| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ویژه دانشجویان و دانش آموختگان ارشد و دکتری؛


دوره آموزشی مبانی حکمت متعالیه برگزار می‌شود

آموزش مبانی حکمت متعالیه در دوره آموزشی مبانی فلسفه اسلامی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان ارشد و دکتری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مدرس این دوره حسن مرصعی دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و طلبه درس خارج فقه و اصول است.

سرفصل های این دوره عبارت است از: اصالت وجود، تشکیک وجود، وجود رابط و حرکت جوهری.

حکمت متعالیه و ارکان آن اصالت وجود، تشکیک وجود،  وجود رابط و حرکت جوهری از دستاوردهای بسیار مهم صدرالمتالهین شیرازی است که در مباحث مختلف فلسفه مانند هستی شناسی، خداشناسی، نفس شناسی، انسان شناسی و … ثمراتی دارد.

جاری ساختن این مبانی و ارکان در مجرای نفس شناسی فلسفی تا حد زیادی توسط خود صدرالمتالهین انجام پذیرفته است.

 پرسش امروز ما این است:

آیا مبانی حکمت متعالیه قابلیت بسط در موضوعات علوم انسانی را دارد؟

آیا می توان از مبانی آن در تعلیم و تربیت، روانشناسی تجربی و ابواب مختلف آن مانند  روانشناسی رشد بهره برد؟

آیا قائل شدن به اینکه اصالت با وجود است نه با ماهیت، یا اینکه جوهر نفس در حرکت و سیلان بوده و دارای مراتب مختلف مادی و مجرد است و … می تواند منجر به تولید نظریه هایی در روانشناسی یا علوم تربیتی شود که با نظریه های دیگر در همان حوزه قابل رقابت باشد؟

به نظر می رسد بهره بردن از این مبانی در علوم انسانی، یا لااقل قضاوت درباره امکان بهره مندی، نیازمند فهم دقیق مفاهیم، مبانی و صورت بندی دقیق مدعیات آنهاست.

در دوره نخست آموزش فلسفه اسلامی بر اساس مبانی حکمت متعالیه سعی بر آن است تا حتی المقدور فهم دقیقی از مبانی این مشرب فلسفی و اجمالی از ادله آنها ارائه شود. از آنجا که برخی مباحث مطرح شده توسط صدرای شیرازی توسط فیلسوفانی پیش از او همچون شیخ اشراق، ابن سینا و حتی ارسطو  مطرح شده است، ناچار می بایست به عنوان مقدمه، خلاصه ای از نظرات آنها نیز بیان شود.

در دوره نخست ضمن ۱۲ جلسه به بحث جوهر و عرض از نظر ارسطو و ابن سینا، بحث ماهیت و مغایرت آن با وجود از نظر ابن سینا، و بحث اعتباری بودن وجود از نظر شیخ اشراق پرداخته می شود تا مدعای اصالت وجود دقیق تر فهم شود.

سپس با اشاره کوتاهی به نظر عرفا درباب وحدت شخصی وجود ، مدعای تشکیک وجود مطرح شده و تا اندازه ای به تفاوت آن با نظر عرفا و سایر فیلسوفان درباب وحدت و کثرت موجودات پرداخته می شود. در نهایت ضمن بیان نظر ابن سینا در باب حرکت و برخی ادله او بر محال بودن حرکت در جوهر، نظریه ملاصدرا و ادله او درباب حرکت جوهری مطرح می شود.

 در پایان دوره اول، به عنوان مقدمه دوره دوم که در فصل پاییز برگزار خواهد شد، با مقایسه کوتاهی میان علم النفس ابن سینا با علم النفس ملاصدرا، به نقش حرکت جوهری در نفس شناسی ملاصدرا و نسبت نفس و بدن که در نظریه پردازی و برنامه ریزی تربیتی تأثیرگذار است، اشاره خواهد شد.

در تمام جلسات، ضمن اهتمام به ایجاد فضای گفتگو و پرسش و پاسخ، سعی بر آن است تا هر یک از مطالب فوق با شرح شفاهی آغاز شده و در ادامه با قرائت برخی متون (متن خوانی با تکیه بر متون اصیل هر یک از فیلسوفان نامبرده و یا شارحین برجسته آنها) و ارائه برخی ارجاعات مفید دیگر برای فهم بهتر، بحث خاتمه یابد.

دوره اول این دوره آموزشی که توسط بنیاد تربیتی حیات برگزار می شود مرداد و شهریور طی ۱۲ جلسه روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار می شود.

اولین جلسه این دوره آموزشی سه شنبه دوم مردادماه به نشانی تهران، میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، نبش کوچه سام، پلاک ۱۷، طبقه دوم برپا می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 72771
تاريخ ثبت خبر : 2 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:53
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)