| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن بنیانیان عنوان کرد:


رسالت رسانه انقلابی؛ حرکت در جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی

مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسالت رسانه انقلابی را در عصر حاضر حرکت در جهت تمدن سازی نوین اسلامی برشمرد و گفت: مدیریت رسانه باید موانعی که دشمن در این میان ایجاد می‌کند را بشناسد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حسن بنیانیان، مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب قرهنگی، به تبیین مختصات و کارکردهای یک رسانه انقلابی پرداخت و گفت: مفهوم رسانه انقلابی در شرایط موجودی که در آن به سر می‌بریم، کمک به ایجاد جریان تمدن سازی اسلامی و عبور از موانعی است که دشمنان در مسیر این انقلاب قرار داده‌اند.

وی عبور از این موانع را دارای مختصات خاصی دانست که به طور طبیعی لازم است کسانی که رسانه را مدیریت فکری می‌کنند بر آن اشراف داشته باشند و گفت: اهالی رسانه باید به طور عمیق موانع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی را بشناسند تا بتوانند خدمت مورد نظر خود را انجام دهند.

بنیانیان فهم دقیق از موضوع تمدن سازی اسلامی را حائز اهمیت خواند و گفت: باید دید در شرایط امروز تمدن نوین اسلامی نیاز به چه لوازمی دارد؛ برای مثال هنگامی که از تمدن‌سازی اسلامی سخن به میان می‌آوریم باید دولتی اسلامی با نظام‌های اجرایی که به دنبال تحقق اعتقادات و ارزش‌ها و الگوهای رفتاری ریشه‌دار در دین هست را داشته باشیم که نظام‌ها را در این راستا اصلاح کند.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی صلاحیت دارند در راستای شکل گیری نظام‌های اسلامی مشارکت کنند، عنوان کرد: در جامعه امروز ما نخبگانی از حوزه، اساتید متدین دانشگاه، مدیران متعهد در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی باید ظرفیت‌های خود را به هم پیوند دهند و در این میان رسانه باید با این افراد ارتباط برقرار کند تا این بحث را زنده نگه داشته و به نظام سازی اسلامی کمک کند. در این مسیر رسانه با فکرها و گرایش‌های مختلفی روبرو می‌شود که باید آن را مدیریت کند.

وی یکی از لوازم تمدن سازی اسلامی در شرایط موجود را اطاعت پذیری از مرکزیت نظام اسلامی خواند که ولی فقیه نامیده می‌شود و تصریح کرد: این اطاعت پذیری نباید به صورت شعاری باشد به نحوی که اگر مقام معظم رهبری امروز سخنی را ایراد کنند تیتر اول رسانه شود و برای مدتی به آن بپردازند و سپس فراموش شود؛ بلکه باید راهنمایی‌های راهبردی رهبری که بحث‌های بلندمدت است به صورت عمیق از سوی اصحاب رسانه، فهم و در این راستا اقدامات جزئی در ذیل آن تعریف شود. به طور مثال اگر مقام معظم رهبری به ضرورت طراحی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی به عنوان مقدمه تمدن سازی اسلامی مطرح می‌کنند باید این مفهوم را رها نکرد و به طور مداوم به پیگیری آن پرداخت تا دریافت که این الگو در چه مسیری قرار دارد.

وی ترجمه کردن و ساده سازی رهنمودهای مرکزیت تفکری نظام را برای اقشار مختلف حائز اهمیت خواند و گفت: استاندار، امام جماعت، وزیر، مدیر و حتی یک کارخانه‌دار باید ترجمه این حرف را در زمینه فعالیت کاری خود دریابند و بدان عمل کنند؛ خلأ این ترجمه در حال حاضر وجود دارد و رسانه می‌تواند این نقش را بر عهده گیرد.

بنیانیان با بیان اینکه رسانه انقلابی باید با نخبگان جامعه در ارتباط باشد، گفت: نخبگان عرصه‌های مختلف باید از سوی رسانه دعوت شوند تا این تیم‌فکری ابهامات و چالش‌های آنان را برطرف کند و رسانه را به افکار رهبری نظام نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه تبعیت از ولایت فقیه علاوه بر مباحث دینی و مذهبی از جنبه عقلی نیز تأیید شده است، گفت: وقتی شخصیتی عالم و عادل در رأس نظام وجود دارد و اطلاعات تمام بخش‌های نظام و خارج از کشور به ایشان می‌رسد و در پیشگاه الهی نیز پاسخگو است، ذی‌صلاح ترین فرد برای تبیین رهنمودها و راهبردهای حرکتی جامعه محسوب می‌شود.

