| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالحسین کلانتری:


دولت‌ به بازار و سرمایه بیشتر متعهد است تا مردم

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست‌های نئولیبرالی در کشور موجب عدم انسجام اجتماعی می‌شود، گفت: در اثر این سیاست‌گذاری‌ها کارمندهایی که درآمد متوسط دارند به سمت حاشیه شهر پرت می‌شوند و دولت دیگر نمی‌تواند ادای آدم خوب را در بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، عبدالحسین کلانتری کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در نشست «اقتصاد سرمایه‌داری و عدالت اجتماعی» که روز گذشته ۱۸ دی ماه برگزار شد با اشاره به اینکه نظام  سرمایه‌داری در اقتصاد کشور در حال گسترش است و کسی جلودار آن نیست، بیان داشت: این نوع نگاه در محیط زیست، آموزش و پرورش، سلامت،‌ مدیریت، جراحی چشم و غیره سرایت کرده و تبدیل به یک نظام افسار گسیخته شده است، منطق این دیدگاه انباشت سرمایه است.

وی افزود: دولت(به معنای عام) و بازار دستشان در جیب یکدیگر هست، در خصوص عدم گردش سرمایه می‌توان دولت‌ها را با هم مقایسه کرد که بخش عظیمی از سرمایه‌شان در بخش خصوصی است، البته این به آن معنا نیست که اقتصاد باید دولتی شود، باید توجه داشت که گسترش افسار گسیخته انباشت سرمایه خطری در کمین است که جبران آن را بسیار مشکل می‌کند.

کلانتری اظهار داشت: اینکه دولت تمنای مشارکت مردم در امور خیریه دارد و این تبدیل به وسیله و کمک حالی شده که عملاً‌ از بازار حمایت کند، خیلی خطرناک است و اتفاقاً بی‌اخلاقی و بی‌مسئولیتی دولت را دو چندان و تشدید کرده است.

وی ادامه داد: دولت‌ها حدی بر این زیاده‌خواهی نمی‌زنند،‌ در واقع دولت‌ها نسبت به بازار و سرمایه متعهد هستند و به مردم متعهد نیستند، اینکه تصور می‌کنند که وقتی سرمایه به بخش سرمایه‌دار برسد، به بخش‌های پایین سرازیر می‌شود، در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر سیاست‌های نئولیبرالی تمام و کمال اجرا شود، چیزی از انسجام اجتماعی باقی نمی‌ماند، ابراز داشت: در این شرایط همه چیز قابل خرید و فروش می‌شود و جریمه‌ها افزایش می‌یابد، امری که بعد از جنگ شکل گرفت و از دوره آقای هاشمی شروع شد.

وی با بیان اینکه سیاست تعدیل که کم و بیش اجرا می‌شد، همچنان با افت و خیز ادامه داد، گفت: در کشور کثیف‌ترین مدل از نظام سرمایه‌داری را انتخاب کردیم تا زمانی که مدل سیاست‌گذاری ما همین باشد، تبعات اینچنینی در کشور کماکان ادامه خواهد داشت و باز هم خواهیم داشت و حتی بدتر از این هم خواهیم داشت، زیرا خیلی طبیعی است، باید توجه داشت این سیاست‌گذاری با توجیه، سخنرانی اخلاقی، منبر و دلسوزی رفع رجوع نمی‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: در اثر این سیاست‌گذاری‌ها کارمندهایی که درآمد متوسط دارند به سمت حاشیه شهر پرت می‌شوند و دولت ها دیگر نمی‌توانند ادای آدم خوب را در بیاورد، بلکه باید سیاست‌هایشان را مشخص کنند، اینکه سیاست‌گذاری کنونی در راستای سرمایه‌داران است، مشخص است.

وی افزود: معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی معوقات مالی برای چه کسانی است، این ریل‌گذاری‌ها غلط است و دولت باید مسیر خودش را مشخص کند، چیزی که جزو آرمان‌های انقلاب نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 59625
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:36
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)