| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ایران 150 سال تحول در آیینه اسناد و تصاویر؛


روایت تصویری و مستند تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی

نمایشگاه «از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» صبح دوشنبه 12 شهریور گشایش یافت که مجموعه ای شامل 125 سند تاریخی و تصویر است که چهره ایران را در آیینه بیش از یکصد و پنجاه سال دگرگونی به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا (وابسته به فرهنگستان هنر)،  نمایشگاه «از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» صبح دوشنبه ۱۲ شهریور با حضور شماری از مورخان، پژوهشگران، مسئولان مرکز مطالعات تاریخ معاصر، فرهنگستان هنر و موسسه صبا گشایش یافت، مجموعه ای شامل ۱۲۵ سند تاریخی و تصویر است که چهره ایران را در آیینه بیش از یکصد و پنجاه سال دگرگونی به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه به همت مرکز مطالعات تاریخ معاصر برگزار شده و اسناد و عکسهای نفیس و ذی قیمت تاریخی به نمایش درآمده که بسیاری از آنها دیده نشده یا انتشار نیافته متعلق به این مرکز است.

بازه زمانی اسناد و تصاویر، از رجال، بناها، حوادث و وقایع تاریخی، آیینها و مراسم، عکسهای جمعی، و…. را شامل می شود  که از اولین سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ در میانه قرن گذشته تا انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ را دربر می گیرد. نهضت مشروطیت، استبداد صغیر، ورود مجاهدان مشروطه از تبریز و گیلان و مازندران و کردستان به تهران و فتح تهران و عزل محمدعلی شاه، حوادث کشور تا ظهور رضاخان و کودتای سیاه ۱۲۹۹، الغای سلطنت قاجار و پادشاهی رضاشاه، کشف حجاب، سقوط بنیانگذار سلسله پهلوی و روی کار آمدن ولیعهدش، ملی شدن نفت و نهضت ملی، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، قیام ۱۵ خرداد ۴۲، حوادث دهه چهل تا دهه پنجاه، جشنهای دو هزار و پانصدمین سال شاهنشاهی، تغییر تقویم از هجری به شاهنشاهی و نظام تک حزبی و سرکوب جریانهای سیاسی و…. تا طلیعه انقلاب و فراگیر شدن اعتراضات و جنبشهای مردمی و سرانجام پیروزی بزرگترین انقلاب قرن در منطقه، همه در این مجموعه بزرگ تصویری روایت شده اند.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه که در سالن سینما تک «صبا» برگزار شد ابتدا محمدحسن رجبی دوانی محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر به ضرورت بازخوانی تاریخ ایران بر مبنای مستندات تاریخی معتبر از جمله اسناد و تصاویر اشاره کرد و سیری از تاریخ ایران از جنگهای ایران و روس تا مشروطه و نقش روحانیت را در بیداری مردم برشمرد.

آنگاه موسی فقیه حقانی با تشکر از فرهنگستان هنر و موسسه صبا به تحلیل ارزش پژوهشی و استنادی آثار و اسناد به نمایش درآمده برای محققان اشاره کرد و از تداوم این نمایشگاه در چهلمین سال انقلاب و در قالب مجموعه ای بزرگتر و کاملتر خبر داد.

گفتنی است «از مشروطه تا انقلاب بروایت اسناد» به مدت یک هفته تا ۱۹ شهریور، همه روزه بجز ایام تعطیل پذیرای عموم علاقمندان و مشتاقان روایتهای تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 75715
تاريخ ثبت خبر : 17 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:01
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)