| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بررسی شد؛


به نام حقوق بشر به کام صاحبان زر و زور

نگاه غربی نسبت به مسئله حقوق بشر، نگرشی جامع نیست؛ نگاه انسان شناسی غرب و حقوق بشری که آنها مطرح می کنند مبتنی بر سود است و اینکه هر فرد در جامعه چه قدر می تواند سود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، شورهای غربی در حالی دم از آزادی و حقوق بشر می زنند که در عمل رفتاری مغایر با حقوق و آزادی های بدیهی یک انسان داشته اند. چه بسیار جنگ و خونریزی هایی که در سال های اخیر به حمایت و یا حتی دخالت مستقیم غرب اتفاق افتاده و چه خون هایی که بی گناه بر زمین ریخته شده است که از جمله آنها می توان به جنگ افغانستان، جنگ سوریه، فاجعه مسلمانان میانمار و … اشاره داشت.

به نظر می رسد آنچه که غرب خود را پرچم دار اجرایش در سطح عالی می داند در ابتدایی ترین سطوح اش در ممالک این مدعیان با چالش مواجه است. در این بین کاری به انواع و اقسام دخالت های سیاسی و فرهنگی و به راه انداختن جنگ های قومی و مذهبی، اختلاف در سایر سرزمین ها نداریم، بلکه می گوییم حتی در کشورهای غربی و در جامعه آنان بسیاری از افراد از حقوق خود بی بهره مانده اند و تبعیض در این جوامع دیده می شود.

بر آن شدیم تا وضعیت حقوق بشر غربی و آنچه که اسلام نسبت به حقوق افراد و جوامع مطرح می کند را با تنی چند از کارشناسان به بحث و بررسی بگذاریم که در ادامه حاصل آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام اسماعیل گندمکار، عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان با بیان اینکه بشر از باب ماهیت انسانی اش نه غربی است و نه اسلامی، اظهار کرد: بشر از بعد ماهیت یک واقعیت وجودی در عالم است.

 

Image result for ‫آیت الله گندمکار‬‎

 

وی ادامه داد: به نظر من بحث و مشاجره بسیاری از دانشمندان و فلاسفه غرب و شرق عالم در مورد انسان است، پس انسان شناسی، بحث معرفت پیشینی است که در همه ادیان و فلسفه های جهان موجود است، لذا از بعد معرفت شناسانه انسان نه شرقی است و نه غربی، بلکه موجودی است که در این عالم واقع شده که از نگاه اسلام و ادیان به عنوان «وجود رابط» است.

گندمکار با اشاره به جایگاه حق و حقوق انسان در عالم هستی و آنچه که امروز به عنوان حقوق بشر مطرح می شود، گفت: نگاه غربی نسبت به مساله حقوق بشر، نگرشی جامع نیست؛ نگاه انسان شناسی غرب و حقوق بشری که آنها مطرح می کنند مبتنی بر سود است و اینکه هر فرد در جامعه چه قدر می تواند سود داشته باشد.

پایمال شدن حقوق انسانی زیر پای آزادی های بی قید و شرط

این پژوهشگر افزود: حقوق بشر غربی بحث آزادی بی قید و شرطی را مطرح می کند که نهایتا بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را رقم می زند. گویی آنها چشم خود را به روی واقعیات بسته اند و فقط بحث آزادی برایشان اهمیت دارد در حالی اتفاقا ذیل همین آزادی بی قید است که بسیاری از حقوق انسانی پایمال می شود.

گندمکار با بیان اینکه امروز بحران معنویت تبدیل به یکی از مسائل مبتلابه جوامع غربی شده است، اظهار کرد: حقوق بشر غربی از آزادی های مفرط انسانی دفاع می کند، شعارهایشان در بحث آزادی دین، فرهنگ و اندیشه است اما عملا جلو فعالیت بسیاری را می گیرند، با پوشش حجاب برخورد می شود و نمی گذارند بانوان محجبه در مراکز دانشگاهی حضور پیدا کنند و بعد دم از حقوق بشر می زنند، این چه حقوق بشری است که افراد حتی در نوع پوشش متعارف خود آزادی ندارند در حالی که در همان غرب نمادهای شیطان پرستی با ظواهر عجیب و غریب اجازه فعالیت دارند. بنابراین، غربی ها آزادی و حقوق بشر را تا جایی که منافع شان تامین شود، مدنظر دارند.

گندمکار ابراز کرد: این در حالی است که در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، تمامی جنبه ها و ابعاد وجودی انسان مورد توجه قرار گرفته است، این حقوق بر اساس مشروعیت الهی نظم و نظام یافته اند. به بیان دیگر وجهه متعالی بشر و انسان در حقوق بشر اسلامی محور قرار گرفته است.

عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان تاکید کرد: اصل حقوق بشر اسلامی بر اساس توحید و معنویت است، طبق تفکر اسلامی انسان ذاتا آزاد آفریده شده است یعنی برده کسی نیست و زیر بار یوغ و ستم دیگری نمی رود.

