| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


جلد دوم کتاب عنوان بصری منتشر شد

جلد دوم کتاب «عنوان بصری» تالیف آیت‌الله سید‌محمد‌محسن حسینی طهرانی توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، جلد دوم کتاب «عنوان بصری» تالیف آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی منتشر شد.

این اثر که در شرح و تفسیر حدیث شریف امام صادق به روایت عنوان بصری است، در جلد دوم به  شرح و تفسیر فقره «و مع ذلک لی اوراد فی کل ساعه من آناء اللیل و النهار فلا تشغلنی عن وردی» و مبحث «حقیقت ورد و ذکر» اختصاص یافته است.

این کتاب ۳۲۸ صفحه ای که در ۱۲ فصل تدوین یافته، حاصل بیانات آیهالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) در سنوات گذشته است که برخی از موضوعات مطروحه آن عبارتند از: معنای ورد و ذکر و لزوم آن برای سالک»، «تاثیر ذکر در جلای قلب»، «لزوم شرعی ذکر برای حرکت سالک به سوی مبادی کمالیه»، «اهداف تربیتی امام صادق علیه السلام در ارتباط با عنوان بصری»، «دوام یاد و ذکر خدا عامل انتقال از کثرت به وحدت»، «انواع ذکر: لسانی، قلبی، سری»، «ذکر یعنی توجه به جنبه ربطی موجودات»، «چگونگی عمل به اوصاف ذاکرین در زندگی اجتماعی»، «شرح کلام امیرالمومنین پیرامون اهل ذکر»، «توأم بودن اذکار و عبادیات با اشتغالات روزمره شرط اول سلوک»، «آثار اشتغال افراطی به اذکار»، «آرامش نفس شرط غیر قابل اجتناب جلسات ذکر»، «بی نتیجه بودن سلوک در صورت عدم استمرار مراقبه و … .

در بخشی از کتاب با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) می خوانیم:

«جای هیچ شکی وجود ندارد که اگر شما به منزلی وارد شوید که در آن ذکر خدا نباشد، کدورت قلب پیدا می‌کنید؛ اگر به‌جای یک تابلوی ذکر، یک منظرۀ نامناسب در اتاق خود بگذارید، حال شما عوض خواهد شد. اگر در اتاقی ده دقیقه قرآن تلاوت شود و سپس ده دقیقه موسیقی نواخته شود، حال شما در هرکدام از این دو صورت متفاوت خواهد بود؛ اگر بزرگی از بزرگان وارد اتاقی شود و فرد مکدّری وارد شود، حال شما تغییر خواهد کرد؛ اگر در حرم حضرت معصومه (س) وارد شوید، آن حال ‌وهوا در شما تأثیر دارد؛ این تغییرات واقعیاتی تکوینی است که نمی‌توان با آن جنگید و مقابله نمود.

امام صادق(ع) در ادامۀ روایت می‌فرمایند: و قَد قالَ رسول اللَهِ صلَّی اللَه علیهِ و آلِهِ و سلَّمَ: «أ لا أخبِرکم بِخَیرِ أعمالِکم لکم، أرفَعِها فی دَرجاتِکم و أزکاها عندَ مَلیکِکم، و خَیرٍ لَکم مِن الدّینارِ و الدِّرهَمِ، و خَیرٍ لَکم مِن أن تَلقَوا عَدوَّکم فَتَقتلوهم و یَقتلوکم؟» فقالوا: «بلیٰ.» قالَ: «ذِکر اللهِ عَزَّ و جلَّ کثیرًا.»

«جدم رسول‌ خدا(ص) فرمود: آیا به شما نگویم بهترین اعمالتان چیست؟ عملی که شما را نسبت به سایر اعمال بالاتر می‌برد و در نزد پروردگارتان خالص‌تر می‌گرداند، و از درهم و دینار این دنیا برای شما بهتر است، و از آنکه با دشمن خود بجنگید و بکشید و کشته شوید نیز برای شما بهتر است گفتند: بله یا رسول‌الله (ص) فرمود: یاد و ذکر بسیار خداوند است.»

در خاتمه امام صادق(ع) می‌فرمایند:

جاءَ رَجلٌ إلَی النَّبیِّ صلَّی اللَه علیهِ و آلِهِ، فقالَ: «مَن خَیر أهلِ المَسجدِ؟» فقالَ: «أکثرهم لِلهِ ذِکرًا.» و قالَ رسول اللَهِ صلَّی اللَه علیهِ و آلِهِ و سلّمَ: «مَن أعطِیَ لِسانًا ذاکِرًا فَقد أعطِیَ خَیرَ الدّنیا و الآخِرهِ.» و قالَ فی قولِهِ تعالیٰ: «ولا تمنن تستکثر» قالَ: «لا تَستَکثِر ما عَمِلتَ مِن خَیرٍ لِلهِ تعالیٰ.»

«شخصی نزد پیغمبر(ص) آمد و گفت: بهترین افرادِ اهل مسجد چه کسانی هستند؟ رسول خدا(ص) فرمود: کسانی‌ که بیشتر ذکر خدا می‌کنند. و فرمود: خیر دنیا و آخرت به کسی داده شده که لسان و زبان ذاکر داشته باشد. و حضرت در تفسیر آیۀ بر کسی منّت مگذار، درحالی‌که عمل خود را بزرگ و بسیار ببینی و نسبت به آن دچار عجب شوی، فرمودند: آنچه را از عمل خیر برای خداوند متعال انجام داده‌ای، زیاد مشمار.»

این روایت می‌رساند که مؤمن به هر مقدار به ذکر الهی اشتغال داشته باشد، به همان مقدار می‌تواند فیوضاتی را که در اثر جنبۀ ملکوتی ذکر بر قلب نازل می‌شود، استجلاب نماید.»

لازم به ذکر است این اثر از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» با قیمت ۱۸ هزار تومان و شمارگان ۲هزار نسخه به همراه لوح فشرده سخنرانی ها، توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 49654
تاريخ ثبت خبر : 27 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)