| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تأثیر روش تربیتی رسول خدا‏(ص) ‏در ‏گسترش اسلام

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر روش تربیتی رسول خدا‏(ص) در ‏گسترش اسلام» توسط محمد محمدی نگاشته و محسن الویری، استاد راهنما و سیدحسین فلاح زاده، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر روش تربیتی رسول خدا‏(ص) ‏ در ‏گسترش اسلام» توسط محمد محمدی نگاشته شده است.

محسن الویری، استاد راهنما و سیدحسین فلاح زاده، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دانشکده حقوق و علوم سیاسی بودند.

چکیده:

یکی از علل گسترش اسلام در عصر نبوی که تأثیر زیادی هم در جامعه آن عصر داشته است سیره ‏تربیتی خود حضرت پیامبر (ص) بود، ایشان با روش‌های تربیتی خود توانست به عنوان الگو در جامعه ‏مسلمان قرار بگیرد.

 رسول خدا (ص) در آغاز دعوت خود با سخنان و خطبه‌ها، عواطف و احساسات ‏خود و در مرحله بعدی با رفتار خود، توانست جامعه جاهلی آن روز را تربیت دینی کند و همین امر باعث ‏گسترش و پیشرفت اسلام در جامعه آن روز و حتی بعد از آن شد.

 هر چند عوامل چندی در پا گرفتن و ‏گسترش دین مبین اسلام دخیل بوده‌اند اما سیره حضرت را می‌توان مهم‌ترین عامل برای این گسترش دانست ‏و در رأس آن شخصیت وجودی خود حضرت اصلی‌ترین عامل جذب مردم به ایشان و در نتیجه گسترش سریع ‏اسلام در آن عصر به شمار آورد.

ما در این تحقیق بعد از تعریف کلیات و مفاهیم، در فصل دوم به این موضوع ‏پرداختیم که سیره شناختی حضرت پیامبر اعظم (ص) در گسترش اسلام چه نقشی داشته است و بعد ‏از تعریف مسئله شناخت نمونه‌های از این سیره را ذکر کردیم.

در فصل سوم به بحث تأثیر سیره عاطفی ‏حضرت در گسترش اسلام اشاره کردیم و به رابطه بین شناخت و عاطفه در این فصل پرداختیم، چرا که برای ‏عملی شدن شناخت باید انگیزش باشد و عاطفه یک انگیزش بسیار مهم هست که حضرت پیامبر (ص) ‏در سیره خود عاطفه را بسیار پر رنگ کردند. در فصل چهارم به تأثیر سیره حضرت در گسترش اسلام ‏پرداختیم و در مقدمه‌ای به رابط بین شناخت و عاطفه و رفتار اشاره کردیم، رفتار در حقیقت نتیجه شناخت و ‏عاطفه هست چرا که وقتی عاطفه و انگیزش باعث انگیزه در شناخت و هدایت شناخت می‌شود، این شناخت و ‏معرفت در رفتار متجلّی می‌شود.

در این فصل به نمونه‌های رفتاری حضرت هم اشاره کرده‌ایم.‏
انتهای پیام/

کد خبر : 57681
تاريخ ثبت خبر : 14 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:22
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)