| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در نشست «انقلاب اسلامی و آزادی» مطرح شد؛


تضمین آزادی در قانون اساسی/ آزادی معقول مهمترین هدیه دین به ملت

در نشست «انقلاب اسلامی و آزادی» ضمن تشريح مبانی دينی و قانونی آزادی در انقلاب اسلامی، ارائه دهندگان به تبيين ظرفيت ها، چالش ها، راهبردها و نمونه های آزادی در انقلاب اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، شریف لک زایی مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با موضوع «انقلاب اسلامی و آزادی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان این که آزادی یکی از مفاهیم فربه، پر سر و صدا و چالش برانگیز است که نیاز به کارهای جدی نظری دارد، اظهار داشت: پیشینه و تمنای آزادی در دوره معاصر در ایران به اندازه ای بوده است که به دو انقلاب و حرکت اجتماعی انجامیده است که یکی نهضت مشروطه و دیگری انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این که نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی حرکت هایی برای تمنای آزادی بوده است، گفت: در نهضت مشروطه حریت در مقابل استبداد مطرح است و وقتی عدالت هم مطرح می شود، در نسبتی با آزادی و حریت خود را نشان می دهد که به دلایل مختلفی نهضت مشروطیت ناتمام ماند و ما به نتیجه آزادی نرسیدیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که نزاع بر سر آزادی هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی تا انقلاب اسلامی استمرار پیدا کرده است، اظهار داشت: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، آزادی است و آزادی در انقلاب اسلامی تنها در بعد داخلی نیست بلکه در بعد خارجی هم تأکید می شود که منظور، آزادی از استعمار خارجی است.

وی با بیان این که تعابیر مهمی از امام خمینی(ره) و دیگر متفکران انقلاب اسلامی در رابطه با آزادی وجود دارد که این بحث را از لحاظ نظری پشتیبانی می کند، گفت: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برخواسته از مبانی فکری جمهوری اسلامی است و متون دانشی ما نظیر فلسفه و کلام معمولاً این بحث را پوشش می دهند و امام(ره) هم در بحث طلب و اراده، مفهوم اختیار و آزادی انسان را مورد بحث قرار داده است.

لکزایی تصریح کرد: در بحث های عرفانی و فقهی هم پشتیبانی از مفهوم آزادی صورت گرفته و امام خمینی(ره) به عنوان فیلسوف، فقیه، متکلم و مرجع تقلید گزاره های فراوانی در پشتیبانی از مفهوم آزادی دارد.

در انقلاب اسلامی انتقاد و اعتراض در قالب آموزه های دینی پذیرفته می شود

وی با بیان این که در انقلاب اسلامی با توجه به دیدگاه رهبران و متفکران انقلاب و متونی مثل قانون اساسی، آزادی صرفاً در رأی آری به جمهوری اسلامی و رأی دادن و انتخاب کردن لحاظ نشده است، گفت: در انقلاب اسلامی عرصه های دیگر آزادی از قبیل انتقاد و اعتراض در قالب آموزه‌های دینی پذیرفته می شود و این حق در قالب ایجاد تشکل ها، احزاب، مطبوعات، راهپیمایی و تظاهرات در قانون اساسی برجسته شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقاط قوت و ضعف آزادی در کشور ابراز داشت: آن چیزی که در قانون اساسی بر روی آن تأکید شده، تضمین و ضمانت آزادی است که به هیچ وجه نباید این حق نادیده گرفته شود و این حق باید تضمین شود که این بحث در مشروطه زیاد مورد تأکید نبود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، آزادی را ضمانت کرده است

وی با بیان این که ما در زمینه نسبت میان استقلال، امنیت و آزادی تئوری پردازی نکرده ایم، افزود: ما در دوره معاصر گرفتار چرخه هرج و مرج و استقلال بودیم و نتوانستیم امنیت و نظم را با آزادی همراه کنیم و این یکی از چالش هایی است که در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته و با تضمین و ضمانت آزادی پوشش داده شده است که به هیچ نحوی نباید آزادی پایمال شود.

لکزایی با اشاره به این که ما در مشروطه با دوگانه آزادی و امنیت مواجه بودیم و آزادی را به نفع امنیت کنار گذاشتیم، گفت: در انقلاب اسلامی با توجه به خشونت هایی که از طرف منافقان به وجود آمد، باز تا حدی با این مشکل مواجه شدیم.

