| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تقابل مشروطه‌خواهی و مشروعه طلبی در رخداد انقلاب مشروطه و پیامدهای آن در حقوق عمومی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تقابل مشروطه‌خواهی و مشروعه طلبی در رخداد انقلاب مشروطه و پیامدهای آن در حقوق عمومی» توسط رضا عباسی نگاشته و بابک باصری، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تقابل مشروطه‌خواهی و مشروعه طلبی در رخداد انقلاب مشروطه و پیامدهای آن در حقوق عمومی» توسط رضا عباسی نگاشته شده است.

بابک باصری، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت، بود.

چکیده:

یکی از مواردی که در تاریخ معاصر ایران اهمیت زیادی دارد انقلاب مشروطه و پیروزی آن و در پی آن تشکیل مجلس و ایجاد قانون اساسی است. انقلابی که اختیارات شاه را محدود می‌کند و جنبه الهی سلطنت را به زیر سوال می‌برد.

چرا که ایرانیان از این دوره به بعد، پا بر روی اعتقاد سنتی خود می‌گذارند. زیرا از دوران باستان، یعنی حدود ۲۵۰۰ سال ایرانیان بر این عقیده‌اند که سلطنت و پادشاهی موهبتی است الهی و از طرف خدا این عنوان به شخص شاه داده‌ شده است.

اما از این‌ پس، پادشاهی موهبتی است الهی که از طرف مردم به شخص شاه تفویض شده است و باید از این لحظه سلطنت کند نه حکومت. نهضت مشروطه بعد از کنار زدن استبداد و تاسیس مجلس شورای ملی در جهت اهداف و آمال و آینده جامعه و نهادهای مدنی و روند حرکت کشور دچار دوگانگی مهمی شد؛ گروهی، اسلام و احکام دینی را نجات‌بخش و رهایی دهنده کشور و نهضت از استعمار و استبداد می‌دیدند و گروهی دیگر، الگوها و مرام‌های غرب، یعنی اندیشه‌ها و آمال غیردینی را برای نهضت و نظام مشروطیت خواستار بودند.

اختلاف این دو طرز تفکر و عقیده درزمینهٔ های مختلف اجتماعی، سیاسی و فکری خود را نشان داد.البته قانونی که در پی پیروزی انقلاب مشروطه ایجاد می‌شود به تقلید از قانون اروپا است؛ زیرا قانون ترجمه‌شده بلژیک و فرانسه به‌ عنوان قانون اساسی ایران قرار می‌گیرد که خود دچار مشکلاتی است. این مسئله سبب می‌شود تا متممی برای آن نوشته شود.

این متمم خود باعث مشکلات و اختلافاتی بین بزرگان و علماء کشور می‌شود. با این‌ وجود این انقلاب و قانون سبب می‌گردد تا در ایران نظمی نو ایجاد شود.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73800
تاريخ ثبت خبر : 14 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)