| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


خوشنویسی اسلامی به نمایشگاه کتاب امسال رسید

كتاب خوشنويسی اسلامی، از تازه‌های نشر فرهنگستان هنر، در سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فرهنگستان هنر، کتاب خوشنویسی اسلامی تالیف شیلا بلر و ترجمه ولی‌الله کاووسی است که به تازگی توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شده است و در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

ولی‌الله کاووسی در توضیح این کتاب آورده است: «شاید برای ما که در دل این فرهنگ زیسته‌­ایم، درکِ پیوستگیِ تمامی اجزاء حیات تاریخی­ مان با خوشنویسی کاملاً مقدور نباشد. طی یکصد سال اخیر حجم حیرت­‌انگیزی از تحقیقات دانشگاهی و موشکافانه دربارۀ ابعاد و لایه­‌های گونه­‌گون خطوط اسلامی در جهان غرب انجام پذیرفته است. در این مدت هر یک یا هر گروهی از پژوهشگران کوشیده­‌اند از منظری خاص به این هنر نزدیک شوند و پیوستگی­‌اش را با دیگر اجزاء تمدن اسلامی به نمایش بگذارند.

گروهی آن را از منظر قرآن­پژوهی و تاریخ و تفسیر قرآن یا علم­‌القرائات دیده­‌اند؛ گروهی دیگر نگاه باستان­شناسانه یا کهن­ خط­ شناسانه به آن افکنده­‌اند؛ برخی آن را از دریچۀ نسخه­‌شناسانه یا بررسی مواد و مصالح نگریسته­‌اند، و بعضی دیگر پیوندهای آن را با ادبیات یا عرفان و تصوّف وارسی کرده­‌اند. کسانی دیگر پژوهشگر جریان­‌های معاصر در خوشنویسی اسلامی بوده­‌اند. روشن است که تنها با کنار هم چیدن همۀ این زوایا می­‌توان به تصویری کامل و همه­ جانبه از خوشنویسی در متن تمدن اسلامی دست یافت. و همنشینی همۀ این زوایا حدود یک دهۀ پیش در کتابی رخ نموده که ترجمۀ فارسی آن اکنون پیش روی ماست.»

کتاب خوشنویسی اسلامی با قطع رحلی و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۷۶۴ صفحه، به قیمت یکصد و پنجاه هزار تومان در غرفۀ فرهنگستان هنر در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 66619
تاريخ ثبت خبر : 5 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:30
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)