| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


حقوق ائمه(ع) بر امت در قرآن و سنت

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «حقوق ائمه(ع) بر امت در قرآن و سنت» توسط سیده ملیحه الموسوی نگاشته و سید عبدالکریم حیدری، استاد راهنما این رساله در جامعه المصطفی(ص) العالمیه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «حقوق ائمه(ع) بر امت در قرآن و سنت» توسط سیده ملیحه الموسوی نگاشته شده است.

سید عبدالکریم حیدری، استاد راهنما این رساله در جامعه المصطفی(ص) العالمیه بود.

چکیده:

حقوق ائمه(ع) بر امت چیست؟ و چگونه می توان آنرا اثبات نمود؟ این سوالی است که پاسخ آن را در این تحقیق با ادله ای از قرآن وسنت جستجو می کنیم.

در این راستا شیوه نقل را برای عرضه اصل موضوع به وسیله آیات و روایات مرتبط با بحث در پیش گرفتیم و همچنین شیوه توصیفی و تحلیلی را برای بررسی و تحلیل آنچه در نقل آمده مورد توجه قرار دادیم.

بر همین اساس حقوق ایشان به دو بخش: حق اعتقادی وحق وظیفه ای تقسیم شد.حقوق اعتقادی آن دسته از حقوقی هستند که متعلق به بعد اعتقادی اند و بر امت اسلامی است که بدان اعتقاد قلبی داشته باشد.

آنها همان مقام های تکوینی و تشریعی است که خداوند به ایشان عطا فرموده مانند: حق اعتقاد به امامتشان، عصمتشان، حجیتشان. و سپس این تحقیق به بررسی آثار این اعتقاد بر امت و محافظت آن از انحراف اعتقادی و فکری می پردازد.

اما حقوق وظیفه ای آن دسته از حقوقی است که در مقام عمل بر امت مراعات آنها واجب است مانند: حق اطاعتشان، محبتشان، یاریشان و … همچنین آثار ملتزم شدن به این دسته از حقوق برای رسیدن به سعادت وعدالت اجتماعی و آراستگی به فضایل فردی را ذکر نمودم.

در آخر نتیجه می گیریم که معرفت ورعایت حقوق ائمه(ع) نقش استراتژیکی وموثری در زندگی امت اسلامی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی دارد.

در نتیجه پیشی گرفتن بر ائمه(ع) سبب انحراف وعقب ماندن از ایشان سبب گمراهی خواهد شد. چراکه رعایت نمودن حقوق ایشان بر گرفته از قرآن ومحکم شده از جانب پیامبر وائمه اطهار(ع) است.

امام صادق(ع) در این باره می فرماید: ما همانهایی هستیم که خداوند اطاعتشان را واجب فرمود، مردم بدان نمیرسند مگر بi وسیله معرفت ما و عذری برای کسی به جهالت آن نیست.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 71804
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:41
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)