| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد سالار:


دهه کرامت آغازی برای آشتی شادی با سبک زندگی ما باشد

مشاور عالی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: دهه کرامت می تواند آغازی باشد برای برنامه ریزی به منظور ایجاد و رواج شادی در جامعه تا هم مردم را خوشحال کنیم و هم به سخن امام صادق(ع) عمل کرده باشیم که فرمود: «شیعیان ما در شادی های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند».

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمد سالار، مشاور عالی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه دهه کرامت، از سنت های حسنه و دستاوردهای انقلاب ماست، اظهار کرد: سرتاسر این ایام برکت است، در ابتدای آن ولادت کریمه اهل بیت(ع)، در میانه بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) و در انتها ولادت علی بن موسی الرضا(ع) قرار دارد.

وی با بیان اینکه کرامت در ذات همه انسان ها وجود دارد و این خود شخص است که می تواند با اعمالش این درجه از کرامت را وسعت بخشد، افزود: اساسا کرامت انسانی یک ارزش، عزت مداری، شرافت و مرتبه بالایی است که تمام انسان ها به طور ذاتی و ماهوی از آن بهره مند هستند و در آیات و روایات و آموزه های اسلامی به این معنا اشاره شده است؛ چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا بر مرکبها برنشاندیم و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بر بسیارى از آفریده ‏هاى خود برترى آشکار دادیم».

سالار تصریح کرد: خداوند آدم ابوالبشر را کرامت بخشیده است و تا زمانی که خود انسان از طریق گناه و نافرمانی آن حیثیت را از خود سلب نکند، دیگران مکلف اند که این مهم را در مواجهه با هر انسانی رعایت کنند. کرامت انسانی به اندازه ای مهم است که حتی جسد انسان با اینکه مرده است باید شرافت و کرامت اش حفظ شود.

مشاور عالی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز کرد: برای مثال در دعای شریف افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَهٍ کَریمَهٍ»، یکی از شاخصه های حکومت جهانی امام زمان(عج) عنوان «دولت کریمه» است که به وسیله آن دولت کرامت دنیا و آخرت را از خدا می خواهیم؛ این دعا معلوم می کند از رهاوردهای حکومت امام زمان(عج) کرامت انسانی است که ما در این دعا آرزو می کنیم که در دولت حضرتش، به ما عنایت کند. همچنین در دعای امام زمان(عج) در روز جمعه می خوانیم «أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ».

این پژوهشگر با اشاره به راهکارهای تثبیت کرامت در رفتار و سبک زندگی، اظهار کرد: در روایات آمده است که بزرگواری و کرامت انسان در دوری از نافرمانی از خدا و گناهان است، همچنین، در کلام ائمه اطهار(ع) آمده است کرامت و بزرگواری نتیجه و ثمره بلندهمتی است. امیرالمومنین امام علی(ع) فرمود: «هیچ کرامتی مانند پرهیزگاری نیست.» پس ما برای آن که به کرامت دنیوی و اخروی برسیم باید جامعه ای مبتنی بر تقوا، پاکدامنی و بنلدهمتی را بنا کنیم و کرامت را در سایه تعالی اخلاق محقق سازیم.

وی با بیان اینکه کرامت شادی و نشاط را برای فرد به ارمغان می آورد، گفت: متاسفانه، در جامعه ما چندان برای شادی و خوشحالی مردم برنامه ریزی نشده است، هرچند که در مورد سوگ کار کرده ایم و برنامه هایی هم داشته ایم، البته که آن هم لازم و بجاست اصلا منکر نیستیم، ولی در مقابل باید برای شادی مردم هم برنامه ریزی کنیم. مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند به ویژه مسایل اقتصادی آنها را در فشار قرار داده است.

وی ادامه داد: از نظر من دهه کرامت می تواند آغازی باشد برای برنامه ریزی به منظور ایجاد و رواج شادی در جامعه تا هم مردم را خوشحال کنیم و هم به سخن امام صادق(ع) عمل کرده باشیم که فرمود: «شیعیان ما در شادی های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند».

سالار تاکید کرد اساسا کمک کردن به مردم و برخورد بزرگوارانه با آنها می تواند حس رضایت و مسرت را ایجاد کند. در ایام ولادت باسعادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج(ع) قرار گرفته ایم. آن حضرت همواره تاکید بر حفظ حرمت انسان ها در برخوردها داشته اند. هرگز ارزش افراد را نادیده نگرفتند.امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس مومنی را از رنج و گرفتاری گشایش دهد و گرفتاری او را رفع کند خداوند دلش را در روز قیامت خوشحال می کند و به او گشایش می بخشد».

این محقق در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل اگر فردی چنین رویکردی نداشته باشد و به یاری برادر دینی خود نشتابد در حقیقت به کرامت انسانی پشت پا زده و موجی از نارضایتی و غم را ابتدا در وجود خود ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 72661
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:41
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)