| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدسعید زاهد‌زاهدانی در گفتگو با طلیعه:


بی‌اعتمادی مردم به دولت تأثیراتی مانند احتکار کالا را به‌دنبال می‌آورد

استاد دانشگاه شیراز گفت: بی اعتمادی مردم به دولت تأثیراتی مانند احتکار کالا را در شرایط فعلی به دنبال می آورد اما با این حال بدنه اصلی مردم اعتماد به نظام دارند و از آن پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید سعید زاهد زاهدانی استاد دانشگاه شیراز درباره علت احتکار توسط مردم در شرایط بحران فعلی اقتصادی گفت: مردم کشور رفتار صبورانه ای در این دوران نسبت به ملت های دیگر داشته اند اما اینکه چرا عده ای از مردم دست به احتکار کالا زدند به این دلیل است که ما در بعضی مسائل شفافیت در برابر مردم به کار می بریم اما در بعضی مسائل این گونه رفتار نمی کنیم.

وی افزود: مثلا در زمینه سیاست و مدیریت شفافیت سازی رخ می دهد اما در زمینه های اقتصادی این شفافیت سازی محدود است و مدیران اقتصادی چنین کاری نمی کنند. وقتی اوضاع برای مردم روشن و شفاف نیست مردم هم بی اعتماد می شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه مردم نسبت به دولت بی اعتماد نشوند باید با مردم شفاف تر برخورد شود. مردم در زمان جنگ و انتخابات و … به صحنه می آیند اما در امور اقتصادی و تقسیم بودجه مانند غریبه ها با آنها برخورد می شود. اگر شفاف سازی های اقتصادی افزایش پیدا کند مردم همدلی و همدردی بیشتری با نظام پیدا می کنند.

پیامک هایی در فضای مجازی منتشر می شود که وحشت و ناامیدی را در مردم ایجاد می کند و دشمن از فضای مه آلود سوء استفاده می کند. ما اگر فضا را شفاف کنیم  دشمن از طریق ماهواره و فضای مجازی نمی تواند به اهداف خود برسد

این جامعه شناس اضافه کرد: نمایندگان مجلس توسط مردم انتخاب می شوند. در مجلس اطلاعات کاملی از امور کشور وجوددارد اما هیچ کدام از نمایندگان در حوزه انتخابیه خود از مردم نظرخواهی نمی کنند و یا به آنها اطلاعات منی دهند. متاسفانه چون این نوع از ارتباطات بین نمایندگان مجلس و اعضای دولت با مردم وجود دارد، شفاف سازی ها کمتر می شود و ما شاهد این نوع حرکت های کور هستیم.

استاد دانشگاه شیراز درباره نگاه جامعه شناسانه به احتکار کالا توسط مردم در وضعیت فعلی گفت: احتکار کالا رفتار شایسته ای نیست و این نشان می دهد مردم اعتماد به سیستم ندارند. یکی از دلایل این بی اعتمادی به عدم شفاف سازی دولت، نمایندگان مجلس و رسانه ها باز می گردد. دلیل دیگر بی اعتمادی مردم تاثیر فضای مجازی است. وقتی در حالت جنگ اقتصادی قرار می گیریم دشمن از ابزار رسانه استفاده می کند.

وی بیان کرد: پیامک هایی در فضای مجازی منتشر می شود که وحشت و ناامیدی را در مردم ایجاد می کند و دشمن از فضای مه آلود سوء استفاده می کند. ما اگر فضا را شفاف کنیم  دشمن از طریق ماهواره و فضای مجازی نمی تواند به اهداف خود برسد . ما نمی توانیم جلوی ماهواره و اینترنت را بگیریم اما باید به مردم اطمینان داده شود که مسئولان به فکر آنها هستند.

زاهدزاهدانی تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد سوء ظن در مردم رواج تجمل گرایی در مسئولان است که باعث ایجاد فاصله بین مردم و دولت می شود. الگوی های مدیریتی مسئولان نظام اسلامی باید افراد ساده زیستی مانند امام علی(ع)، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باشند نه زندگی در خانه های باشکوه.

مسئول پژوهشکده تحول در علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: بی اعتمادی مردم تاثیراتی مانند احتکار کالا را در شرایط فعلی به دنبال می آورد اما با این حال بدنه اصلی مردم اعتماد به نظام دارند و از آن پشتیبانی می کنند.

