| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در مشهد:


تا مردم وارد صحنه نشوند صحبت از تمدن نوین اسلامی شوخی است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت:تا زمانی که مردم وارد صحنه نشوند، صحبت از تمدن نوین اسلامی شوخی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا صبح امروز ۶ دی ماه در اجلاسیه بین‌المللی تشکل‌های جوانان رضوی در سالن صبا باغ ملی با تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) و گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی، اظهار داشت: بدون تردید یوم‌الله ۹ دی‌ماه، بستر شکوفایی و جهش تشکل‌های مردمی را به وجود آورد، تبریک می‌گویم به همکاران آستان قدس رضوی به دلیل ورود به این عرصه مهم و ضروری، جای اجلاسیه بین‌المللی تشکل‌های جوانان رضوی بسیار خالی بود.

 

وی با اشاره به رسالت‌ها و وظائفی که در این دوران بر دوش مسلمانان است، بیان کرد: خدا را شاکر هستیم که در دوره‌ای زیست می‌کنیم که شاهد درهم شکستن طاغوت و تولد انقلاب اسلامی بوده، شکی نیست که صاحب رسالت بسیار بزرگی در این رابطه هستیم و این رسالت در شرایطی ایجاد شده که خوشبختانه زمینه نسبی تحقق آن نیز به برکت نظام اسلامی فراهم است، این رسالت فراهم‌سازی مقدمات شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بوده و موجب فراهم‌سازی مقدمات ظهور امام زمان (عج) است.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا به پیچیدگی‌های این تمدن‌سازی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: ایجاد تمدن نوین اسلامی یک فرآیند است، نه یک پروژه! پدیده‌ای بسیار دشوار و زمان‌بر اما ممکن است، وقتی صحبت از یک فرآیند می‌کنیم، یعنی دست روی دست نمی‌گذاریم و اقدامات هدف‌مندی را پیش می‌بریم.

 

وی با تأکید بر اقداماتی که باید در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی انجام شوند، عنوان کرد: نخستین اقدام کمک به تحول بنیادی علوم انسانی برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی این است که باید راه را برای این لوازم تئوریک باز کنیم تا بسترسازی مورد نیاز ایجاد شود، دوم کشف و استنباط نظام‌های اسلامی در همه ابعاد اجتماعی و کشف عالمانه ابزارهای آن است، ما صاحب تفکر نظام‌ساز هستیم، اما فاصله ما تا تفکر نظام‌ساز تمدن اسلامی، نیز بسیار زیاد است، بنابراین نباید اکتفا کنیم به خلق نظامات اسلامی، زیرا به تبع آن به چیزهای دیگری نیاز داریم که ابزارها، روش‌ها، فناوری‌ها و نهادهای اسلامی هستند و باید در یک مسیر اجتهادی کشف و آزموده شوند.

 

غلامی، سومین اقدام مهم در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی را بیان کرد و یادآور شد: قاعده‌گذاری اجتماعی با نگاه جزءنگرانه، سومین اقدام است، پنجمین اقدام حیاتی در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی است.

 

وی، ششمین اقدام را مهندسی‌سازی و بازسازی ساختارهای موجود جمهوری اسلامی ایران با ساختارهای اسلامی منعطف دانست و متذکر شد: بسیاری سازوکارها در کشور ما به دلیل اینکه هنوز بر پایه تفکرات غربی هستند، با پیشرفت در مسیر اسلامی کنار نمی‌آیند و حتی مقابله هم می‌کنند، جایگزینی ساختارهای متحجر و غیرمنعطف نیز در مسیر ما مشکل ایجاد می‌کند. 

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تأکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص گره‌گشا بودن حضور مردم در عرصه‌های مختلف، عنوان کرد: هفتمین اقدام مهم فرموله کردن مشارکت‌های حداکثری مردم در صحنه‌های مختلف است، رهبر فرزانه انقلاب در سفر به کرمانشاه فرمودند، انقلاب هرجا توانسته است که مردم را به صحنه بیاورد، موفق بوده و در جاهایی هم نتوانستیم مردم را به عرصه بیاریم که بسیار ضربه خوردیم، مانند عرصه فرهنگ! باید فرمول به صحنه آوردن مردم را پیدا کنیم.

 

وی ضمن قدردانی از فعالان تشکل‌های اسلامی، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری تشکل‌های مردمی، بسیار مهم بوده، اما هنوز تصویر روشنی در این فعالیت نیز برای به صحنه آوردن مردم ایجاد نشده است، همچنین ما در عرصه اقتصاد نتوانستیم از حضور مردم استفاده کنیم تا راهگشایی شود، تا زمانی که مردم وارد صحنه نشوند، صحبت از تمدن نوین اسلامی شوخی است!

 

رئیس مرکز پژوهش‌های انسانی اسلامی صدرا با ذکر هشتمین مورد، عنوان کرد: باز شدن چتر گفتمان تمدن اسلامی بالای سر کشور، هشتمین اقدام مهم است، الان این چتر نیمه باز است و وقتی باز شود، ۳ اثر مشخص در جامعه دارد، یکی خودباوری که ایجاد می‌شود با سرمایه‌های داخلی به سمت تمدن رفت، اراده قدم برداشتن در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی در اقشار مختلف مردم اعم از مسؤولان، نخبگان و سایر مردم.

 

وی، کار گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی را بسیار دشوار دانست و بیان کرد: در میادین رقیب، کار جدی انجام می‌شود و به شکل جدی هم جلو می‌روند و متاسفانه ما هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم.

 

غلامی در پایان با قدردانی از تلاش‌های آستان قدس رضوی، بیان کرد: آستان قدس رضوی تمام ظرفیت‌های مورد نیاز برای رهبری جریان تشکل‌های مردمی را دارد، قطعا راه بسیاری تا به قوام رسیدن این جریان داریم.

انتهای پیام/

کد خبر : 59049
تاريخ ثبت خبر : 7 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 18:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)