| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از مجموعه حدیث روزگار؛


خاطرات مستند حزب خلق مسلمان منتشر شد

جلد نوزدهم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره حزب خلق مسلمان» از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در بخشی از مقدمه استاد خسروشاهی درباره این کتاب می خوانیم: «حزب خلق مسلمان» از جمله احزاب و سازمان ‌های سیاسی ـ اسلامی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف تحکیم پایه‌ های نظام اسلامی و جلب و جذب جوانان و افرادی که می ‌خواستند در این راستا گام بردارند، تأسیس گردید.

هدف و برنامه حزب، طی «مرام ‌نامه» و «اساسنامه» تبیین و پس از تصویب نهایی شورای مرکزی حزب، چاپ و منتشر گردید که مورد استقبال و توجه برخی مردم مسلمان ایران و محافل سیاسی قرار گرفت. هیأت مؤسسین نخستین حزب، اغلب شخصیت ‌های فرهیخته و شناخته شده‌ ای بودند که علاوه بر سوابق مبارزاتی، همیشه در زمینه‌ های علمی ـ فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی فعال بوده و در همین رابطه، بارها دستگیر و زندانی و یا تبعید شده بودند.

هیأت اصلی مؤسسین ده نفر بودند که اسامی آنها چنین بود: سید صدرالدین بلاغی، سید غلامرضا سعیدی، شیخ غلامرضا گلسرخی، سید هادی خسروشاهی، حاج کریم انصارین، هاشم شبستری زاده، محمد فیروزآبادی، دکتر علمیه، موسی شیخ زادگان و حسن شریعتمداری. البته بعدها، افراد و شخصیت‌های محترم دیگری به حزب ملحق شدند که آنها، جزو «هیأت مؤسسین» محسوب نمی ‌شدند، بلکه به عنوان عضوی در «شورای مرکزی حزب» پذیرفته شده بودند.

البته با توجه به شرایط سیاسی خاص پس از پیروزی انقلاب و برای جلوگیری از هرگونه تفرقه و کار خارج از چارچوب قانون، به پیشنهاد آیت ‌الله سید کاظم شریعتمداری، اینجانب همراه مرحوم شیخ غلامرضا گلسرخی، در «قم» به خدمت امام خمینی رسیدیم و موضوع تأسیس حزب را با ایشان در میان گذاشتیم که پس از استماع آراء و نظرات ایشان، و واگذاری امر به خود ما از طرف معظم له و انجام امری که «تکلیف شرعی» تشخیص می ‌دهیم، تشکیل حزب خلق مسلمان به طور رسمی اعلام شد و حزب علاوه بر تهران، در شهرستان‌ ها هم شعباتی دائر کرد و به فعالیت پرداخت… اما چند ماه پس از آغاز فعالیت ‌ها، انحرافات خاصی توسط بعضی از عناصر نفوذی و مشکوک که اصولاً عضو حزب هم نبودند، توسط یکی از عناصر وابسته به حزب، به وجود آمد که نشان از «توطئه» ای گسترده داشت…

علیرغم همه سعی و تلاش ما، متأسفانه سرانجام چپ ‌نمایی کودکانه و همکاری غیرمعقول و نامشروع ـ عناصر مشکوک ـ با سازمان ‌های سکولار و چپ قلابی ـ بدون تصویب هیأت مؤسسین، و عدم استماع نصیحت ‌ها و تذکرهای هیأت مؤسسین ـ ادامه یافت و همین امر موجب گردید که تقریباً همۀ اعضای اصلی و شناخته شده حزب، به طور دسته جمعی استعفا دهند و انحلال حزب که تنها توسط هیأت مؤسسین قابل اجرا بود، توسط اینجانب اعلام گردید…»

نویسنده در پایان مقدمه اظهار امیدواری کرده که کتاب مستقل «تاریخ پیدایش و انحلال حزب خلق مسلمان» با اسناد و مدارک تاریخی معتبر و فراوان را ادامه منتشر نماید.

محتوای کتاب

این کتاب، مجموعه چند مصاحبه و یادداشت استاد خسروشاهی به عنوان عضو هیأت موسس، علل و چگونگی پیدایش و انحلال حزب خلق مسلمان است که نخست در مطبوعات تهران از جمله: ویژه ‌نامه روزنامه «جوان» (مورخ نیمه خرداد ۱۳۸۹)، دوماهنامه «چشم ‌انداز» (مورخ شهریور و مهر ۱۳۸۸)، در پاسخ ویژه ‌نامه روزنامه «اعتماد» (مورخ ۶/۴/۱۳۸۷) و نشریه «بعثت» چاپ قم، منتشر شده ‌اند که اکنون پس از ویرایش و تکمیل، همراه با چند عکس و سند، تقدیم علاقمندان می ‌گردد.

عناوین مهم این کتاب عبارتند از: ۱٫ درباره حزب خلق مسلمان، تلگراف حضرت آیت ‌الله میلانی به آیت ‌الله شریعتمداری، ۲٫ متن تلگراف امام خمینی به آیت ‌الله شریعتمداری، متن جواب آیت ‌الله آقای شریعتمداری به امام خمینی، ۳٫ جوابیه آیت ‌الله شریعتمداری به نامه هیأت مؤسس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان، ۴٫ مرام ‌نامه حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان، ۵٫ آغاز هجمه و جریان فتنه، استعفای دسته جمعی مؤسسین حزب خلق مسلمان، ۶٫ متن استعفای حجت ‌الاسلام گلسرخی از حزب خلق مسلمان، ۷٫ پاسخ حجت ‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی به حزب خلق مسلمان، ۸٫ ردّ اکاذیب.

مشخصات

چاپ اول این کتاب در ۱۶۴ صفحه، قطع رقمی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۰۰۰ تومان به جامعه علمی و فرهنگی و علاقمندان به تاریخ معاصر عرضه شده است.

تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است:  علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر می شود.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 72233
تاريخ ثبت خبر : 27 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:59
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)