زاهد زاهدانی درباره علت رفتار عجولانه مردم در مواجهه با شرایط بحران اقتصادی با توجه به اینکه در نظام اسلامی همواره نظام تربیتی سعی در ترویج آموزه های اسلامی داشته است اما در شرایط ویژه مردم رفتار بالعکس از خود بروز می دهند، گفت: ما در تعلیم و تربیت خود از اقتصاد اسلامی سخن می گوییم اما در عمل الگوها و ساختارهای حاکم بر اقتصاد کشور، اقتصاد سرمایه داری است. یعنی ما در مدارس به فرزندان آموزش قناعت و صرفه جویی را می دهیم اما در سیستم های اقتصادی رفتارهای کلان مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایه داری بر مبنای حرص را مشاهده می کنند.      

اقتصاد مقاومتی که مبنایی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی است وقتی وارد ساختارهای دولتی می شود، ابتر می ماند

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: فرزندان حرص در افزایش درآمد را در عمل به عنوان موتور محرک اقتصاد می آموزند. در نتیجه در عمل الگوی اقتصادی را پیاده می کنیم که مبنای آن حرص است. پس نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم وقتی وارد فضای اقتصادی می شوند چنین رفتاری نداشته باشند. اقتصاد اسلامی باید در رفتارهای ساختار اقتصادی انعکاس پیدا کند و به عبارت دیگر باید الگوی اقتصاد اسلامی حاکم شود.

زاهد زاهدانی با بیان اینکه متاسفانه برنامه هایی که برای عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی تنظیم می شود، در دستگاه های کارشناسی دچار مشکل می شود، گفت: مثلا اقتصاد مقاومتی که مبنایی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی است وقتی وارد ساختارهای دولتی می شود، ابتر می ماند هرچند که بودجه هم برای آن تصویب می شود اما چون فرهنگ سازی برای کارشناسی که باید آن را عملیاتی و اجرایی کند وجود ندارد، در عمل باز می ماند.

وی افزود: ساختار دولت ما باید اصلاح شود و الگوهای حاکم بر آن باید اسلامی شوند. هنوز دولت ما اسلامی نیست و ساختار و فضای فرهنگی آن اسلامی نشده است. تا زمانی که این شرایط وجود دارد، حرص به جامعه القا می شود و کسانی که در معرض آن قرار می گیرند، حرص ورزی می کنند.

استاد دانشگاه شیراز گفت: کسانی که اصالت فرهنگی و اسلامی خود را حفظ کردند وارد چنین بازی نمی شوند و اگر در شرایط بحرانی همه مردم ما می خواستند دلار بخرند و کالا احتکار کنند الان با بحران بزرگی روبرو می شدیم. دشمن به دنبال تحریک کسانی است که خواهان اقتصاد سرمایه داری هستند.  

زاهد زاهدانی ادامه داد: در صورتی که ما ساختارها را اصلاح کنیم ذهنیت روانی بوجود آمده در مردم تغییر پیدا می کند. اگر این وضعیت بحرانی چند بار رخ دهد مردم به طور کلی اعتماد خود را از دست می دهند بنابراین دولت مردان باید تلاش مضاعف برای غیرتمرکزگرا کردن نظام اقتصادی و ساختار اقتصادی کشور کنند.

وی تصریح کرد: اگر غیرتمرکزگرایی ساختار اقتصادی عملیاتی نشود، دولت دیگر نمی تواند نظر مردم را جلب کند. قوانین نباید مبتنی بر حرص شوند بلکه باید مبتنی بر ارزش ها باشند. در اقتصاد اسلامی هر کس ارزش ها را رعایت کند غنی تر می شود اما در اقتصاد سرمایه داری هر کس بیشتر به ارزش ها بی توجه باشد، غنی تر می شود.

وی اضافه کرد: ساختار و زمینه اقتصادی ما نوع دومی است و مسئولین باید تلاش کنند تا آن را به اقتصاد اسلامی تبدیل کنند. به نظر من این بحران اقتصادی زنگ خطر و هشدار خوبی برای دولت مردان بود تا ساختار اقتصادی را اصلاح کنند و ماند گذشته نسبت به آن بی توجه نباشند.

زاهد زاهدانی در پایان سخنانش گفت: چهل سال از انقلاب می گذرد و مردم همچنان دارای امید هستند و به روی ولی فقیه جامعه نگاه می کنند. مسئولان باید متناسب با نظام ولایت، ساختارها را تغییر دهند و آن را از محوریت حرص به ارزش های اسلامی تغییر دهند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77388
تاريخ ثبت خبر : 14 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:53
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)