| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین مبانی کلامی فلسفی علامه مخبر دزفولی و کاربست آن در تمدن‌سازی اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین مبانی کلامی فلسفی علامه مخبر دزفولی و کاربست آن در تمدن سازی اسلامی» توسط حمزه سالارنیا نگاشته و عبدالحسین خسروپناه، استاد راهنما و عبدالکریم بهجت پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم، بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین مبانی کلامی فلسفی علامه مخبر دزفولی و کاربست آن در تمدن سازی اسلامی» توسط حمزه سالارنیا نگاشته شده است.

عبدالحسین خسروپناه، استاد راهنما و عبدالکریم بهجت پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه معارف اسلامی قم، بودند.

چکیده:

علامه مخبر دزفولی به علوم مختلف اسلامی نظیر تفسیر قرآن، فلسفه، کلام، فقه، حدیث و ادبیات آشنایی و تسلط داشته‌اند که می‌توان از مبانی کلامی، فلسفی و روحیه انقلابی ایشان در جهت احیای تمدن نوین اسلامی به شیوه کاربردی استفاده‌ نمود.

هدف این تحقیق، تبیین مبانی علامه مخبر دزفولی در زمینه هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، خداشناسی، راهنما شناسی و معاد شناسی و نشان دادن کاربست آن‌ها در علوم طبیعی، انسانی و ساحت هنر و رسانه برای تمدن سازی اسلامی است. به همین منظور در این تحقیق سعی شده است به روش کتابخانه‌ای کاربست مبانی علامه مخبر دزفولی در نقد و بررسی مبانی مادی گرایانه علوم و فناوری تمدن غرب بیان شده و در اختیار مراکز علمی و راهبردی جامعه اسلامی برای احیای تمدن نوین اسلامی قرار گیرد زیرا مبانی علامه مخبر دزفولی ظرفیت اسلامی سازی علوم جدید( نظیر طبیعی، انسانی) و دیگر دست آوردهای تمدنی و فناورانه (رسانه و هنر) را دارد.

از منظر علامه مخبر دزفولی مبانی مادی گرایانه و سکولاری علوم جدید برای زندگی بشر ناکارآمد است به همین منظور تغییر نگاه «طبعیت گرایی» پژوهشگران علوم جدید به «خلقت گرایی» از مهمترین کاربست های است که در این تحقیق بررسی می شود. مبانی علامه مخبر دزفولی هنر پژوهان مسلمان را به‌سوی خلق آثار هنری فاخر در جهت تجلی دادن معارف توحیدی اسلام تشویق می کنند و همچنین رسانه جامعه اسلامی در ساخت و تولید برنامه‌های تلویزیونی، سینمای، ماهواره ای و اینترنتی در جهت گسترش معارف ناب اسلامی در شان تمدن نوین اسلامی یاری می نماید. نهایتا دستاوردهای تبیین مبانی علامه مخبر دزفولی را می توان در الهی سازی مبانی علوم طبیعی، تفسیر معارف و مفاهیم علوم انسانی اسلامی، تبیین مبانی هنر فاخر و متعهدانه و تبیین مبانی و معیارهای رسانه دینی، خلاصه نمود.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77083
تاريخ ثبت خبر : 9 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:45
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)