| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تأثیر مشارکت‌ سیاسی بر پویایی فقه‌ سیاسی شیعه

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر مشارکت سیاسی بر پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت تا جمهوری اسلامی» توسط رحمان بیاد نگاشته شده و حمداﷲ اكوانی، استاد راهنما و علی باقری دولت آبادی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه یاسوج بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر مشارکت سیاسی بر پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت تا جمهوری اسلامی» توسط رحمان بیاد نگاشته شده است.

حمداﷲ اکوانی، استاد راهنما و علی باقری دولت آبادی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه یاسوج، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بودند.

چکیده:

یکی از مسائل موردبررسی در حوزه اندیشه سیاسی، توجه به مشارکت سیاسی و نقش آن در پویایی فقه سیاسی اسلام و بررسی تأثیر مشارکت سیاسی بر پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت تا جمهوری اسلامی است.

سوال اصلی که پژوهش حاضر قصد دارد به آن بپردازد این است که چه رابطه‌ای بین مشارکت سیاسی و پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت تا انقلاب اسلامی وجود دارد؟

فرضیه مورد آزمون چنین است که علت پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت به بعد، محدود شدن نسبی استبداد و خودکامگی حکومت به‌وسیله مشارکت سیاسی مردم و ضرورت بازتاب این شرایط در فقه سیاسی شیعه بوده است.

این رخداد هم در زمان مشروطیت و هم در نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده و هر چه مشارکت سیاسی بیشتر شده، فقه سیاسی شیعه روند تکاملی و پویایی خودش را بهتر طی کرده است.

روش پژوهش حاضر در این رساله کتابخانه‌ای و چارچوب نظری آن بر اساس نظریه بحران اسپریگنز است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که درنتیجه بحران‌های اجتماعی و سیاسی جامعه ایرانی در دو رویداد مهم مشروطیت و انقلاب اسلامی و افزایش مشارکت سیاسی گروه‌های مختلف در فرایندهای سیاسی و اجتماعی، فقه سیاسی شیعه به دلیل ضرورت پاسخ به اقتضائات این رویدادها پویاتر شده و منظومه معنایی آن گسترش‌ یافته است.

منازعه خرده گفتمان‌های فقه سیاسی شیعه و تفقه در مورد مفاهیمی مثل قانون، آزادی، حق رأی، انتخابات، نظام سیاسی، مشروعیت و … بخشی از مصادیق تاثیر مشارکت سیاسی بر پویایی فقه سیاسی شیعه از مشروطیت تا جمهوری اسلامی است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 72729
تاريخ ثبت خبر : 2 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:35
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)