| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


تمدن شیعی، نتیجه دو انقلاب و دو هجرت است

هجرت اول، هجرت امیرالمومنین از مدینه به عراق است. تمدن شیعی ما را هجرت امیرالمومنین به عراق محقق کرد. هجرت دوم هجرت امام رضا(ع) به ایران بود . امام رضا(ع) از مدینه به طوس آمد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت الله عبدالکریم فرحانی در یادداشتی نوشت: هجرت اول، هجرت امیرالمومنین(ع) از مدینه به عراق است. تمدن شیعی ما را هجرت امیرالمومنین(ع) به عراق محقق کرد. اگر امیرالمومنین(ع) در آن چند سال از مدینه به عراق نمی آمدند، امروز اساس تمدن شیعی ما در عراق شکل نمی گرفت. تشیع نجف و کربلا و سامرا و کوفه و کاظمین مرهون هجرت امیرالمومنین(ع) به عراق است.

هجرت دوم هجرت امام رضا(ع) به ایران بود. امام رضا(ع) از مدینه به طوس آمد و امروز به برکت هجرت امام رضا(ع) ایران به دژ شیعه تبدیل شده است. اگر حوزه نجف به برکت هجرت امیرالمونین(ع) شکل گرفت، حوزه علمیه قم به برکت هجرت امام هشتم(ع) به ایران شکل گرفت.

دو انقلاب هم داریم. انقلاب اول انقلاب اباعبدالله(ع) در کربلا بود. انقلاب سیدالشهدا مکمل هجرت امیرالمومنین بود. اگر انقلاب نورانی اباعبدالله در کربلا شکل نمی گرفت هجرت امیرالمونین تمام نمی شد.

انقلاب دوم انقلاب صادقین(علیهما السلام) در مدینه بود. انقلاب سیاسی اباعبدالله(ع) را انقلاب علمی صادقین(ع) تمام کرد.

پیامبر گرامی اسلام، خاتم انبیاء(ص) هم انقلاب امام حسین(ع) را تایید کرد و فرمود: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا» (کامل الزیارات ص ۵۲) . حسین نوه من است ولی شیعه من از حسین است و هم انقلاب صادقین را تایید کردند. حضرت به جابر بن عبدالله انصاری فرمودند یا جابر،  مردی از فرزندان من را زیارت می کنی که یبقر العلم بقرا. جابر! امام باقر ماموریت دارد که انقلاب علمی درست کند.( کافی ج۱ ص ۴۶۹ – سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِنَّکَ سَتُدْرِکُ رَجُلًا مِنِّی اسْمُهُ اسْمِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی یَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا)

گوستاولوبون در تاریخ تمدن اسلام و عرب و ویل دورانت در تاریخ تمدن و لذات فلسفه، اعتراف عجیبی دارند. می گویند که در شرایطی که در تمام اروپا ۵۰۰ جلد انجیل بیشتر پیدا نمی شد، کتابخانه های مسلمین به برکت دانشگاه ۴۰۰۰ نفری امام صادق(ع)، ۵ میلیون جلد کتاب وجود داشت.

در مورد ارتباط انقلاب امام صادق با هجرت امام رضا(ع) می توان به روایت زیر اشاره کرد. راوی می گوید وقتی امام صادق(ع) داشت از دنیا می رفت خدمت آقا بودم .اشک می ریخت. پرسیدم که آقا چرا گریه می کنید؟ فرمود دارم از دنیا می روم ولی عالم اهل بیت را زیارت نکردم. پرسیدم یابن رسول الله، اگر شما عالم اهل بیت نیستید، پس عالم اهل بیت کیست؟ امام صادق(ع) فرمود: من دارم از دنیا می روم ولی علی بن موسی الرضا(ع) را زیارت نکردم.

شهادت امام صادق(ع) در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری و میلاد امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده همان سال است. یعنی تقریبا دو هفته بعد.

انتهای پیام/

کد خبر : 73399
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:05
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)