبرئیل که از کیستی آن پنج تن می‌پرسد؛ اهل بیت نبوت(ع) و معدن رسالت را در یک عبارت شگفت‌انگیز چنین می‌شناساند «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها» چه ستودنی است خدایی که در معرفی ۵ تَن؛ فقط نام فاطمه(س) را می‌آورد و جهت معرفی بقیه، یعنی ۴ مرد بزرگ آفرینش به این بسنده می‌کند که وابستگی آن‌ها را نسبت به فاطمه زهرا(س) بیان نماید!! آن هم با اضافه نمودن هر کدامشان به ضمیری که به دخت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) بر می‌گردد!

نزول آیه تطهیر؛ موضوع گفتمان‌های جهانی

محوریت یک زن در بین وجودهای مبارکی که تکوین به عشق ایشان ایجاد شده و در داستان فوق‌الذکر صحنه‌ساز فضای نزول آیه تطهیر است(إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا[احزاب/۳۳]؛ خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را چنان که باید پاک دارد) که می‌تواند موضوع گفتمان‌های جهانی باشد و در این مبحث جای صد افسوس بر جاست اگر وظایف سترگ زن را با نگاه خانه‌محور خط‌کشی کنیم و یا به بچه‌داری وی نگاهی کودکانه افکنیم؛ که این خطا نه تنها آسایش وی، بلکه آرامش و ارتقای جهان را نیز سلب می‌کند و به مفهوم حیف و میل مواهب خلقت است.

انتهای پیام/

کد خبر : 75449
تاريخ ثبت خبر : 12 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:10
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)