| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با علی لاریجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و معاونین دانشگاه با حضور در مجلس شورای اسلامی با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کردند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از دانشگاه مذاهب، حجت الاسلام محمدحسین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و معاونین دانشگاه با دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در محل مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

در این جلسه ابتدا دکتر مختاری گزارشی از دانشگاه مذاهب اسلامی و فعالیت های انجام گرفته ارائه داد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: این دانشگاه با رهنمون مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اصول ۱۱ و ۱۲ قانون اساسی در سال ۱۳۷۱ با هیات امنایی وزین از جمله آیت‌ا… شهید سید ‌محمدباقر حکیم، آیت‌ا… واعظ‌زاده‌خراسانی و آیت‌ا… محمدعلی تسخیری تاسیس شد. طی دیدار معظم له با اعضای هیات امنا، ماموریت این دانشگاه «گسترش تقریب‌گرایی و رفع تخاصم‌های میان مسلمانان و ایجاد زمینه خوش‌بینی و تعامل پیروان مذاهب اسلامی» اعلام شده است؛ به‌طوری که معظم‌له در این دیدارها تاکید کردند که «از ابتدای انقلاب نیاز به چنین دانشگاهی وجود داشته است.»

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی توانسته است در این مدت با تاسیس شعب دانشگاه در سنندج، بندرعباس و زاهدان، قم، بوشهر و گلستان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی از میان برادران و خواهران چند نسل از دانش‌آموختگان با روحیه تقریبی را به جهان اسلام تحویل دهد که بسیاری از آنها هم‌اکنون کرسی‌های استادی بهترین دانشگاه‌ها را در اختیار دارند. بسیاری نیز از مدیران ارشد و متخصصان علمی – فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند و برخی نیز سمت‌های مهم دانشگاه را برعهده دارند.

مختاری به شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه مذاهب اسلامی، مانند سایر دانشگاه‌های دولتی و روزانه از طریق شرکت در کنکور اشاره کرد و گفت: البته غیر از شیوه معمول پذیرش در دانشگاه‌ها، برگزاری آزمون جذب اختصاصی طلاب شیعه و اهل سنت است که در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری برگزار می‌شود تا نیروهای برجسته، صاحب خلاقیت و ابتکار و علاقه‌مند به کار تقریب در همه مذاهب اسلامی، در آن شرکت کنند و در صورت قبولی، دانشجوی دانشگاه مذاهب شوند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی و تمام تلاش این دانشگاه آن است که دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانند در تقریب بین‌مذاهب، مبلغ و مروج خوبی باشند و به‌عنوان کار‌شناس در حوزه‌های علمیه یا مراکز دانشگاهی، مشغول فعالیت شوند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین به ویژگی دیگر دانشگاه مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه دو حیث دارد. یک حیث دانشگاهی و آکادمیک و یک حیث حوزوی.  بنابراین دانشگاه و یک موسسه علمی- آموزشی که تامین‌کننده این دو هدف باشد، تا پیش از این وجود نداشته است. دانشگاه‌های فراوانی در کشور وجود دارند که در زمینه علوم انسانی قدم‌های مثبت و ارزنده‌ای را برداشته‌اند اما دانشگاه مذاهب اسلامی این ویژگی را دارد که در مباحث علوم انسانی- اسلامی، به نظریه‌پردازی مشغول می‌شود.

مختاری یادآور شد: دانشجویان این دانشگاه، در رشته‌های مختلف که مربوط به همه مذاهب اسلامی از اهل سنت و تشیع هستند، مشغول به تحصیل می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی، به متخصصان و کار‌شناسان در حوزه علوم انسانی- اسلامی تبدیل می‌شوند که می‌توانند برای جامعه، آن اسلام ناب را که امام(ره) فرموده بودند به خوبی تبیین و تشریح کنند؛ آن اسلامی که منادی الفت و رافت و مهربانی است که انسان‌ها را به نور دعوت کرده و از ظلمت می‌رهاند.

وی افزود: کسی که دانش‌آموخته دانشگاه مذاهب است و سال‌ها در این دانشگاه زندگی مسالمت‌آمیز اسلامی را در کنار برادران دینی خود و در فضایی علمی تجربه می‌کند و از آنجا که در این حوزه‌ها متخصص است در تنویر افکار جامعه به‌ویژه نسل جوان می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد.

مختاری تاکید کرد: به اعتقاد بنده دانشگاه مذاهب اسلامی مصداق بارز و نمونه عینی و نماد حقیقی وحدت و تقریب؛ آن‌ هم در یک فضای علمی و عملی است و در دنیا مشابه آن وجود ندارد؛ چراکه وقتی در نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی این مدل و روش را که ابتکار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب است، معرفی میکنیم بسیار مورد استقبال واقع می‌شود.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز امیدواری کرد بتوانیم این دانشگاه را که آبروی نظام است، به خوبی و با حمایت همه نهادها و مسئولان به دنیا معرفی کنیم و در این خصوص انتظار حمایت ویژه داریم.

مختاری همچنین بیان داشت: یکی از اهداف راهبردی دانشگاه مذاهب اسلامی تحقق رهنمود رهبر معظم انقلاب در مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام  (‌از نظر فنی و محتوایی) برای استفاده از فرصتها و مقابله با تهدیدات آن است لذا بر اساس  مصوبه هیات امنای دانشگاه برنامه ریزی و هدف گذاری شده است. پس از اخذ موافقت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه الکترونیکی در دو رشته فقه و حقوق حنفی و شافعی داشته باشد.

باید حمایت های لازم از دانشگاه مذاهب اسلامی صورت گیرد

در ادامه این دیدارعلی لاریجانی؛ رییس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن گزارش رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از انجام این دیدار و آشنایی بیش از پیش با این دانشگاه و اهداف و ماموریت های آن، ابراز خرسندی نمود.

لاریجانی گفت: با توجه به این که دانشگاه مذاهب اسلامی با پایبندی بر اصول دین و رویکرد تقریب و وحدت جهان اسلام، تداوم بخش آموزه های پیامبر اکرم (ص) و کار حوزه های علمیه اسلامی در صدر اسلام است و امکان تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان و طلاب فراهم کرده است خصوصا که دانشجویان و طلاب اهل سنت با فقه خودشان در این دانشگاه تحصیلات آکادمیک دارند، فرصت ارزشمندی است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید حمایت های لازم از این دانشگاه صورت گیرد و وزیر محترم علوم نیز باید حمایت لازم را داشته باشند.

لاریجانی همچنین گفت: در خصوص آموزش مجازی نیز با وزیر علوم صحبت می کنم همکاری داشته باشند تا دانشگاه مذاهب اسلامی نیز بتواند از فرصت ارزشمند آموزش مجازی استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76468
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:38
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)