| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دبیر علمی گفتمان نخبگان علوم انسانی خبر داد:


رصد وضعیت علمی دانشجویان طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی

سیدسعید موسوی اصل از رصد دائمی وضعیت علمی دانشجویان حاضر در طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی و تلاش برای تعامل هرچه بیشتر با آنان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی، سیدسعید موسوی اصل، دبیر علمی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی از یک ارتباط پنج ساله با دانشجویان حاضر در طرح و رصد دائمی وضعیت علمی آنان خبر داد.

وی افزود: برای اینکه دانشجویان بتوانند در یک فرایند بلند مدت با طرح همراهی کنند باید نیازهای مختلف آنها تأمین شود و صرفا برگزاری کلاس‌های یک طرفه آنها را سرد کرده و ممکن است از ادامه حضور در طرح انصراف دهند.

اهمیت ارتباط پنج ساله با نخبگان علوم انسانی

موسوی اصل اهمیت ارتباط پنج ساله با نخبگان علوم انسانی را به سبب ابعاد مختلف طرح نظام موضوعات آن که از یک طرف علوم اسلامی و مباحث حوزوی و از طرف دیگر بحث‌های غربی، ماهیت علوم انسانی مدرن و بحث‌های نظریه‌های جدید علوم انسانی اسلامی است، دانست.

وی با بیان اینکه فضای فلسفی و نظری مباحث سنگین است، گفت: در این طرح با استفاده از اساتید جوان، تشکیل حلقه‌های ارتباطی به عنوان ارزیاب و برقراری ارتباط دائم، برای تعامل هرچه بیشتر با دانشجویان تلاش می‌شود.

دبیر علمی گفتمان نخبگان علوم انسانی افزود: از آنجا که مباحث تخصصی مطرح شده در دوره آموزشی با رشته تحصیلی دانشجویان مطابقت دارد و برای آنها جذاب است، تلاش کردیم تا به بحث‌های رشته تخصصی خود آنها پرداخته و صرفا وارد بحث‌های فلسفی بنیادی و نظری نشویم.

اهمیت تقویت روحیه دانشجویان

وی با اشاره به اهمیت تقویت روحیه دانشجویان از ارائه برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در این دوره آموزشی خبر داد و گفت: تمام تلاش ما در برنامه پنج ساله آن است که بتوانیم هم ابعاد علمی دانشجویان را پوشش دهیم و هم نیازهای روحی و اقتضائات فکری آنان را از افق مسائل معنوی برطرف کنیم.

موسوی اصل در ادامه مدت طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را ۱۰ ساله عنوان کرد که در پنج سال نخست نظام موضوعات طراحی شده به آنان ارائه و در پنج سال دوم مباحث جدیدی ویژه دانشجویان که در حال دفاع از پایان نامه ارشد یا دوره دکترا هستند، تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که کل مناسبات و نظام موضوعات به شکل روشمند برای دانشجویان طراحی شود که هم نیازهای فکری مختلف آنان را پوشش دهد و هم از لحاظ روحی برنامه‌های مفیدی داشته باشد.

دبیر علمی گفتمان نخبگان هدف اصلی این طرح را تربیت اساتید، هیئت‌های علمی و پژوهشگران حوزه علوم انسانی و حوزه فرهنگ کشور از بین نخبگان عنوان کرد و گفت که از ابتدای حضور دانشجویان در این طرح، یک پرونده علمی ویژه هر یک از آنان در دبیرخانه گفتمان تهیه شده است.

اهمیت ثبت و ضبط وضعیت علمی دانشجویان

وی گفت: نتایج مصاحبه‌ها، آزمون‌ها، گزارش فعالیت‌های ارزیابی شده و نمرات ثبت شده، ثبت کمیسیون‌ها و کارگاه‌هایی برگزار شده برای دانشجویان در دهکده وسف، در آن پرونده علمی ثبت و ضبط می‌شود.

موسوی اصل افزود: وضعیت علمی دانشجویان دائما رصد می‌شود و پیشرفت‌های دانشگاهی آنان نیز در هنگام تحصیل در دانشگاه اعم از اینکه رتبه چندم کلاس هستند و کارنامه و معدل آنها چیست در پرونده آنها موجود است.

وی افت تحصیلی دانشجو در دانشگاه، عدم توانمندی در نگارش گزارش‌ها و غیبت در کلاس‌های حضوری را سبب دریافت تذکر در مرحله اول دانست و عنوان کرد که اگر دانشجو نتواند بین برنامه‌های دانشگاهی و برنامه‌های گفتمان را که صورت آموزش موازی دارد جمع کند، از طرح اخراج می‌شود.

دبیر علمی گفتمان نخبگان علوم انسانی اظهار داشت: استاندارد علمی طرح برای ما بسیار تعیین کننده است و هر دانشجویی که در دوره‌های آن شرکت می‌کند باید انضباط کاری و درسی داشته و برنامه درسی‌اش در دانشگاه به نحو ایده‌آل و نمراتش قابل قبول و مورد رضایت اساتید گفتمان باشد.

وی با اشاره به واحدهای درسی ارائه شده در دوره‌های آموزشی گفتمان نخبگان، از امکان نقد، تحلیل، نظریه‌پردازی، تحول در حوزه علوم انسانی و توانایی فعالیت دانشجویان در مرزهای دانش علوم انسانی خبر داد.

انتهای پیام/

کد خبر : 51137
تاريخ ثبت خبر : 22 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:33
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)