| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابوذر مظاهری در گفت‌و‌گو با طلیعه:


دولت اسلامی متشکل از کارگزاران متعهد با تولید علوم انسانی اسلامی میسر است

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: برای اینکه ما بتوانیم دولت اسلامی متشکل از کارگزاران متعهد و با انگیزه و انقلابی و تئوری و مدل برای انقلاب اسلامی ارائه دهیم باید تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام ابوذر مظاهری عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره تسلط همه جانبه تمدن غربی و چگونگی مواجهه با آن گفت: ما دوره تمدن اسلامی در گذشته داشته ایم که افول پیدا کرد اما اکنون در خیزشی دوباره، ساخت تمدن جدید اسلامی با قرار گرفتن در این مسیر در جهان اسلام بوجود آمده است.

وی افزود: این بیداری بالفعل در کشورهای اسلامی مبتنی بر داشته ها و ظرفیت ها بوده و تنها یک خیال نیست. شاید در ۷۰ سال گذشته ساخت تمدن نوین اسلامی در حد خیال بود اما اکنون این گونه نیست و پایه های اصلی آن بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران است.

مظاهری با اشاره به مختصات تمدن غربی گفت: اکنون تمدن غربی تمدن غالب است و مانند تمدن هایی که در گذشته شکل گرفته بودند، نیست. تمدن های گذشته هژمونی فرهنگی و تکنولوژیکی نداشتند اما هژمونی تمدن غرب، فرهنگی و تکنولوژیک است و به همین دلیل همه دنیا را فرا گرفته است و نمی توان نحوه عبور از آن را مانند تمدن های گذشته دانست.

وی محورهایی که ما باید در برابر غرب برای جلوگیری از مسدود شدن مسیرمان اتخاذ کنیم را برشمرد و گفت: اول اینکه هویت تمدنی فعلی خود را که متشکل از مجموعه ای از باورها و تمایزهاست، حفظ کنیم. هویت مجموعه ای از ویژگی های خاص و وجوه تمایز هر ملت و یا فرد است که باید این نقاط افتراق و اشتراک را در سطح تمدنی با تمدن غرب مطرح و حفظ کنیم.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر ما خود را هضم شده در تمدن غربی بدانیم نمی توانیم در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی پایدار بمانیم. همان طور که مقام معظم رهبری هم در بیانات خود تاکید داشتند که نباید افق ها و آرمان ها کمرنگ شوند و همیشه به یاد بیاوریم که چه بوده ایم و چه هستیم.

تمدن غرب در برابر افکار و اندیشه های جدی، هستی خود را در خطر می بیند و سعی می کند تمدن های نوظهور را مورد تهدید قرار دهد

مظاهری محور دوم در مسیر مواجهه با تمدن غربی را برشمرد و گفت: هر تمدنی دارای داشته ها و آورده هایی است. در حال حاضر هم ما دارای دستاوردهای تمدنی از غرب هستیم و این مساله در طول تاریخ وجود داشته است. در حالیکه باید این دستاوردها را متعلق به خود کنیم تا در محصولات تمدنی غربی هضم نشویم.

وی تصریح کرد: باید میان هویت خود و دستاوردهای غربی رفت و برگشتی بوجود آید و پویایی خود را حفظ کرده و از تمدن غربی ایدئولوژی زدایی کنیم چرا که تمدن غرب ایدئولوژیک است و ما باید آن را در مسیر تمدنی خودمان ادغام کنیم.

مظاهری اضافه کرد: سوم اینکه باید در برابر تهدیدهایی که تمدن غالب غرب در برابر تمدن های نوظهور ایجاد می کند، ایستادگی کرد. تمدن غرب در برابر افکار و اندیشه های جدی، هستی خود را در خطر می بیند و سعی می کند تمدن های نوظهور را مورد تهدید قرار دهد. اگر اندیشه و تمدن جدید توان و ظرفیت مناسب به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نداشته باشد توان رویارویی در برابر تمدن مسلط را نخواهد داشت.

به گفته مظاهری در صورتی که تمدن اسلامی با توجه به ظرفیت های بالای خود فعالانه با تمدن غربی مواجهه شود، می تواند در برابر تهدیدها مقابله کند.

مظاهری ادامه داد: ما باید این سه گام را در مواجهه با تمدن مسلط غرب برداریم تا شاهد ظهور طلیعه تمدن اسلامی باشیم و الا هر کدام از این سه گام کمرنگ باشند و یا محقق نشوند، راه رسیدن ما به تمدن نوین اسلامی را دورتر خواهند کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری فرآیند فرایند پنج گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی را انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی دانستند اما چرا بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز در مرحله دولت اسلامی قرار داریم، گفت: اگر ما انقلاب اسلامی را با انقلاب روسیه، فرانسه و هند مقایسه کنیم می بینیم که به مراتب از آن انقلاب ها جلوتر رفته ایم و چندین برابر آنها پیشرفت داشته ایم.

مظاهری افزود: ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر اقتصاد و علم بومی در نقطه صفر قرار داشتیم و تنها انگیزه مذهبی قوی و همدلی و رهبری هوشمندانه باعث شد تا پیشرفت کنیم. ما در حال حاضر دارای اولین کشور با رشد علمی در منطقه خاورمیانه هستیم.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خیز ما برای تمدن سازی بلند است، گفت: تمدن سازی نیاز به انرژی ذخیره شده دارد. اگر ما اکنون در مرحله دولت سازی قرار داریم، انقلاب سازی و نظام سازی را پشت سر گذاشته ایم و نباید آنها را قدم های آسانی بدانیم بلکه هزینه های زیادی هم برای آنها داده ایم.

وی بیان کرد: در مرحله دولت سازی اسلامی، انقلاب مدیران خود را تعیین و الگوهای خود را تولید می کند و به اجرا می گذارد که کار بسیار سنگینی است. شاید بیشتری انرژی ما در این مرحله صرف شود که بعد از این گام جهش بزرگی اتفاق می افتد.

مظاهری در پایان سخنانش گفت: برای اینکه ما بتوانیم دولت اسلامی متشکل از کارگزاران متعهد و با انگیزه و انقلابی و تئوری و مدل برای انقلاب اسلامی ارائه دهیم باید تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. تولید علوم اسلامی کار بسیار بزرگی است که اگر انجام شود، گام بلندی برداشته شده زیرا موتور پیشران تمدن ها، علم بوده است. 


انتهای پیام/

کد خبر : 79150
تاريخ ثبت خبر : 15 اسفند 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)