| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدهادی همایون در گفت‌و‌گو با طلیعه:


تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند رسانه‌ای قوی در عرصه بین‌المللی است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: ما نتوانسته ایم رسانه ای قوی و تاثیرگذار در معرفی تمدن نوین اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد کنیم تا حرف ما را به جهان برساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، با توسعه و رشد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات و با حضور و گستردگی رسانه ها در همه شئون زندگی، فضا و چارچوبی فراهم شده که آموزش، فرهنگ، سیاست، اجتماع و… انسان، حول محور ارتباطات، رسانه و در بستر فضای مجازی جریان یابد.

عصر حاضر، عصر اطلاعات و رسانه نام گرفته است و فناوری های نوین ارتباطی به صورت گسترده در دسترس و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است. یکی از کارکردهای رسانه، آموزش، تبلیغ و ترویج پیام های دینی است. در کشور و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از افق های پیش روی جامعه، تحقق تمدن نوین اسلامی درنظر گرفته شده است. این در حالی است که نم یتوان از قدرت رسانه غافل گردید.

تمدن نوین اسلامی برای بروز و ظهور و معرفی خود در جهان نیازمند رسانه ای قوی است تا بتواند در برابر رسانه های پرنفوذ غربی خود را معرفی کند و در برابر هجمه و سیاه نمایی های موجود بایستد. برای روشن شدن بیشتر بحث، گفت و گویی را با محمدهادی همایون استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) درباره نقش رسانه های ارتباط جمعی و از جمله رسانه های مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی انجام داده ایم که در ادامه آن را می خوانید.

همایون در ابتدا نقش رسانه را در شکل گیری تمدن مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه ها در شرایط امروز جهانی جزء لاینفک شکل گیری تمدن ها هستند. تمدن غرب که امروزه ما شاهد افول آن هستیم همه رشد و گسترش خود را مرهون رسانه هاست.

وی با اشاره به تاریخ تمدن غرب افزود: از سال ۱۴۵۳ میلادی که رنسانس در غرب شکل گرفت با فاصله دو سال بعد از آن دستگاه چاپ بوجود می آید. این در حالی است که دستگاه چاپ قبل از آن در کشورهای اسلامی و ایران شکل گرفته بود. اما دستگاه چاپی که توسط گونتبرگ ساخته شد و به تمدن غرب ارائه گردید، با شروع رنسانس فقط دو سال فاصله داشت. این نشان می دهد بنیاد تمدن غرب بر اساس رسانه شکل گرفته است.

علی رغم همه تلاش های انجام گرفته ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت رسانه های جمعی و مجازی برای صدور ارزش های انقلاب اسلامی استفاده کنیم

همایون به عدم وجود رسانه ای قوی و تاثیرگذار در معرفی تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: ما نتوانسته ایم رسانه ای را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مانند دستگاه چاپ که نقش مهمی برای تمدن غرب پیدا کرد را مهیا کنیم؛ رسانه ای که ویژه انقلاب اسلامی باشد و حرف ما را به جهان برساند.

وی با تاکید بر قدرت بالای رسانه های جمعی در این دوره گفت: علی رغم همه تلاش های انجام گرفته ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت رسانه های جمعی و مجازی برای صدور ارزش های انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نقش قشر فرهیخته در بالابردن نقش رسانه ها در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: اگر قرار باشد برای این بی تحرکی به دنبال مقصر بگردیم، قاعدتا باید به دانشگاهیان خرده گرفت. باید رسانه به خوبی شناخته شود اما ما هنوز آن را نشناخته ایم و کارکرد و سازوکار گسترش قدرت رسانه را به خوبی نمی شناسیم.

به گفته همایون باید رسانه های موجود شناخته شوند و سپس تلاش شود رسانه ای ویژه انقلاب اسلامی ایجاد گردد. این فرآیندی زمان بر و به عهده فرهیختگان و به خصوص دانشگاهیان است.

اگرچه تمدن غرب در حال فروپاشی است اما رسانه ها تلاش می کنند تمدن مرده غربی را کاملا زنده نشان دهند و این توسط هالیوود و رسانه های خبری انجام می گیرد

همایون با اشاره به القای موفقیت آمیزغرب در نفوذ و سیطره تمدن خود گفت: غرب از جهت شاخصه های تمدنی به سرعت در حال افول است. سالهاست در غرب نظریه علمی واقعی شکل نگرفته و برابری اقتصادی و اجتماعی و آنچه که هر تمدنی را سرپا نگه می دارد، رو به اضمحلال است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعادل اجتماعی در کشورهای غربی در سراشیبی سقوط قرار دارد، گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که غرب در قالب رسانه هایش خود را زنده نشان می دهد و این مساله ای بسیار مهم و قابل تامل است. اگرچه تمدن غرب در حال فروپاشی است اما رسانه ها تلاش می کنند تمدن مرده غربی را کاملا زنده نشان دهند و این توسط هالیوود و رسانه های خبری انجام می گیرد.

وی رسانه ها را دارای قدرت زیادی برشمرد و گفت: تا زمانی که تمدن غرب زنده و متحرک نشان داده شود دیگر کشورها و فرهنگ ها هم تمایل پیدا می کنند با سبک و سیاق غربی زندگی کنند.

همایون درباره  بهره گیری از ویژگی های تمدن غرب در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: باید از فرهنگ غربی برای گسترش فرهنگ اسلامی خود «به گزینی» کنیم. تمدنی که در یک دوره طولانی و از قرن ۱۵ میلادی تا به امروز ادامه حیات بدهد و خود را با همه مسائل و مشکلاتش حفظ کند، قطعا دارای عناصر مثبتی است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: با مطالعه تاریخ مشخص می شود تمدن غرب اختراع جدیدی نبود بلکه تمدن اسلامی اسلامی در آن قرون ضعیف شد. آنچه که امروز وجود دارد ته مانده هضم شده تمدن اسلامی گذشته است.

وی ادامه داد: آنچه که از تمدن اسلامی و تمدن غرب می توان اخذ کرد این نکته است که زمانی تمدنی شکل می گیرد که قومی هویت خود را بازیابی کند و عزم و اراده خود را برای پیشرفت قطعی کند. این اتفاق در اروپا و در دل سرزمین های صدر اسلام در گذشته رخ داد.

همایون در پایان سخنانش گفت: اتفاقی که امروز در ایران و جهان شاهد هستیم اراده مردم برای حرکت به سمت جلو است و این را می توان مهم ترین ویژگی تمدن غرب در انتقال آن به همه جهان دانست.

انتهای پیام/

کد خبر : 78832
تاريخ ثبت خبر : 27 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)