بنیانیان در ادامه به موانعی که در راستای تمدن سازی نوین اسلامی وجود دارد و اصحاب رسانه باید به عنوان همیاران این عرصه بدان توجه داشته باشند اشاره و عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه فرهنگ، محور مبارزه دشمن تخریب فرهنگ است. اگرچه دشمن ما را با تنش‌های اقتصادی روزمره سرگرم کرده است اما قصد آن را دارد تا نخبگان را به خود مشغول و از مدیریت فرهنگی کشور غافل کند، تا با کمک رسانه‌های داخلی خود بتوانند افکار نسل جدید ما را به نفع خود مصادره کنند، اما اگر رسانه در این میان آگاه باشد می‌تواند به مدیریت اوضاع بپردازد و تحلیل دقیق از سیاست‌های دشمن داشته باشد.

وی به ضرورت توانمندسازی داخلی رسانه اشاره و عنوان کرد: در این میان خبرنگاران از نقش به‌سزایی برخوردار هستند، اما در این زمینه کم کاری صورت گرفته است و باید دوره‌های آموزشی خاصی برای خبرنگاران در نظر گرفته شود و در حضور اساتید و نخبگان انقلابی اولویت‌های جامعه و انقلاب مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سوالات خبرنگاران به ذهن مدیران جهت می‌دهد، تصریح کرد: سوالات خبرنگاران می‌تواند یک موضوع را محوریت بخشد و یا آن را به حاشیه ببرد به طور مثال خبرنگاران در مواجهه با وزیر آموزش و پرورش هم می‌توانند از نظام ارزیابی تربیتی مدارس سخن بگویند و هم می‌توانند به شهریه مدارس اشاره کنند. هر دوی این موارد سوال و مسئله است اما یکی از آنها راهبردی است که به تعالی جامعه می‌پردازد و می‌تواند وزیر را دغدغه‌مندتر از پیش کند.

وی با بیان اینکه رسانه باید شکاف‌ها را پر کند نه اینکه شکاف ایجاد کند، عنوان کرد: جامعه امروز ما دارای دو قشر متفاوت است که نسبت به انقلاب دو وجه متفاوت اختیار کرده‌اند. رسانه می‌تواند با عملکرد خود به نحوی رفتار کند که این دو قشر را به هم نزدیک و یا دور کند. در این میان گاهی نداشتن آگاهی و تندروی نه تنها کمکی به ترویج آرمان‌های انقلاب نمی‌کند، بلکه سبب دورتر شدن این دو قشر از هم می‌شود.

وی ادامه داد: در اینجا نقش تیم فکری حمایت کننده از رسانه که آسیب‌های هر دو بخش را بشناسد بسیار مهم است. تیم فکری توانمند انقلابی می‌تواند سیاست‌های دشمن را بشناسد و آسیب‌هایی که هر دو قشر را تهدید می‌کند را احصا و ارزیابی کند و تحلیلی جامع در اختیار رسانه قرار دهد که عملکرد آنان را انقلابی ‌سازد.

بنیانیان با بیان اینکه مدیر هر رسانه‌ای باید این جمله را مد نظر داشته باشد که «بهتر از این نیز می‌توان عمل کرد» گفت: توجه به این جمله یعنی اینکه مدیریت ارزیابی کند که نیروهای فعال در رسانه مورد آموزش قرار گرفته و رشد داشته‌اند؟ یا اینکه در جریان ارتباطات اجتماعی خود دچار مسئله شده‌اند و همین مسائل و معضلات را به فعالیت‌های رسانه‌ای خود نیز انتقال می‌دهند.

بنیانیان با تأکید بر اینکه فساد در تمام عرصه‌ها وجود دارد و در برخی رسانه‌ها خبرنگار نماهایی هستند که با دریافت تسهیلاتی خودفروشی و قلم‌فروشی می‌کنند، عنوان کرد: مدیر رسانه باید آگاه باشد که خود را سالم نگه دارد و نیروهای تحت امر خود را نیز آموزش دهد تا رسانه در فضای فرهنگی از دروغ پراکنی به دور بماند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74010
تاريخ ثبت خبر : 16 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:38
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)