| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین و مقایسه دیدگاه ارسطو و ملاصدرا در فلسفه سیاسی

پایان نامه کارشناسی ارشد «تبیین و مقایسه دیدگاه ارسطو و ملاصدرا در فلسفه سیاسی» توسط مهدی قهرمان نوه‌سی نگاشته و محمد بیدهندی، استاد راهنما و سید مهدی امامی‌جمعه، استاد مشاور این رساله در دانشگاه اصفهان بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد «تبیین و مقایسه دیدگاه ارسطو و ملاصدرا در فلسفه سیاسی» توسط  مهدی قهرمان نوه‌سی نگاشته شده است.

محمد بیدهندی، استاد راهنما و سید مهدی امامی‌جمعه، استاد مشاور این رساله در دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بودند.

چکیده:

ارسطو با تکیه به روش منطقی و عقلانی صرف که از منابع الهامی والهی محروم است ونیز با انسان‌شناسی که انسان را با اجتماع معنا می‌کند و کمال وجودی انسان را به اجتماع گره می‌زند، فلسفه سیاسی خویش را بنیان می‌نهد و جایگاه واقعی و راستین سعادت را در شهر وزندگی مدنی در نظر می‌گیرد.

ارسطو در کتاب سیاست، تقدم شهر بر فرد را برجسته نموده است. ضابطه ارسطو در بازشناختن نظام‌های سیاسی «مصلحت عمومی» است.
مصلحت عمومی که همان خیر در قلمرو شهر است، با عدالت مطلق یکی است. اما فلسفه سیاسی متعالی ملاصدرا با روش برهانی متکی به آموزه‌های عرفانی و وحیانی و نیز با انسان‌شناسی سیاسی که با اسفار عقلیه و حرکت جوهری ترسیم‌شده است، تشکیل می‌شود که دارای تفاوت‌های بنیادینی با فلسفه سیاسی ارسطو است.

ملاصدرا مبادی یک سیاست الهی را در قالب حکمت نبوی و حکمت الهی و در قالب قوس نزول و صعود و بالاخره در قالب روش سلوکی خود یعنی اسفار عقلیه اربعه ارائه کرده است. از نظر او کسی که می‌خواهد سیاست مدن را تنظیم کند باید سفر چهارم را یعنی سفر «فی الخلق بالحق» را طی کرده باشد.

علاقه‌مندان می توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74013
تاريخ ثبت خبر : 16 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:41
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)