| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


بسته مطالعاتی پیشنهادی مرکز پژوهش‌های جوان به دختران

مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، بسته مطالعاتی را به دختران پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سرسعادت حضرت معصومه(س) و همچنین نامگذاری این روز به عنوان روز دختران، بسته پیشنهادی مطالعاتی از سوی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به این پژوهشگاه در عرصه‌های تاریخی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی خدمتتان معرفی می‌گردد. در ادامه معرفی کوتاهی از این آثار ارزشمند خدمتتان ارائه می‌گردد.

نقش تاریخی زن در قرآن نوشته سید ابراهیم حسینی

کتاب نقش تاریخی زن در قرآن به تحلیل نقش زن در ادوار مختلف تاریخی از جوامع باستانی و جاهلیت عربی تا دوران مدرن پرداخته و در نگاهی دیگر جایگاه زن از دیدگاه قرآن را در حوزه خانواده و اجتماع واکاوی می‌کند. معرفی زنان الگو در قرآن از دیگر بخش‌های این کتاب است که نقش برجسته‌ای در الگو سازی برای دختران جوان دارد. یکی از ارکان نهضت حضرت رسول(ص) احیای شخصیت زن و اعاده حیثیت انسانی او در جامعه و پایان دادن به طفیلی دانستن شخصیت زن بود که در طول تاریخ، جابران و جاهلان آن را حفظ کرده بودند. اسلام با افکار خرافی پلید شمردن زنان مبارزه و دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیا معرفی می‌کند. علت غایی آفرینش، انسان است، و مسئله جنسیت مطرح نیست، بلکه هر یک از زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده‌اند. این کتاب در سه فصل سامان یافته است؛ نقش زن در تاریخ، نقش زن از دیدگاه قرآن و زنان الگو در قرآن. کتاب نقش تاریخی زن در قرآن به قلم سید ابراهیم حسینی در ۱۹۲ صفحه منتشر شده است.

حقوق زن نوشته حمید کریمی

گرچه باور خلقت حوا از دنده چپ حضرت آدم در میان عوام بسیار رایج است، آنچه در قرآن آمده نه تنها این مدعا را تأیید نمی­کند، بلکه آن را به صراحت نفی نموده و باوری عمیق‌تر را جایگزین آن می‌سازد. از این رو در آیه ۷ سوره اعراف آمده است: «او خدایی است که همه شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید.» با این حال برخی قوانین شرع در اسلام این شبهه را پدید می‌آورند که اگر به راستی زنان و مردان در پیشگاه خداوند یکسان برشمرده می‌شوند، چگونه است که در یک جامعه اسلامی حقوق زنان و مردان با یکدیگریکسان نیست. کتاب حاضر به قلم حمید کریمی در ۱۵۴ صفحه با پرداختن به آفرینش زن و مرد آغاز شده و با اشاراتی به تفاوت‌های دو جنس به بررسی فلسفه احکام زنان، حقوق مدنی ایشان، مساله حجاب و رابطه او با مردان پرداخته است.

زنان از نگاه نبوی (ص) به قلم حمیدرضا مطهری

زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی، از نیروهای مهم اجتماعی هستند که جایگاه و نقش ارزنده‌ای در پیشرفت و تعالی جامعه دارند. این در حالی است که همواره مورد بی مهری یا غفلت یا تغافل واقع شده و سهم آنان در زندگی اجتماعی نادیده گرفته شده است و این خود زمینه توجه اندیشمندان و محققان به تبیین صحیح نقش و جایگاه آنان شده و همواره عده‌ای در این راه کوشیده‌اند و مباحث و مطالعات مربوط به زنان حجم وسیعی از پژوهش‌های انسانی و اسلامی را به خود اختصاص داده و این موضوع از جوانب مختلف و با ایده‌ها و نظرهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

این مهم در دوران معاصر از اهمیت بیشتری برخوردار است به ویژه آنکه برخی گروه­ها و جریان­ها با استفاده ابزاری از آن، حقوق و آزادی زنان را وسیله‌ای برای نیل به اهداف خود قرار داده‌اند. به عبارت دیگر توجه به مسائل زنان و بررسی مشکلات آنها از مهم­ترین مسائل روز جهان و از شعارهای فریبنده­ای است که توسط گروه­های مختلف و تحت عنوان دفاع از حقوق زنان و یا در راستای حمایت از آنان مطرح می­شود و حتی در جوامع غربی بحث تساوی و تشابه حقوق زن و مرد به میان آمده است این در حالی است که نادیده گرفتن حقوق اجتماعی زنان در بعضی از جوامع و کشورهای اسلامی به نام  اسلام و مسلمانان و به عنوان ابزاری علیه تعالیم انسان‌ساز اسلام توسط دشمنان مورد استفاده قرار گرفته و شبهاتی را علیه آن مطرح می­کنند. یکی از مسائل مهم جامعه که با شبهاتی از جانب دشمنان نیز همراه  شده جایگاه زنان در اسلام است که در این کتاب تلاش شده تا جایگاه آنان نزد پیامبر اعظم و دیدگاه آن حضرت درباره نقش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان مورد اشاره قرار گیرد.

