| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

اصغر افتخاری در کرسی نظریه اسلامی امنیت اجتماعی‌شده:


تجربه ما در ایران نشان می‌دهد که امنیت در جامعه ساخته می‌شود

اصغر افتخاری در کرسی نظریه پردازی نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده با توضیح امنیت از دیدگاه های سلبی و ایجابی و اعتدالی گفت: تجربه جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می دهد که امنیت در جامعه ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، اجلاسیه کرسی نظریه پردازی دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» با ارائه اصغر افتخاری استاد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. ارسلان قربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، جمال شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و جلال درخشه، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، به عنوان ناقدان در این جلسه حضور داشتند. همچنین رضا سیمبر، ابراهیم متقی و علی عبدالله‌خانی به عنوان داوران در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین دستورالعمل و رویه برگزاری کرسی پرداخت . دکتر افتخاری در ادامه گفت: بعد از انقلاب اسلامی خلا کار علمی در زمینه امنیت؛ ضرورت انجام مطالعات علمی در این زمینه را ایجاد کرد. بعدها با ورود دانشگاه ها و موسسات علمی به این حوزه کم کم از مرحله نقد و ارزیابی وارد مرحله بومی سازی در این زمینه شدیم

وی افزود: تاریخچه موضوع امروز و مطالعاتی که در خصوص امنیت صورت گرفته به این صورت می باشد که ارایه امروز بخشی از یک پازل می باشد که ضلع اول آن بررسی دیدگاه های غربی و تجربی و نقد آنها بوده است که توسط آقای دکتر نصری صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: ضلع دوم دیدگاه تاریخی در این زمینه می باشد و ضلع سوم بررسی مبانی و سیره در رابطه با الگوی ایرانی اسلامی در این خصوص می باشد که در بخش سیره اثر تدوین شده است و ارایه امروز به بحث بنیادهای اجتماعی از منظر اسلام در ثبات یا زوال امنیت می پردازد.

نویسنده کتاب امنیت اجتماعی شده تصریح کرد: در خصوص امنیت اجتماعی شده دو رویکرد سلبی و ایجابی وجود دارد که ما رویکرد ایجابی را بر مبانی دینی پذیرفتیم و مورد بررسی قرار دادیم. رویکرد سلبی رویکرد کارشناسان و نظریه پردازانی است که می گویند امنیت را باید بر اساس ساختار جامعه ساخت.

وی اضافه کرد: اجتماعی شدن یعنی اینکه دولت مرکزیت دارد و متولی ساخت امنیت می باشد، ولی به گونه‌ای می باشد که این امنیت بایستی به گونه‌ای ایجاد گردد که جامعه با آن مشکلی نداشته باشد‌. این تلقی سلبی از امنیت اجتماعی می باشد. مثلا دولت موظف می باشد که به اقتصاد جامعه توجه داشته باشد و اقتصاد را لحاظ کند که در این رویکرد دو نوع جامعه داریم که در جوامعی که دولت قدرتمند وجود دارد جامعه تحت کنترل دولت می باشد.

این محقق تأکید کرد: در الگوهای اعتدالی که تاکید بر بعد اجتماعی امنیت است که در دهه هشتاد شاهد آن بودیم. در رویکرد سلبی می گویند اگر می خواهید امنیت را ایجاد کنید ابعاد اجتماعی آن فراموش نشود. در این کتاب این مسأله مورد نقد از منظر مبانی دینی و اسلامی قرار گرفت. رویکرد ایجابی  به این صورت می باشد که در دیدگاه ایجابی جامعه به عنوان خاستگاه تولید امنیت بایستی به تشکیل امنیت بپردازد. تجربه جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می دهد که امنیت در جامعه ساخته می شود.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در این کتاب نظریه اجتماعی را در کنار مکتب ایجابی کپنهاگ مطرح کردیم، گفت: با این تفاوت که در نگاه دینی هویت ها باز نیستند و باید در چهارچوب تلقی شوند و هویت نباید جای ارزش ها را بگیرد بلکه بایستی در چهارچوب باشد. فصل مستقلی هم در این کتاب به روش شناسی اختصاص دادیم.

وی افزود: در بخشی از کتاب آیات مرتبط قرآنی را جایابی کردیم و دسته بندی صورت گرفت به نحوی که مشخص شود در ارتباط با این موضوع جایگاه و ربط و نسبت هر آیه با موضوع و سایر آیات به چه صورت می باشد.

افتخاری در پایان سخنانش گفت: رویکرد ما در تبیین مبانی دینی به نحوی بود که به علت به کارگیری اصل عدم تعارض زمینه اجتهاد متجزی را فراهم کردیم و مانع اجتهاد به رای شدیم چرا که ما به دنبال تطبیق نبودیم بلکه سعی کردیم به گونه ای عمل کنیم که به عنوان مثال نظریه ما نه تنها در تضاد با نظر اندیشمندان اسلامی نباشد بلکه تکمیل کننده مطالب اندیشمندان دینی باشد.

دکتر جلال درخشه، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در انتقاد به سخنان افتخاری گفت: این دیدگاه به صورت عاریتی از غرب گرفته شده و بر اساس مبانی دینی تبیین شده است اگر بخواهیم بنای مستقلی ایجاد کنیم راه حل چیست؟ آیا صورت بندی که در این کار صورت پذیرفته؛ آیا توان تبیین ناامنی را دارد؟ جایگاه دولت کجای نظریه قرار دارد؟

انتهای پیام/

کد خبر : 62454
تاريخ ثبت خبر : 25 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)