| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دیدار معاونین و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با آیت‌الله رشاد مطرح شد؛


دانشگاه آزاد باید به فرصتی برای پشتیبانی از انقلاب تبدیل شود

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد گفت: دانشگاه آزاد باید به یک فرصت فوق‌العاده برای پشتیبانی از نظام و انقلاب تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از معاونین و مدیران این دانشگاه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با آیت‌الله علی‌اکبر رشاد دیدار کرد.

در این دیدار که با حضور دکتر مهدی عباس‌زاده معاونت پژوهشی و آموزشی، مهدی رمضانی چابک رییس حوزه ریاست،‌ دکتر مسعود فیاضی مشاور ریاست پژوهشگاه در امور جوان، دکتر محمدرضا یقینی مدیر عامل کانون اندیشه جوان، حجت الاسلام محمد کاشی‌زاده رییس مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، دکتر صالح اسکندری مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد همراه بود، طرفین در زمینه‌های مختلف تعامل و همکاری، بحث و تبادل نظر کردند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این دیدار گفت: انگیزه اصلی از این جلسه بر مبنای انگیزه رهبر معظم انقلاب است که دانشگاه آزاد اسلامی را یک ظرفیت عظیم در نظام اسلامی دانستند.

وی گفت: با وجود دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بالایی برای مقابله با برخی تهدیدات وجود دارد که باید از این دستگاه پرظرفیت و این فرصت به نفع پیشبرد آرمان‌های نظام اسلامی استفاده کرد.

رشاد با توجه به جایگاه علمی و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد باید به یک فرصت فوق‌العاده برای پشتیبانی از نظام و انقلاب تبدیل شود. معتقدیم خیلی از رهنمودهایی که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است، هنوز که هنوز است روی زمین مانده و کار درخوری برای آن انجام نشده است. نمونه این رهنمودها نیز تولید علم دینی است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد باید اسلامی شود که اینکار به برنامه‌ریزی، کار و تأمل جدی نیاز دارد و باید در طول زمان مشخص با کار و تلاش عناصر مومن و انقلابی به اسلامی شدن این دانشگاه رسید.

 رشاد خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تولید دانش صورت گرفته و تحقیقات و فعالیت‌های زیادی درحال انجام است. برای کمک به بالفعل کردن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تولید علم و همچنین برای تولید علوم انسانی اسلامی در آن، به هم‌افزایی نیاز است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: بهترین آثاری که در اقتصاد مقاومتی وجو دارد،‌ کارهایی است که توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام شده و این محتوای تولید شده می‌تواند به اشکال مختلف استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از بحث‌های مهم و اساسی امسال، بحث چهل سالگی انقلاب است. یقیناً کارهای زیادی اتفاق خواهد افتاد، اما در اصل باید گفت ثمره این انقلاب چه بوده است؟! بنده به عنوان یک طلبه باید بگویم که این انقلاب در بخش علم چه کرده و در حوزه علوم اسلامی چه رخ داده است. باید با مشارکت پژوهشگاه و دانشگاه با نوآوری و خلاقیت به دستاوردهای علمی انقلاب اشاره و پیشرفت‌های جدی در این حوزه را بازنمایی کنیم.

حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مباحث مشترک فی‌مابین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد را به دو طیف بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم‌بندی کرد و گفت: در کنار موارد زیرساختی و مبنایی، مواردی نیز وجود دارد که پژوهشگاه می‌تواند در آن به دانشگاه آزاد کمک شایانی کند.

وی گفت: نظارت بر خط مشی تولیدات علوم انسانی اسلامی و تولید محتوای مناسب برای دروسی مانند وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) از اولویت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.

مقدم‌فر افزود: بهترین معرفی برای حضرت امام خمینی(ره) سخنان رهبری است که همه ساله در ایام مختلف و مخصوصاً در روز چهاردهم خرداد، به ایشان می‌پردازند.

مشاور فرهنگی رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: پژوهشگاه عرصه تولید است، هرچه نیازهای دانشگاه آزاد می‌تواند از این عرصه‌ی با اصالت تغذیه کند.

وی همچنین تصریح کرد: بنده و همکارانم از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنم در این خصوص می‌توان همکاری خوبی با پژوهشگاه ایجاد نمود.

مقدم‌فر افزود: پژوهشگاه با ظرفیت بالایی که در تولید علوم اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی دارد، می‌تواند بستری برای تولیدات فرهنگی مناسب جهت ارایه به اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد فراهم کند.

بیژن رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به مسایل مطرح شده در جلسه و همچنین دغدغه‌های مورد نظر مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند در بحث‌های علوم انسانی اسلامی، پژوهشگاه را به عنوان مرجع قرار دهد.

رنجبر افزود: انشاالله در آینده‌ای نزدیک و به پشتوانه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه‌های خوبی پیش خواهیم برد تا به اهداف والای نظام اسلامی در این مجموعه دانشگاهی دست یابیم.

در ادامه این نشست مهدی عباس‌زاده معاونت پژوهشی و آموزش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سابقه همکاری‌های موفق میان پژوهشگاه و دانشگاه آزاد وجود دارد و حتما این تجربه، مبنای خوبی برای تعاملات بعدی خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید دو بسته تعاملی برای همکاری داشته باشیم. یک بسته تعاملی بین بدنه اساتید دانشگاه و پژوهشگاه نیاز است و بسته تعاملی دوم نیز در رده دانشجویان و بخش‌های جوان پژوهشگاه و همچنین بخش فرهنگی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد که برای هریک از این بسته‌های تعاملی موضوعاتی قابل تعریف است.

معاون پژوهشی و آموزش پژوهشگاه با تاکید بر موضوعات روز گفت: بحث تهاجم فرهنگی، الگوی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، از جمله موضوعات و بحث‌های به‌روزی است که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای آنها واحدهای تخصصی وجود دارد. بحث‌هایی مثل مدیریت جهادی، حمایت از کالای ایرانی، آسیب‌های اجتماعی و حتی کارنامه انقلاب ، موضوعاتی هستند که در پژوهشگاه تحقیق شده و این موضوعات نیز می‌تواند به عنوان موضوعات فرعی ذکر شوند.

صالح اسکندری مدیر کل روابط عمومی و رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت همکاری پژوهشگاه با دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار دانشجو در خوابگاه‌های این دانشگاه اسکان دارند که با همکاری و کمک پژوهشگاه می‌توان تولیدات فرهنگی مناسبی به آنها ارائه نمود.

مدیر کل روابط عمومی و رسانه‌های دانشگاه آزاد تاکید کرد: بازخورد و تجربه حاصل از همکاری ما نشان می‌دهد که این دو دستگاه می‌توانند کارهای جدی و با کیفیتی انجام دهند.

وی در خصوص همکاری در بخش انتشار کتاب نیز گفت: دانشگاه آزاد تاکنون بیش از ده هزار عنوان کتاب منتشر کرده است که در این زمینه آماده همکاری و انتشار آثار به صورت مشترک با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌باشد.

اسکندری خاطرنشان کرد: جامعه مخاطب دانشگاه آزاد در سه حوزه دانش آموزان، دانشجویان، همکاران و اساتید بسیار گسترده است که این جامعه وسیع، می‌تواند مخاطب سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های علمی و فرهنگی هر دو مجموعه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 69629
تاريخ ثبت خبر : 22 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:49
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)