بخش‌های اصلی کتاب عبارت‌اند از: بررسی وضعیت زن در عصر جاهلی، مشارکت سیاسی اجتماعی زنان از منظر پیامبر(ص) و فعالیت‌های فرهنگی ـ اقتصادی زنان از دیدگاه پیامبر(ص). این کتاب دفتر ۲۲ از مجموعه از نگاه نبوی (ص) است که به قلم حمیدرضا مطهری در ۸۰ صفحه به صورت مشترک توسط کانون اندیشه جوان و دفتر نشر معارف منتشر شده است.

بانوی فرزانگی و فضیلت (سیری در زندگی، احوال و آرای بانو امین) به قلم مائده شاکری

بانو امین(ره) شخصیتی است که توانست تمام عمرش را در تعلیم و تربیت بگذراند و دانش و بینش را با گرایش و کنش اسلامی گره زده، روش اسلام ناب را در متن زندگی‌اش اجراکند. او منطق اسلام را منطق زندگی‌اش قرار داد و در هر ساحتی از سلوک زندگی خویش چه در خانواده، چه در جامعه و چه در معنویت با منطق قرآنی و اهل بیتی عمل کرد. در کتاب بانوی فرزانگی و فضیلت سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در اسلام زن می‌تواند به عالی‌ترین درجات علمی و معنوی برسد؟ که پاسخ مثبت با ذکر نمونه عملی از یک بانوی مسلمان ایرانی به آن داده شد؛ زنی که فقیه و مجتهد شد و اهل فلسفه و عرفان نیز گشت و به یک مفسر قرآن تبدیل شد تا توانست تفسیر مخزن‌العرفان را تقدیم جامعه اسلامی و عالمان اسلامی نماید. بخش‌های اصلی کتاب عبارت‌اند از: حیات اجتماعی بانو امین، مقامات علمی و معنوی بانو امین، دیدارهای عالمان ربانی بانو امین، نکته‌هایی اخلاقی ـ عرفانی در نگاه بانو امین و عوامل موفقیت بانو امین(ره). کتاب فوق به قلم مائده شاکری در ۱۵۲ صفحه منتشر شده است.

مساله پوشش به قلم حسن ابراهیم زاده

اسلام مدافع و مروج آراستگی و پاکیزگی است و با هرگونه بی نظمی و ژنده پوشی مردم به ویژه جوانان مخالف است، اما بیش از آراستگی بیرونی بر آراستگی درونی تأکید داشته و دارد. خلاصه کردن و معنا کردن زیبایی به زیبایی ظاهری و بیرونی، نگاه مکاتب غیرالهی به انسان و فلسفه زندگی اوست. از منظر مکاتب الهی به ویژه مکتب اسلام، اصالت با پوشش درونی تقوا و زیبایی درونی ایمان است هرچند که بر اهمیت پوشش بیرونی و آراستگی بیرونی نیز تأکید دارد. کتاب مسئله پوشش به قلم حسن ابراهیم زاده در چهار فصل سامان یافته است: پوشش و پوشاک از منظر اسلام،پوشش زن ایرانی در گذر تاریخ،جایگاه پوشش و پوشاک در جامعه امروز و ما و پوشش امروز.

حجاب به قلم حجت الاسلام مهدی مهریزی

امروزه پرسش‌ها و ایرادها در زمینه مسائل دینی رو به فزونی است و حجاب نیز از آن مستثنی نیست. مسأله پوشش از زوایای متعدد و از دیدگاه علوم امروزی مورد کند و کاو قرار گرفته و نقادی شده است. متأسفانه نوشته‌ای که این پرسش‌ها را از همان زاویه و نگرش پاسخ دهد در دست نیست. از مسأله حجاب نوشته شهید مطهری که بگذریم غالب کتب و نوشته‌ها، حجاب را از جنبه‌های اخلاقی و فقهی مورد تحقیق قرار داده است. کتاب حجاب در دو فصل ۱٫ شبهات، درباره دینی بودن حجاب و ۲٫ شبهات، درباره حجاب دینی، پانزده شبهه را مورد ارزیابی و نقد قرار داده است. این کتاب به قلم حجت الاسلام مهدی مهریزی در ۷۶ صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 71897
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:28
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)