گندمکار در پایان خاطرنشان کرد: آزادی تا حدی مورد تایید ماست که موجب فحشا و منکرات نشود، ما به عنوان مسلمان از هر فرد مظلومی که در عالم مورد ستم واقع شود حتی اگر مسلمان نباشد دفاع می کنیم و معترضیم به آنچه که به ناحق در حق او روا داشته می شود. حقوق بشر اسلامی بارها از سوی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مورد آن صحبت کرده اند، ولی واقعیت آن است که جهان امروز که زیر سیطره استکبار است هرگز نمی پذیرد که عدالت واقعی حکمفرما شود.

همچنین حجت الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه آنچه امروز در حوزه حقوق بشر در جهان دیده می شود می گذرد مغایر با سخنان دفاع از حقوق همه جانبه انسان ها است، گفت: با این وجود در واقع جلوه ای از زندگی طبیعی بشریت را شاهد هستیم به این معنا که این اتفاقات غیرطبیعی نیست چراکه حاکمیت سلطه قدرت را در دست گرفته است. در جایی که سلطه گران مراکز قدرت اعم از قضایی، قانونگذاری و نیز جمعیت های مردم نهاد و مدنی را در دست گرفته اند، نمی توان انتظار داشت که طرف مقابل بیاید و از موضع  حق جوامع بشری برخورد کند.

وی ادامه داد: حوادث متعددی را در میان مسلمانان مظلوم میانمار، فلسطین، عراق، سوریه، لبنان شاهد بودیم، ولی کمتر به آنها پرداخته شده است؛ فجایعی که اتفاق می افتد را عقل بشر کمتر می تواند تقبل کند، چشمان شان می بیند ولی نمی خواهند حقیقت را قبول کنند که این چنین به عده ای ظلم می شود و این ظلم از سوی عده ای است که خود دم از حقوق بشر می زنند.

تسخیری تاکید کرد: وقتی سازمان ملل، کشورهای غیرمتعهد، سازمان کنفرانس اسلامی دست ما نباشد نمی توان اقدامی کرد. کشورهای عضو در سازمان کنفرانس اسلامی نیز هرکدام به یک نحو گرفتارند. عربستان به یمن، قطر به عربستان. هر کدام گرفتاری خود را دارند و طبیعی است می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ما که خودمان گرفتاری داریم خودمان به داد خودمان برسیم ولی قطعا این جنایت ها یک زمانی در دنیا دیده خواهد شد ولی امیدواریم که آن روز خیلی دیر نباشد و وجدان بشری از این جنایت ها اظهار پشیمانی کرده و اقدامی صورت دهد.

کشتار مسلمانان میانمار؛ سندی دیگر بر پوچ بودن حقوق بشر غربی

علاوه بر این، حجت الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز طی یادداشتی بیان کرد: تراژدی کشتار وحشیانۀ مسلمانان مظلوم میانمار توسط بودائیان متعصب که با چراغ سبز دولت جنایتکار میانمار و حمایت های قدرت های استکباری به ویژه آمریکا صورت می گیرد، آنچنان دهشتناک است که قلب و روح همۀ انسان های آزاده را در جوامع بشری به شدت جریحه دار کرده است؛ لیکن قتل عام و مسلمان کشی آشکار، توسط بوداییان تندرو که ابتدایی ترین اصول و قواعد انسانی را به کُما فرستاده اند در حقیقت ماهیت پوچ و توخالی مدعیان حقوق بشر را بیش از پیش برای جهانیان نمایان کرده است.

وی در بخش دیگری از این یادداشت مطرح کرده است: شرم آور است که کشتن یک حیوان در غرب با پروپاگاندای رسانه ای غرب محکوم می شود اما دولت ها و رسانه های غربی در  برابر پاک سازی نژادی تمام عیار در میانمار روزۀ سکوت می گیرند، لذا رفتارشناسی رسانه های بیگانه در مواجهه با تراژدی کشتار مسلمانان میانمار و تعامل دوگانه غرب با حقوق بشر نشان می دهد، همگرایی غرب و افراط گرایی در قالب بودائیسم را می توان در راستای راهبرد کلان غرب در اسلام هراسی و نابودی اسلام جستجو کرد.

مختاری در ادامه بیان می کند: بدیهی است سکوت غول های رسانه ای جهان در برابر این جنایات علیه انسان های مظلوم، بی دفاع و بیگناه و به آتش کشیدن خانه های مسلمانان روهینگیایی، تجاوز به زنان و کشتن کودکان، مصلوب کردن مردان مسلمان و آتش زدن زنده زنده آنها و محرومیت  قوم مسلمان روهینگیا به عنوان بزرگترین اقلیت میانمار از حقوق شهروندی، بار دیگر استانداردهای دوگانۀ غرب را در مواجهه با نسل کشی، آپارتاید، افراط گرایی و تروریسم به تصویر کشیده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 73816
تاريخ ثبت خبر : 14 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)