| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تأثیر افلاطون در آرای معرفت‌شناختی شیخ اشراق

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر افلاطون در آرای معرفت‌شناختی شیخ اشراق» توسط عباس غلام پور نگاشته شده و محمدتقی یوسفی، استاد راهنما و حسین شرکت توسلی، استاد مشاور این رساله دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر افلاطون در آرای معرفت شناختی شیخ اشراق» توسط عباس غلام پور نگاشته شده است.

محمد تقی یوسفی، استاد راهنما و حسین شرکت توسلی، استاد مشاور این رساله دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بودند.

چکیده:

مباحث معرفت‌شناسی از مهم‌ترین مباحث فلسفی از آغاز پیدایش فلسفه تا عصر کنونی در میان فیلسوفان به شمار می‌رود که همواره دراین‌باره به بحث و نظر پرداخته‌اند.

نخستین فیلسوفی که تدبر جدی بر معرفت و تحلیل آن ارائه نمود و به‌نوعی پایه‌گذار و پدر فلسفه غرب است، افلاطون است. در این‌سو یعنی جهان اسلام، سهروردی، نخستین فیلسوف مسلمانی است که نظام فلسفی جدیدی را به پیروی از افلاطون و دیگر حکما پی‌ریزی کرد و آن را حکمت اشراق نامید.

لذا این دو فیلسوف در تاریخ فلسفه غرب و شرق از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌گردد این است که افلاطون (به‌عنوان رئیس و امام حکمت اشراق به تعبیر سهروردی) تا چه اندازه در شیخ اشراق (به‌عنوان موسس این حکمت) تاثیرگذار بوده.

در این پژوهش، محقق بر آن است تا با استفاده از روش کتابخانه‌ای، به تحقیق پیرامون این تأثیر بپردازد. لذا با بررسی مباحث معرفت‌شناسی و نقاط اشتراکی این دو حکیم از قبیل: رد شکاکیت مطلق، الزامی بودن فراگرفتن مقدمات پیش از شروع حکمت، پیچیدگی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی، پیمودن درجه عالی معرفت توسط سالک و نقاط افتراقی‌ای از قبیل: موسس بودن افلاطون و محیی بودن شیخ اشراق، تفاوت در نوع مقدمات و قبول حس و طبیعت به‌عنوان ابزار و منبع معرفت توسط شیخ اشراق برخلاف افلاطون، این نتیجه به دست می‌آید که سهروردی در برخی اصول همچون روش معرفت‌شناسی وامدار افلاطون است، اما در فروع با افلاطون تفاوت‌های بسیاری دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73311
تاريخ ثبت خبر : 8 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:55
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)