وی اظهار داشت: تعبیر جدیدی که در باب مفهوم آزادی در انقلاب اسلامی تولید شده است، به معنی ایجاد و خلق فرصت رشد و پیشرفت برای همگان و رفع موانع پیشرفت و زندگی آزادانه برای تمام مردم است که در انقلاب اسلامی نمود پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در جامعه ما به نظر می رسد غالب کسانی که راجع به آزادی صحبت می‌کنند، به محدودیت ها و مرزهای آزادی اشاره می کنند و نیاز است که ابعاد ایجابی و تحقق بخش آزادی هم مورد توجه قرار بگیرد و به نقش دولت در رفع موانع و تسهیل بهره برداری از امکانات توجه شود.

وی افزود: بحثی که می تواند آزادی را بسط دهد، امید است و اگر جامعه‌ای امید داشته باشد، افراد می توانند از این فرصت ها بیشتر استفاده کنند و در انقلاب اسلامی این اتفاق افتاده است.

لکزایی با اشاره به اهمیت ایجاد امید در جامعه برای تحقق آزادی اظهار داشت: ما باید امنیت را هم در کنار آزادی ببینیم تا آزادی به سلب امنیت مادی و معنوی ختم نشود.

در ادامه این نشست، رجبعلی اسفندیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آزادی را یکی از بنیادها و مؤلفه های اساسی اسلام دانست و تصریح کرد: در اسلام از آزادی به عنوان حق اولیه، فطری و مطلق بشر تعبیر می شود.

وی با بیان این که آزادی در انقلاب به معنای رهایی از سلطه بیگانگان، استقلال فکر و بیان و عدم تقلید به مثابه حق فردی و اجتماعی بشر تعریف شده است، گفت: آزادی از مفاهیم مؤکد در قرآن و سنت محسوب می شود و به عنوان ارزش والای انسانی در قاب قیام عاشورا متجلی است و در انقلاب اسلامی ایران مفهوم آزادی از مفاهیم اصلی به شمار می رود و  به تعبیر مقام معظم رهبری «فقدان آزادی، برای جوامع بشری فاجعه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که حریت در متن ارزش های اسلامی قرار گرفته و اسلام دین آزادی و حریت و مخالف هر گونه تبعیض طبقاتی است، بیان کرد: در قرآن از آزادی اجتماعی سخن به میان می آید و حریت را از مقاصد انبیا در نجات بشریت از چنگال کفر و جهل معرفی می کند.

وی در پاسخ به شبهه برخی که معتقدند ایمان و اعتقاد به خدا آزادی فردی را نفی می کند، گفت: ما معتقدیم به حکم فطرت، آزادی و اختیار مساوی با ایمان واعتقاد به خدا است؛ و این نگرش به آزادی در انقلاب اسلامی با دو دسته مبانی «فلسفی – کلامی» و «فقهی- حقوقی» پشتیبانی می شود.

 مبانی آزادی در فلسفه و فقه اسلامی

اسفندیار اظهار داشت: در مبانی فلسفی ـ کلامی آزادی، توحید و خدا باوری، اولین مبنای آزادی است و به عبارت دیگر آزادی حقیقی تنها در سایه عبودیت و بندگی خدا به دست می آید؛ امام(ره) فرمودند عبودیت گوهر گران‌بهایی است که باطن آن آزادی است و تمام انبیا آمده اند تا بندهای بندگی غیر خدا را از دست انسان باز کنند.

وی دومین مبنای فلسفی ـ کلامی آزادی را اصل اختیار و اراده دانست و گفت: اراده، قوه متعالی است که در روح انسان وجود دارد و اسلام آن را به رسمیت شناخته ولی این به این معنی نیست که تمام امور به خود انسان واگذار شده زیرا در اسلام تمام اراده ها ذیل اراده و مشیت الهی تعریف می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مبانی فقهی و حقوقی آزادی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مبانی فقهی آزادی، نفی سلطه و عدم جواز سلطه بیگانگان بر جوامع اسلامی است؛ مبنای دوم، اصل عدم ولایت بیگانگان است، به این معنا که در نظام مردم سالاری دینی به وسیله رأی مردم، ولایت کسی پذیرفته می شود که مورد تأیید خداوند و شرع باشد و غیر از آن، ولایت هیچ کس دیگری پذیرفته نیست.

انتهای پیام/

کد خبر : 76737
تاريخ ثبت خبر : 2 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)