| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله محسن اراکی:


ترویج جدایی دین از سیاست از عدم فهم معنای دین و سیاست است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که بر اساس عقاید مسلم مسلمانان خدا تنها فرمانروای سیاسی است، گفت: کسی که تصور کند دین از سیاست جدا است معنای دین و سیاست را نمی فهمد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزداری شب تاسوعای حسینی که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با بیان این که امامت از ابتدای آفرینش بوده و در طول تاریخ بشر تداوم داشته است، گفت: از آغاز اولین جامعه ای که بشر تشکیل داد به دست امام بود و هیچگاه زمین خدا خالی از حجت نبوده و نیست.

وی افزود: در برخی از مقاطع تاریخی امام قدرت پیدا می کرد و مردمی که توان یاری امام را داشته باشند وجود داشت و امام حکومت رسمی تشکیل می داد اما در مواقعی هم که شرایط لازم برای حکومت رسمی فراهم نبوده ائمه حکومت غیر ظاهری و پنهان داشتند؛ بنابراین این که تصور شود که امامان حکومت نداشتند غلط است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی شبهات مبنی بر این که امامان بعد از سیدالشهدا(ع) کار سیاسی انجام ندادند، اظهار داشت: این که تصور شود امامان بعد از امام حسین(ع) کار سیاسی نکردند غلط است چرا که امامت به معنای سیاست است، چرا که گاهی حکومت ها رسمی و ظاهری بوده و گاهی نیز به دلیل عدم وجود شرایط لازم این حکومت غیر ظاهری بوده است.

وی با بیان این که بر اساس عقاید مسلم مسلمانان خدا تنها فرمانروای سیاسی است، ادامه داد: کسی که تصور کند دین از سیاست جدا است معنای دین و سیاست را نمی فهمد؛ دین مجموعه فرمایشات الهی است و سیاست به معنای فرمانروایی است.

آیت الله اراکی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ابرازداشت: عمدتا شرک بیان شده در قرآن کریم بدان معنا است که کسی دیگر در کنار خدا حق فرمانروایی داشته باشد، بدترین شرک این است که انسان فکر کند در کنار خدا صاحب فرمان دبگری وجود دارد.

وی دین را مجموعه فرمان های الهی دانست و عنوان کرد: امام فرمان های الهی را تبیین و اجرا می کند و به اذن الهی صاحب فرمان است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که در قرآن کریم دو نعمت عام و تام بیان شده است، خاطرنشان کرد: نعمت عام شامل همه نعمت ها می شود و مقصود از نعمت تام نعمت امامت است؛ پیمان اطاعت اصلی ترین پیمان الهی با مردم بوده و ریشه همه پیمان ها است؛ اگر پیمان های جامعه بشری مبنی بر این پیمان نباشد بی اثر است.

وی اضافه کرد: اگر پیمان ها و معاهدات به اطاعت الهی بازنگردند بی ارزش است، ما پذیرفتیم فرمان خدا را اطاعت کنیم و با پذیرش فرمان الهی به وجود آمدیم به همین دلیل پذیرش و اطاعت فرمان الهی اساس زندگی بشر است.

آیت الله اراکی با بیان این که پیمان الهی تعهد دو طرفه است، گفت: یک طرف این پیمان اطاعت مردم و طرف دیگر پذیرش و به میدان آمدن امام است، امام زمانی باید به میدان بیاید که مردم برای یاری و اطاعت او اعلام آمادگی کنند.

وی افزود: در این عهد الهی باید پیمان اطاعت و نصرت نسبت به خدا و اهل بیت(ع) رعایت شود، اگر‌ مردم ادعای اطاعت کردند باید در عمل یاور امام باشند؛ مومنان با خدا پیمان بستند که خدا و امام را یاری کرده و همچنین برای تحقق آرمان های الهی تلاش کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اعلام آمادگی مردم بر اساس عهد الهی سبب ایجاد وظیفه برای امیرمومنان شد، اظهار داشت: در جریان کربلا نیز مردم نامه نوشتند که آماده اطاعت و نصرت هستند و امام حسین(ع) موظف به قیام شد.

وی ادامه داد: اگر مردم آماده باشند به پیمان خود عمل کنند امام وظیفه دارد قیام کند و اگر وسط راه مردم برگشتند امام نمی تواند قیام را رها کند.

نماینده خبرگان رهبری تأکید کرد: امام زمان آخرین امام است و باید نصرت در حدی باشد که برای برقراری حکومت عدل جهانی کفایت کند و مردم در حدی وفادار باشند که امام را رها نکنند، در راه یاری امام محاصره و جنگ وجود دارد که یاران امام تا آخر باید همراه ایشان باشند و در اینجا دیگر حادثه کربلا تکرار نخواهد شد.

وی عنوان کرد: تا زمانی که جامعه حمایتگر کامل از امام نشود و اهل پیمان شکنی و عدم وفاداری باشد غیبت پایان نمی یابد، مردم باید آمادگی کامل داشته باشند تا حضرت ظهور کرده و حکومت عدل الهی را تشکیل دهند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76635
تاريخ ثبت خبر : 31 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 17:37
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)