| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


جمعیت اخوان‌المسلمین؛ کتابی درباره بزرگ‌ترین جنبش سیاسی مصر

کتاب «جمعیت اخوان ‏المسلمین» نوشته دکتر ریچارد میشل، با توضیحات صالح ابورقیق و دکتر ابوالسعود و ترجمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، «اخوان المسلمین» بدون تردید از مهمترین جنبش ها و حرکت های اسلامی ـ سیاسی در تاریخ معاصر جهان است که از آغاز تأسیس آن در سال ۱۹۲۸میلادی در مصر، همواره نقش تأثیرگذاری در تحولات سیاسی ـ اجتماعی ـ فکری و فرهنگی جهان عرب و اسلام داشته است. درباره تاریخ و اندیشه و عملکرد این جمعیت که توسط شهید حسن البنا تأسیس شده، صدها جلد کتاب و هزارها مقاله و تحلیل، توسط دوستان و دشمنان، تألیف و منتشر شده است که خود نشان دهنده نقش ویژه جمعیت در سطح جهانی است. یکی از این محققان، پروفسور ریچارد میشل (Richard Mitchele) استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان آمریکاست.

درباره کتاب

کتاب «جمعیت اخوان ‏المسلمین» نتیجه تحقیقات پروفسور ریچارد میشل است که پس از پنج سال اقامت در مصر و پژوهش و کاوش علمی، کتابی با نام «جمعیت اخوان ‏المسلمین» the society of muslim brother درباره تاریخ و اندیشه بزرگترین جنبش سیاسی مصر، منتشر کرده است. از نقاط قوت کتاب این است که منابع و مستندات فراوانی دارد و نشان می ‏دهد که نویسنده تا چه حد محققانه کار کرده است.

دوم اینکه استاد خسروشاهی این کتاب را از روی متن عربی آن ـ که توسط انجمن اسلامی آمریکا ترجمه و چاپ شده است ـ به فارسی درآورده است که شامل توضیحات تکمیلی و اصلاحی دو تن از شخصیت‏ های برجسته اخوان ‏المسلمین، استاد صالح ابورقیق ـ عضو مکتب ‏الارشاد اخوان و نفر دوم اخوان پس از شهادت حسن البناء و مدیر مرکز مخطوطات عربی و سازمان فرهنگ و علوم مصر ـ و دکتر محمد ابوالسعود، اقتصاددان عضو اخوان و مقیم آمریکاست که چاپ انگلیسی کتاب، فاقد این توضیحات است. سوم توضیحات استاد خسروشاهی است که ـ با چند دهه تحقیق و مشاهده عینی چگونگی پیدایش و استمرار حرکت اخوان ‏المسلمین در مصر و جهان اسلام ـ در ترجمه فارسی این کتاب ذکر شده است.

چهارم اینکه، مترجم، کتاب پروفسور میشل را در دانشکده‏ های حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و روابط بین‏ الملل وزارت امور خارجه تدریس کرده و آن را در مجامع علمی و دانشگاهی از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داده است. طبعاً چاپ انگلیسی، فاقد این ملحقات و اصلاحات و توضیحات است و به همین دلیل مواردی را هم که مؤلف دچار اشتباهاتی شده، برطرف شده و بر غنای کتاب افزوده شده است.

محتوای کتاب

کتاب «جمعیت اخوان ‏المسلمین» در دو جلد منتشر شده است که جلد اول آن، از سه مقدمه و پنج فصل و جلد دوم هم از شش فصل تشکیل شده است. نویسنده در چهار فصل اول جلد اول کتاب، به تاریخ پیدایش جمعیت اخوان‏ المسلمین، نحوه تأسیس این جمعیت و سیر آن می ‏پردازد و در فصل پنجم  و پایانی جلد اول هم به انحلال این جنبش سیاسی دینی توسط دولت مصر می ‏پردازد. در جلد دوم، نویسنده در فصل ششم و هفتم، سازمان و تشکیلات اخوان ‏المسلمین و آموزش و ارتباطات این جنبش انقلابی را تحلیل می ‏کند.

 نویسنده در فصل هشتم به بررسی دیدگاه ‏های اخوان ‏المسلمین درباره صوفیه، تاریخ مصر، احزاب، سیاست، سرمایه ‏داری، تمدن غربی، استعمار و… می ‏پردازد. راه حل‏های این جنبش اسلامی سیاسی در خصوص بازگشت به اسلام و اصلاح جامعه اسلامی و حکومت به تفصیل در فصول نهم و دهم به تفصیل توضیح داده می ‏شود. پایان بخش کتاب هم ارزیابی نویسنده محقق از این جنبش و آینده سیاسی آن است. در انتهای هر دو جلد کتاب هم اعلام، اماکن، فهرست کتب و مقالات برای استفاده مخاطبان و پژوهشگران آمده است.

عناوین مهم کتاب عبارتند از: ۱٫ تاریخ پیدایش جمعیت، ۲٫ حسن البنّا و تأسیس جمعیت اخوان المسلمین، ۳٫ فراز و فرود، ۴٫ انشعاب های داخلی، ۵٫ مسأله فلسطین، ۶٫ خشونت و انحلال، ۷٫ سازماندهی جدید، ۸٫ بازگشت به وضعیت قانونی، ۹٫ انقلاب و انحلال سازمان، ۱۰٫ سازمان و تشکیلات اخوان، ۱۱٫ آموزش و ارتباطات اخوان، ۱۲٫ تصویر اسلام در اندیشۀ اخوان، ۱۳٫ راه حل اخوان: بازگشت به اسلام.

مطالعه این کتاب تحلیلی به محققان و همه فعالان نهضت‏های جهان اسلام و اساتید و دانشجویان رشته علوم سیاسی و تاریخ جهان پیشنهاد می ‏شود.

مشخصات کتاب

جلد اوّل کتاب «جمعیت اخوان ‏المسلمین» در ۴۰۰ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان و جلد دوم آن در ۳۱۲ صفحه، قطع وزیری،  تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شد.

 استاد خسروشاهی علاوه بر این، کتاب «اخوان ‌المسلمین، بزرگترین جنبش اسلامی معاصر» تألیف دکتر اسحاق موسیالحسینی (انتشارات اطلاعات) را ترجمه و سه کتاب «اخوان المسلمین چه می گویند و چه می خواهند؟» (انتشارات بوستان کتاب قم)، «انقلاب در مصر: الازهر، اخوان، سلفی ها و جوانان» (انتشارات الهدی) و «کودتا در مصر: الازهر، اخوان، سلفی ها و جوانان» (انتشارات کلبه شروق قم) را در این زمینه نوشته است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاههای دانشگاه ادیان و مذاهب، بوستان کتاب، پاتوق کتاب و انتشارات کلبه شروق و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنند و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 73551
تاريخ ثبت خبر : 10 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)